Maistiainen: Porsche Cayenne E-Hybrid kulkee jopa 90 km latauksella kaupungissa
Malliston vanhaksi tutuksi jo asettunut Porsche Cayenne uudistuu. Naamapesun ja sisäjärjestyksen muutokset ovat vain osa tarinaa, sillä myös moottoripuolella tapahtuu.
Porsche Cayennen kolmas mallipolvi on kasvojenkohotuksen iässä. 20 vuoden aikana Cayenne on kuitenkin muodostunut jo tutuksi osaksi mallistoa, joten sen olemassaoloa ei tarvitse enää kauhistella samaan tapaan kuin muinoin. Saksalaisvalmistajan myydyin malli on löytänyt asiakkaita erityisesti lataushybridiversiona, joka keventää kustannuksia niin byrokraattisesti kuin bensapumpulla.
Cayennen uudistumisessa ideat ovat tuttuja. Leveyttä on haluttu korostaa vaakasuuntaisilla linjoilla ja matriisi-ledivalot ovat vakiovaruste. Sisätiloissa digitaalisuus on päivän sana, joten apukuljettajalle on tarjolla oma apunäyttö, joka ei näy kuljettajan työpisteelle, joten apukuski voi katsoa vaikkapa Successionia rauhassa. Digitaalisuuden myötä Taycanin digimittaristo on lainattu myös Cayenneen ja katumaasturista tulee samalla ensimmäinen polttomoottori-Porsche ilman kiinteää kierroslukumittaria.
Voimalinjapuolella on myös tehty isoja linjanvetoja, sillä Cayenne S siirtyy kasikoneeseen ja E-Hybrid saa tuntuvasti suuremman akun. 25,9 kilowattituntia riittää noin 90 kilometrin toimintamatkaan latauksella kaupunkiolosuhteissa. Muuten luvassa on hiukan lisää tehoa joka käänteessä stuttgartilaiseen tapaan.
Tutustumme Porsche Cayennen ominaisuuksiin tarkemmin lähiaikoina.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen