19.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Megane R.S. – kolmas kerta kuuman sanoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteä ja hiottu Renault Mégane R.S. on siirtymässä kolmanteen sukupolveensa yhä kuumenevassa markkinalokerossa. Samalla Renault Sport -käsitelty Mégane nähdään pitkästä aikaa myös Suomessa. Kun vuonna 2004 Renault esitteli ensimmäistä kertaa Méganen kuuman Renault Sport -version, oli C-segmentin suorituskykymallilla tehtaan mukaan neljä kilpailijaa. Sittemmin mallilokeron myynnit ovat kasvaneet melkoista vauhtia ja se on houkutellut apajille uusia tarjokkaita. Nyt vuorossa on neljännestä Megane-polvesta jalostettu R.S., järjestyksessään siis kolmas Renault Sport, ja tehtaan laskuissa uutuudelle on löydetty jo kahdeksan kilpailijaa. Löysäilyyn ei siis ole varaa, ja massasta täytyy pian erottautuakin. Uusi Renault Megane R.S. saapuu paikalle 280 hevosvoiman turvin. Uusi 1,8-litrainen nelisylinterinen turbomoottori puhkuu huipputehonsa kierrosluvulla 6 000 r/min, mutta 390 Nm vääntöaallon harjalla ollaan 2 400 – 4 800 r/min välisen kierrosalueen verran. Henkisesti tärkeä 0–100 km/h taittuu 5,8 sekunnissa. Moottori kurlaa onnellisena kaasupolkimen asennosta riippuen ja lisäksi tarjolla on nykyaikaisen turbokoneen sanastoon kuuluvia töräyksiä ja poksauksia. Raakaa tehoa tärkeämpää on kuitenkin voimiensa hallitseminen. Renault Sport on tunnettu esimerkillisestä alustatyöskentelystään, eikä Megane R.S. yllätä kuin yhdessä suhteessa. Mallissa on säilytetty 4Control-nelipyöräohjaus, joka on ensimmäinen laatuaan tässä porukassa. Muuten jousituksesta ja iskunvaimennuksesta löytyy sopiva tasapaino mukavuuden ja kontrollin välillä, tosin sporttihenkeen sopivasti renkaiden hallintaa on painotettu pehmeyttä enemmän. Renault Sport on osoittanut esimerkillistä hillintää myös auton muotoilun suhteen: toimivaa tyylikkyyttä ei ole turhaan koristeltu ylitsevuotavin siivin tai ritilöin. Kasvaneiden raidevälien takia muskelia on tosin pakattu pyöränkaarien pokkauksiin. Keulan merkittävin ero ovat ruutulippumaiset R.S. Vision -valot ja muualla autossa muutokset ovat yhtä maltillisia. Sisällä Meganen kotoisaa tunnelmaa on vauhditettu sportti-istuimilla ja lukuisin pienin somistein. Renault Megane R.S. saapuu yhä kuumenevaan markkinasegmenttiin pätevin syömähampain. Suomen osalta mallin hinnoittelu on vielä avoinna, mutta ensimmäisten autojen odotetaan saapuvan maahan kesällä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku