23.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Crossland X – lupaus tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland X on mielenkiintoinen lupaus tulevasta: kun ranskalaiset yhdistävät voimansa saksalaisten kanssa. Pienen tila-auton ja katumaasturin yhdistelmä on jo sinällään mielenkiintoinen, mutta vielä mielenkiintoisemmaksi cocktail tulee siitä, että samalla yhdistyvät saksalaisen Opelin ja ranskalaisen PSA:n merkkien, Peugeotin ja Citroënin, geenit. Opel Crossland X pantiin alulle jo ennen kuin ranskalaiset ilmoittivat yhdysvaltalaiselle General Motorsille halustaan ostaa Opel.Hienointa autossa on sen suuri tavaratila, joka on jo peruskoossa 410-litrainen. Jos ostaja on hankkinut lisävarusteena 15 senttiä pituussuunnassa liikkuvat takaistuimet, se tuottaa enimmillään 110 litraa lisää ilman, että takaistuimia tarvitsee kipata kumoon. Tällöin takana matkustavien polvitila tosin kutistuu olemattomiin.1,2-litraiset bensiinimoottorit ja 1,6-litraiset dieselit sekä vaihteistot ovat jo tuttuja ranskalaisten pienistä malleista, ja sisätiloissakin tuntuu monessa kohdassa ranskalainen fiilis, vaikka painikkeet ja erinomaiset etuistuimet ovat Opelilta.Myynti painottunee 1,2-litraisiin bensaturboihin, joista kokeilimme 110-heppaista automaattivaihteista mallia.Kolmisylinterisen koneen äänet kuulostavat lähes dieselmäiseltä pörinältä. Tuulet eivät sisään suhise, mutta hiemankin karkeampi asvaltti antaa merkkejä, kuten tässä kokoluokassa usein tapahtuu. Automaattivaihteisto toimii juohevasti.Maistoimme myös 120-heppaista turbodieseliä, joka vääntää hienosti jo matalilla käyntinopeuksilla.Ohjaus on kevyt ja nopea – mutkaisella maantiellä jopa hieman liian nopea. Ohjauspyörän säädöt ovat poikkeuksellisen reilut.Korkeilta istuimilta näkee ulos muuten hyvin, mutta etäälle sijoitettu tuulilasin alareuna ja etupilarit aiheuttavat katveita. 4,21-metrisen auton ulkomittojen havainnointi on sinänsä helppoa.Opel Crossland X tulee Suomeen kesäkuun lopussa. Halvin, 1,2-litraisella vapaasti hengittävällä 81-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla kulkeva versio maksaa 19 548 euroa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?