Ajoneuvot Koeajo 11.1.2023

Maistiainen: Päivittynyt DS 7 on myös Bemari-kuskin mieleen

DS Automobiles päivitti elinkaarensa puoliväliin tulleen DS 7 -mallinsa ja samalla Crossback-lisänimi putosi auton mallinimestä pois.

DS Automobiles -merkillä menee Suomessa hyvin, ainakin kun merkkiä maahantuovan yhtiön toimitusjohtajalta kysyy.

– Aika hienosti on porskuttanut, Citröen- ja DS-automerkkejä maahantuovan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle sanoo.

DS Automobiles on vielä Suomessa ja muuallakin maailmassa melko uusi automerkki ja -brändi. Alun perin Citroënistä erilleen lähtenyt DS Automobiles -brändi perustettiin vuonna 2015 ja Suomessa DS Automobiles aloitti hieman myöhemmin. Traficomin ensirekisteröintitilastojen mukaan vuonna 2019 DS:iä rekisteröitiin Suomessa 39 autoa, vuonna 2020 68 autoa, vuonna 2021 tasan sata autoa ja vuonna 2022 102 autoa.

DS Automobiles tarjoaa neljällä eri mallillaan hienostuneita ja ranskalaisittain elegantteja premium-automalleja asiakkailleen. Nyt Suomessa ensiesitelty malliston katumaasturi DS 7 on tullut taipaleellaan elinkaarensa puolivälin päivitykseen.

Ei enää Crossback-lisänimeä

DS 7:n nimestä putosi lisänimi Crossback pois ja autoa päivitettiin niin ulkoisesti kuin hieman tekniikaltaankin. DS 7 menee vielä hybridivoimalinjalla, mutta kun seuraava DS 7 esitellään muutamien vuosien päästä, automalli lienee sitten kokonaan sähköinen.

Auton ulkopuolella suurimmat muutokset ovat DS 7:n etu- ja takapuolella. Auton etumaski on kasvanut kokoa ja sulautuu nyt entistä tiiviimmin keulan muotojen kanssa. Auton etukulmissa maskiin yhdistyvät ajovaloumpiot, jotka kätkevät sisäänsä Led Pixel Vision 3.0 -ajovalot. Ajovaloissa on 84 pikseliä, jotka muodostavat tilanteen mukaan tarvittavan valokuvion. Valmistaja ilmoittaa, että valojen kantama on jopa 380 metrin päähän. Keulassa olevat päivävalot kuultavat etupuskurin läpi ja antavat keulalle dynaamisen ilmeen. Night Vision -pimeänäköjärjestelmä on myös saatavilla uuteen DS 7 -mallistoon.

Takana takavalot ovat kokeneet myös uudistuksen, ne ovat entistä matalammat viirut ja niiden keskellä lukee kohokirjaimin automerkki. Auton takaosaa on myös muotoiltu muutenkin uudelleen eikä siinä ole enää samaa pyöreyttä. Pokkauksien ansiosta peräpeili autossa on nyt tyylikkäämpi.

Sisätiloissa DS 7 on saanut uuden tietoviihdejärjestelmän. Sisävalaistusta ja sisätilojen materiaaleja on myös uudistettu.

Tyylikäs ohjaamo

Kun toimitusjohtaja Vuolle viittasi, että DS on porskuttanut aika hyvin, tämä tarkoittaa uudelle automerkille tietysti myös sitä, että asiakkaita tulee merkin omistajiksi muilta automerkeiltä.

– Yleisin vierasmerkki DS:lle on BMW, Vuolle paljastaa.

Äkkiseltään on vaikea vetää yhtäläisyysviivat sporttisesta baijerilaisesta eleganttiin ranskalaiseen. Mutta kun uudistunutta DS 7:ää tutkii enemmän – ja varsinkin kun auton sisälle istuu, Bemari-kuskin mielenliikkeitä alkaakin jonkun verran ymmärtää.

Vaikka DS 7:n ohjaamossa on ranskalaiseen eleganssiin viittaavaa koristelua, ja vaikutteita auton muotoiluun on haettu muun muassa Pariisissa ehkä maailman tunnetuimmasta oopperatalosta, Palais Garnier -oopperatalosta, ohjaamo henkii myös innovatiivisuutta ja hienostuneisuutta. Fiilis ohjaamossa on jopa aavistuksen urheilullinen.

Etenee hienosti talvikelissä

Koeajo DS 7:llä saa ymmärtämään lisää BMW-kuljettajan mieltä. Vaikka suoran kuutoskoneen tasaista soundia ei kuulu enää kovin monessa BMW:ssäkään, on silti helppo uskoa, että Bemariin viehättynyt kuljettaja pitää myös DS 7:n voimaversio E-Tense 360 4×4 Plug-In Hybrid -autosta. DS 7:n mallimerkinnässä 360 tarkoittaa voimalinjan tarjoamaa hevosvoimamäärää ja 4×4-merkintää ei tarvinne sen enempää selvittää.

Auton nelisylinterinen rivimoottori sekä sähköjärjestelmä tarjoavat hyvän tehon ja 520 newtonmetrin väännön ansiosta ripeää kulkua. Neliveto pitää huolen pöperöisessä talvikelissä, että pyörille välittyvä voima on myös eteenpäin vievää voimaa. Ohjaustuntuma DS:ssä on mukava, ei niin sporttinen ja tukeva kuin mihin BMW-kuljettaja on tottunut, mutta sillä pärjää.

Auton alustan parhaisiin tuntemuksiin ei Etelä-Suomen pahimman lumimyrskyn keskellä päässyt parhaimmalla tavalla, mutta se tuli selväksi, että DS 7 ei pahimpiakaan talvimyrskyjä säikähdä ja eteneminen oli vaivatonta ja vakaata kinoksista huolimatta. Alustassakin on jopa urheilullista tuntua.

Kuljettajan ja etumatkustajan ergonomiasta on myös huolehdittu hyvin. Pitkä, lähes 190-senttinen matkustaja tai kuljettaja saattaa tuntea, kuinka hiukset hipovat kattoa ja takapenkillä reisituki on pidempijalkaisella hieman puutteellinen.

Alkaen hinta alle 60 000 euroa

DS 7:n E-Tense 360 4×4 -malli on malliston tehokkain voimalinja, jonka edullisin versio maksaa 72 390 euroa. Sitä maahantuoja arvioi myyvän jonkun verran, myös korkeimmalla Opera Business -varustetasolla, jonka hinta on 78 596 euroa. Suosituimmaksi voimalinjaksi maahantuoja uskoo nousevan E-Tense 300 4×4 Plug-in Hybrid -mallin, jonka alkaen hinta on 64 444 euroa. Koko malliston edullisin, E-Tense 225 4×4 Plug-in Hybrid on alkaen hinnaltaan 59 288 euroa.

Mallien välillä on hieman eroa esimerkiksi auton alustassa, DS Active Scan -säätyvä jousitus on saatavilla vakiona vain kahteen tehokkaampaan versioon. Active Scan -järjestelmässä autoon sijoitettu kamera lukee tienpintaa ja säätää auton alustaa tien pinnassa havaitsemien epätasaisuuksien mukaan.

Akkukapasiteetti noussut

DS 7:n hybridijärjestelmän akku on kasvanut edellismallista DS 7 Crossbackista, nyt akun teoreettinen kapasiteetti on 14,2 kilowattituntia ja käytössä oleva 12,9 kilowattituntia. DS 7:n WLTP-syklin mukainen sähköinen toimintamatka on 55–68 kilometriä mallista riippuen, joka on hieman alhainen, kun ottaa huomioon sen, että mitä muut premium-merkit tarjoavat ladattavien hybridien sähköiseksi toimintamatkaksi.

Hybridimallistossa DS 7:n voimanlähteenä toimii 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka suurin teho on joko 133 kilowattia (180 hv) tai 147 kilowattia (200 hv). Bensiinimoottorin apuna on yksi tai kaksi sähkömoottoria. Edullisimmassa E-Tense 225 -versiossa sähkömoottoreita on yksi 81-kilowattia (110 hv) tarjoava ja kahdessa kalliimmassa, E-Tense 300- ja E-Tense 360-versioissa sähkömoottoreita on kaksi, 81 kilowatin ja 83 kilowatin tehot tarjoavat moottorit.

Voimalinjojen maksimitehot ovat 165 kilowattia (225 hv), 221 kilowattia (300 hv) ja 265 kilowattia (360 hv). Voimalinja E-Tense 225 tarjoaa maksimivääntöä 360 newtonmetriä ja kaksi väkevämpää E-Tense 300- ja 360-voimalinjaa 520 newtonmetriä.

Parhaimmillaan DS 7 yltää valmistajan ilmoituksen mukaan peräti 5,6 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan, joten voi vain todeta, että Bemari-kuskien lisäksi myös monet muutkin kuskit saavat tästä suorituskyvystä varmasti tarpeekseen.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: DS

Kaikki koeajot

Uusimmat