23.11.2016

Maistiainen: Škoda Kodiaq antaa vahvan ensivaikutelman

Škoda Kodiaq

Yeti on saanut rinnalleen selvästi isomman veljen Škodan katumaasturiperheeseen.

Kodiaq on vielä Octaviastakin neljä senttiä pidempi, ja sen saa myös seitsenpaikkaisena, mikä on tshekkimerkillä uutta.

Merkille tyypillisesti sisätilat yllättävät avaruudellaan. Monet samoihin ulkomittoihin yltävät kilpailijat ovat sisältä paljon ahtaampia. Keskirivissä on reilusti jalkatilaa, vaikka etuistuimet vedettäisiin taakse.

Kolmas rivi on kuitenkin vain lapsia varten. Pääntila riittää vielä noin 180-senttiselle asti, mutta istuin on matala ja edessä oleva istuin pitää vetää eteen, jos takimmaisessa rivissä on aikuisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa myös tavaroille

Tavaratilakin on hulppea. Viisipaikkaisessa mallissa kontti on 720-litrainen ja seitsenpaikkaisessa 630-litrainen, mikäli viisi istuinta on käytössä. Seitsenpaikkaisen etuna on se, että keskimmäisten istuimien kaataminen tuottaa tasaisen laajennuksen. Seitsemän istuimen taakse jää vain pikkuautomainen 270 litran ruuma.

Škoda Kodiaq

Ehdimme kokeilemaan hinnaston yläpäähän sijoittuvaa kaksilitraista, 190-hevosvoimaista, automaattivaihteista nelivetodieselmallia Style-varustein. Se on korkein varustetaso, mutta Suomen-maahantuoja yrittää rakentaa vielä sen päälle entistä runsaamman varustelun, koska suomalaiset Škoda-ostajat mielivät paljon herkkuja autoihinsa.

Hintoja odotetaan vielä

Vääntävä moottori ja automaatti olivat oiva yhdistelmä mutkaisella vuoristotiellä. Kodiaq taipuu hämmästyttävän hyvin myös tiukkoihin mutkiin. Ergonomia ja ajettavuus vakuuttavat.

Suomessa auto lanseerataan maalis-huhtikuussa. Tarkkoja hintoja ei vielä ole, mutta halvimman etuvetoisen, käsivaihteisen, 1,4-litraisen, viisipaikkaisen bensamallin saa noin 30 000 eurolla. Hinnaston yläpää ulottuu noin 55 000 euroon.

Teksti ja kuvat Teppo Komulainen, Mallorca

Luetuimmat