15.3.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi Mercedes-Benz E-sarja – askel kohti itseohjautuvuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattinen ohitus moottoritiellä, edellä ajavaa seuraten jopa 210 km/h tunnissa, pysäköinti ja parkista poistuminen etänä älypuhelimella. Uuden E-sarjan taidot ovat lupaavia. Vaikka Mercedes-Benzin uudessa E-sarjassa huomio kiinnittyy ensimmäisenä voimakkaaseen muotoiluun niin auton ulkopuolella kuin sisälläkin, niin isoimmat uudistukset löytyvät kuitenkin teknisistä kehitysaskelista.– E-sarja on koko Mercedes-Benzin ydin, joka on tähänkin asti määritellyt uudelleen koko luokkansa laatutason. Uusi E-sarjamme näyttää nyt tietä kohti täysin autonomista ajamista. Se vahvistaa myös ajamisen tehokkuutta, mukavuutta ja turvallisuutta sekä kykenee lievittämään liikenteessä koettua stressiä, julistaa Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Thomas Weber.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkea ei saada SuomeenTiennäyttäjäksi E-sarja yltääkin. Koeajossa Lissabonissa oli mahdollisuus kokeilla ominaisuuksia joita ei vielä Suomeen ole saatavilla. Drive Pilot ja Parking Pilot nimiä kantavat järjestelmät ovat kiinnostavia askelia kohti itseohjautuvaa autoa.Niiden toiminta on vielä pienestä kiinni. Kuljettajan pienikin hipaisu älypuhelimen ohjausringin ulkopuolelle keskeyttää pysköintitoiminnon. Jos sormea pyörittää huolellisesti oikeassa kohdassa, silloin auto tekee mallikkaan pysäköinnin ruutuun tai ahtaaseen talliin, etuperin tai takaperin.Toiminta ei ole virheetöntäMyös Drive Pilot osoitti, kuinka herkässä uusien järjestelmien toiminta tai toimimattomuus on.Toiminnan este voi olla kuljettajan toiminnasta johtuvaa tai sitten kyse on siitä, että hienotkaan järjestelmät eivät vielä kykene lukemaan liikenneympäristöä virheettömästi.Haalistuneet kaistamerkinnät ja epätyypilliset kaiteet ovat arkea missä tahansa maassa, mutta älykkäälle ohjausjärjestelmälle ne ovat vielä oppimisen paikka.Pyyhkäise ja painaE-sarja on ensimmäinen auto, jonka toimintoja ohjataan monitoimiohjauspyörään integroiduilla kosketusnäppäimillä. Ne reagoivat pysty- ja vaakasuuntaisiin pyyhkäisyihin ilman, että kuljettaja joutuu irrottamaan otettaan ohjauspyörästä.Pyyhkäisyn jälkeen haluttu toiminto vahvistetaan näppäintä painamalla. Ilmastointia ja auton turvajärjestelmiä varten on vielä erilliset kiinteät näppäimet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkuun kaksi moottoria, myöhemmin kolme lisääUusi E-sarja esitellään asiakkaille Suomessa huhtikuussa. Alkuvaiheessa autoon on saatavilla kaksi nelisylinteristä moottorivaihtoehtoa: bensiinikäyttöinen E 200 ja ihan uusi E 220 d -diesel.Myöhemmin moottorivalikoima lisääntyy, kun tarjolle tulevat kuusisylinterinen E 350 d, ladattava hybridiversio E 350 e sekä kuusisylinterinen bensiinimoottori E 400 4matic.Kaikissa esittelyvaiheen autoissa on vakiovarusteena uusi 9G-Tronic-automaattivaihteisto.Uutuusdieselin kulutus- ja päästölukemat ovat pudonneet edellisestä sukupolvesta 13 prosentilla. Teho on kuitenkin noussut 125 kW:sta 143 kW:iin.Moottori on aikaisempaa kevyempi ja iskutilavuus on pienentynyt aikaisemmasta 2,15 litrasta kahteen litraan. Kaikki pakokaasujen käsittelyssä tarvittavat komponentit on nyt yhdistetty itse moottoriin.Ilmajousitus lisävarusteenaE-sarjan vakiovarusteena on teräsjousitus, mutta siihen voi valita myös lisävarusteisen ilmajousituksen.Vakiovarusteista löytyy aktiivinen jarruavustin, joka parantaa jarrutustehoa ja kykenee hidastamaan autoa myös itsenäisesti. Myös vireystila-avustin ja sivutuuliavustin ovat vakiona.Saksassa myytäviin autoihin on tarjolla lisävarusteinen Drive Pilot -jäjestelmä. Se kykenee säilyttämään säädetyn etäisyyden edellä ajavaan autoon ja seuraamaan sitä jopa 210 km/h-nopeudessa.Drive Pilotiin on ensi kertaa yhdistetty myös aktiivinen kaistanvaihtoavustin, joka ohjaa auton suuntamerkin jälkeen itsenäisesti viereiselle kaistalle. Järjestelmä perustuu pitkän kantaman tutkaan, stereokameraan ja tutka-antureihin. Suomeen myytäviin autoihin tätä järjestelmää ei toistaiseksi saa.Myöhemmin E-sarjaan saa halutessaan myös kauko-ohjattavan Parking Pilot -järjestelmän, jonka avulla auton pysäköinti ja nouto pysäköintitalosta on mahdollista älypuhelinsovelluksen avulla.Myös kommunikointi autosta autoon on mahdollista. Sovellus verkottaa sitä käyttävät autot yhteen ja välittää tietoja niiden välillä. Näin kuljettaja voi saada hyvissä ajoin tiedon esimerkiksi jäisestä tienpinnasta.Teksti ja kuvat Eila ParviainenPäivitetty klo 18.13: Ilmajousitus on ollut saatavilla aiemminkin E-sarjaan. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?