7.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Polestar 1 ei ole järin urheilullinen, mutta silti monipuolinen auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 1 on ihastuttanut muodoillaan maailmalla jo parin vuoden ajan. Nyt myös Moottori pääsi testaamaan kiinanruotsalaista coupéa. Polestar 1:stä on helppo nähdä, että yhtiön johdossa on uransa muotoilupuolella, muun muassa Bugatilla, Lamborghinillä ja viimeisimpänä Volvon muotoilujohtajana tehnyt Thomas Ingenlath. Isokokoiset coupét eivät ole enää kovin yleinen näky markkinoilla, joten jo auton kaksiovinen rakenne ilahduttaa, mutta jylhät muodot ja yhteneväisyydet Volvo P1800:n kanssa tekee Polestarin esikoisesta oikeasti uniikin ja komean tuotteen.Auton erikoisuus herättää kiinnostusta katukuvassakin. Tuntemattomien kyselyt autosta ei jää yhteen kertaan ja suurin osa kääntyy kadulla katsomaan auton perään – yleensä hymyillen.Kaupungissa autolla ajaa mieluiten täysin sähkön voimin sen hiljaisuuden, riittävän suorituskyvyn ja tietysti omatunnon vuoksi. Suuren 34,2 kWh korkeajänniteakun ansiosta lähipäästöttä voi kruisailla WLTP-syklin mukaan 124 kilometriä. Sekalaisen ajon perusteella sanottakoon, että oikeassa elämässäkin toimintamatka yltää ainakin sataan kilometriin – tarkempaa analyysia emme voi antaa lyhyehkön koeajon vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöttömästi bulevardeja pitkinKruisailussa Polestar 1 onkin parhaimmillaan – oli kyse sitten kaupungista, maantiestä tai moottoritiestä. Urheilulliseen ajoon auto tuntuu hieman painavahkolta hiilikuiturakenteilla saavutetusta 230 kilogramman säästöstä huolimatta. Ohjaus on tarkka, mutta suodatettu, joka tuo selkeästi mieleen Volvo-sukujuuret. Lisäksi reippaammin kaasuttaessa auto käyttäytyy myös hyvin etuvetomaisesti, vaikka auton muuhun tyyliin takavetopainotteinen käyttäytyminen sopisi paremmin.Hieman kosteassa kesäillassa kaasun painaminen pohjaan tarkoittaa pientä odottelua ennen varsinaista kiihdytystä, sillä vetoluistonesto puuttuu renkaiden toimintaan voimakkaasti, joka saa voimalinjan tuntumaan hieman töksähtelevästä. Kovemmassa vauhdissa epätasaisuus jää taakse ja kuljettaja saa nauttia jopa 1000 newtonmetrin yhteisväännöstä ja 609 hevosvoiman tehosta.Yhdistelmä tuntuu voimakkaalta, mutta auto käyttäytyy kuitenkin hienostuneesti. 21-tuumaiset renkaat aiheuttavat pientä vetelyä ja auto kertoo terävistä tien pinnan rikoista selvästi, mutta kuitenkin sivistyneesti. Muuten autolla on miellyttävä taittaa pidempääkin matkaa, eli volvomaisuus tuntuu alustaosaamisessakin.Ensituntumalta auto jättää erittäin ilahduttavan kuvan, heikot osa-alueet ovat harvassa ja autolla ajaa erittäin mielellään missä vain – paitsi mukulakivellä. Tarkemmin auton ominaisuuksiin palataan kuitenkin vasta hieman myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?