23.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Crossland X – lupaus tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland X on mielenkiintoinen lupaus tulevasta: kun ranskalaiset yhdistävät voimansa saksalaisten kanssa. Pienen tila-auton ja katumaasturin yhdistelmä on jo sinällään mielenkiintoinen, mutta vielä mielenkiintoisemmaksi cocktail tulee siitä, että samalla yhdistyvät saksalaisen Opelin ja ranskalaisen PSA:n merkkien, Peugeotin ja Citroënin, geenit. Opel Crossland X pantiin alulle jo ennen kuin ranskalaiset ilmoittivat yhdysvaltalaiselle General Motorsille halustaan ostaa Opel. Hienointa autossa on sen suuri tavaratila, joka on jo peruskoossa 410-litrainen. Jos ostaja on hankkinut lisävarusteena 15 senttiä pituussuunnassa liikkuvat takaistuimet, se tuottaa enimmillään 110 litraa lisää ilman, että takaistuimia tarvitsee kipata kumoon. Tällöin takana matkustavien polvitila tosin kutistuu olemattomiin. 1,2-litraiset bensiinimoottorit ja 1,6-litraiset dieselit sekä vaihteistot ovat jo tuttuja ranskalaisten pienistä malleista, ja sisätiloissakin tuntuu monessa kohdassa ranskalainen fiilis, vaikka painikkeet ja erinomaiset etuistuimet ovat Opelilta. Myynti painottunee 1,2-litraisiin bensaturboihin, joista kokeilimme 110-heppaista automaattivaihteista mallia. Kolmisylinterisen koneen äänet kuulostavat lähes dieselmäiseltä pörinältä. Tuulet eivät sisään suhise, mutta hiemankin karkeampi asvaltti antaa merkkejä, kuten tässä kokoluokassa usein tapahtuu. Automaattivaihteisto toimii juohevasti. Maistoimme myös 120-heppaista turbodieseliä, joka vääntää hienosti jo matalilla käyntinopeuksilla. Ohjaus on kevyt ja nopea – mutkaisella maantiellä jopa hieman liian nopea. Ohjauspyörän säädöt ovat poikkeuksellisen reilut. Korkeilta istuimilta näkee ulos muuten hyvin, mutta etäälle sijoitettu tuulilasin alareuna ja etupilarit aiheuttavat katveita. 4,21-metrisen auton ulkomittojen havainnointi on sinänsä helppoa. Opel Crossland X tulee Suomeen kesäkuun lopussa. Halvin, 1,2-litraisella vapaasti hengittävällä 81-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla kulkeva versio maksaa 19 548 euroa. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan