9.12.2020

Maistiainen: Toyota Hilux sai uudet kasvot ja suuremman moottorin

Uudistunut Toyota Hilux on saanut keulalleen muutakin uutta kuin ilmeen – nimittäin iskutilavuutta, hevosvoimia ja newtonmetrejä.

Toyota Hilux siirtyi uuteen sukupolveen nelisen vuotta sitten, joten luonnollisena osana mallin elinkaarta oli kasvojenpesun aika.

Auton puhuttelevin muutos on ehdottomasti valikoimaan lisätty 2,8-litrainen dieselmoottori, joka on aiemmin ollut tarjolla Land Cruiserissa, muttei Hiluxissa. 2,4-litraista pidempi-iskuinen neloskone tuottaa Hiluxin keulalla 204 hevosvoiman tehon. Vääntöä on tarjolla automaattivaihteiston kanssa 500 newtonmetriä, keppivaihteiston kannattajat joutuvat tyytymään 80 Nm:iin vähemmän.

Suorituskyvyllistä eroa 2,4-litraiseen moottoriin tulee siis varsin reilusti. Isommalla moottorilla Hilux kiihtyykin nollasta sataan 10,1 sekunnissa – 2,7 s nopeammin kuin 2,4-litrainen. WLTP-kulutuslukemien erot pysyvät kuitenkin varsin maltillisina, kun 2,4-litraisen kulutukseksi kerrotaan 9,0–9,3 litraa sadalle kilometrille, on 2,8-litraisen vastaava haarukka 9,1–9,5 l/100 km.

Uudessa moottorissa tuntuukin olevan ruutia varsin hyvin lava-autolle. Hurjia g-voimia Hiluxilla kiihdyttely ei aiheuta, mutta moottorin tasainen vääntö suorastaan houkuttelee lisäämään vauhtia maantiellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korimalli ei valitse enää vaihteistoa

Faceliftin myötä automaattivaihteisto on saatavilla molempiin korimalleihin, lyhyempää Extra Cabia kun sai aiemmin ainoastaan manuaalina. Lisäksi Double Cab -mallia saa valmiiksi kaksipaikkaisena, viisipaikkaisen hinnat kun kohoavat edullisimmillaankin 56 000 euroon korkean autoveron myötä.

Suurimmat ulkonäkömuutokset ovat tehty auton keulaan, kasvojenkohotus kun ei nykyään välttämättä tarkoita tätä. Keulamaski on huomattavasti aiempaa suurempi ja aggressiivisempi. Myös etu-umpiot ja sumuvalojen kehykset on muotoiltu uusiksi. Tekijöiden yhteisvaikutus on huomattava, sillä uudistunut Hilux eroaa etuosastaan huomattavasti edeltäjäänsä verrattuna.

Sisäpuolelle Hilux on saanut kahdeksantuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön, joka on tuttu muusta Toyotan mallistosta. Tietoviihdejärjestelmä myös tukee Android Autoa ja Apple CarPlayta. Lisäksi mittariston ulkoasua on hieman viilattu, mutta erot entiseen ovat varsin pieniä.

Entistä syvemmälle mörkömetsään

Maastoajo-ominaisuuksia tarvitseville Hiluxin päivitys tuo hyviä uutisia. Mitään mullistavaa ei ole tehty, mutta valmiiksi hyvää kokonaisuutta on hiottu. Moottorin tyhjäkäyntiä on madallettu 850 minuuttikierroksesta 680:een, ja hitaan nelivedon kaasunvastetta on hienosäädetty. Näiden pitäisi helpottaa maastossa ryömittämistä. Myös ajonvakautusta on päivitetty.

Uutena ominaisuutena Hiluxissa on pyöränkulman valvonta, eli mittaristoon saa näkymän, joka näyttää mihin asentoon pyörät on käännettynä – yllättävän näppärä toiminto tulee käyttöön jo lyhyehkössä maastoajossa. Harmittavasti Land Cruiserista tuttua 360 asteen kamerajärjestelmää ei ole kuitenkaan toistaiseksi saatavilla.

Moottoriuutuuteen käsiksi 45 600 eurolla

Uuden Toyota Hiluxin hinnat alkavat 37 817 eurosta, jolloin auto on Extra Cab -korimallia, ja tekniikkana on 2,4-litrainen moottori manuaalivaihteiston kanssa. Edullisimman Life-varustelun yhteyteen ei saa lainkaan automaattivaihteistoa, ja halvimman automaattimallin hinta kohoaakin 42 768 euroon. Uuteen moottoriin pääsee käsiksi halvimmillaan kaksipaikkaisessa Double Cabissa manuaalivaihteiston kanssa Active-varustelulla – tällaisen yhdistelmän hinta alkaa 45 642 eurosta.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat