19.1.2018

Maistiainen: Renault Megane R.S. – kolmas kerta kuuman sanoo

Renault Megane R.S.

Pirteä ja hiottu Renault Mégane R.S. on siirtymässä kolmanteen sukupolveensa yhä kuumenevassa markkinalokerossa. Samalla Renault Sport -käsitelty Mégane nähdään pitkästä aikaa myös Suomessa.

Kun vuonna 2004 Renault esitteli ensimmäistä kertaa Méganen kuuman Renault Sport -version, oli C-segmentin suorituskykymallilla tehtaan mukaan neljä kilpailijaa. Sittemmin mallilokeron myynnit ovat kasvaneet melkoista vauhtia ja se on houkutellut apajille uusia tarjokkaita.Renault Megane R.S.

Nyt vuorossa on neljännestä Megane-polvesta jalostettu R.S., järjestyksessään siis kolmas Renault Sport, ja tehtaan laskuissa uutuudelle on löydetty jo kahdeksan kilpailijaa. Löysäilyyn ei siis ole varaa, ja massasta täytyy pian erottautuakin.

Renault Megane R.S.

Uusi Renault Megane R.S. saapuu paikalle 280 hevosvoiman turvin. Uusi 1,8-litrainen nelisylinterinen turbomoottori puhkuu huipputehonsa kierrosluvulla 6 000 r/min, mutta 390 Nm vääntöaallon harjalla ollaan 2 400 – 4 800 r/min välisen kierrosalueen verran. Henkisesti tärkeä 0–100 km/h taittuu 5,8 sekunnissa. Moottori kurlaa onnellisena kaasupolkimen asennosta riippuen ja lisäksi tarjolla on nykyaikaisen turbokoneen sanastoon kuuluvia töräyksiä ja poksauksia.

Renault Megane R.S.

Raakaa tehoa tärkeämpää on kuitenkin voimiensa hallitseminen. Renault Sport on tunnettu esimerkillisestä alustatyöskentelystään, eikä Megane R.S. yllätä kuin yhdessä suhteessa. Mallissa on säilytetty 4Control-nelipyöräohjaus, joka on ensimmäinen laatuaan tässä porukassa. Muuten jousituksesta ja iskunvaimennuksesta löytyy sopiva tasapaino mukavuuden ja kontrollin välillä, tosin sporttihenkeen sopivasti renkaiden hallintaa on painotettu pehmeyttä enemmän.

Renault Megane R.S.

Renault Sport on osoittanut esimerkillistä hillintää myös auton muotoilun suhteen: toimivaa tyylikkyyttä ei ole turhaan koristeltu ylitsevuotavin siivin tai ritilöin. Kasvaneiden raidevälien takia muskelia on tosin pakattu pyöränkaarien pokkauksiin. Keulan merkittävin ero ovat ruutulippumaiset R.S. Vision -valot ja muualla autossa muutokset ovat yhtä maltillisia. Sisällä Meganen kotoisaa tunnelmaa on vauhditettu sportti-istuimilla ja lukuisin pienin somistein.

Renault Megane R.S. saapuu yhä kuumenevaan markkinasegmenttiin pätevin syömähampain. Suomen osalta mallin hinnoittelu on vielä avoinna, mutta ensimmäisten autojen odotetaan saapuvan maahan kesällä.

Renault Megane R.S.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat