13.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha MT-10 yhdistää tehokkaan moottorin, hyvän jousituksen ja härskin ulkonäön. Lopputulos on miellyttävän aggressiivinen nakupyörä. Uusi MT-10 ei ole pelkkä katteista riisuttu Yamaha R1. Paitsi moottorin luonnetta, myös jousitusta on muokattu paremmin nakupyörän käyttöympäristöön sopivaksi. Ja tietysti ulkonäköä, R1:n runko ja moottori on yhdistetty MT-sarjalle tyypilliseen aggressiiviseen ulkonäköön.Vaikka Yamaha MT-10 on ulkonäöltään massiivisen ja kulmikkaan oloinen, niin heti liikkeelle lähdettyä pyörä tuntuu kevyeltä ja käteensopivalta. Aivan kuin yhteisiä kilometrejä olisi takana jo tuhansia. Tätä auttaa se, että Yamahalle tyypilliseen tapaan kaikki hallintalaitteet ovat loogisesti sijoitettuja ja hyvin kuljettajan tavoitettavissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJousitus toimii kaikissa nopeuksissaEnsimmäisillä kilometreillä huomio kiinnittyy pintaherkkään mutta progressiivisena myös kovempia vauhteja sietävään jousitukseen. Ero ratakäyttöön suunniteltuun R1:een on iso. Kun vauhti mutkateillä kasvaa niin, että on siirrettävä mutkissa painoa sisäkaarteen suuntaan ja jalkatapeille, silloin alkaa kaivata vaimennuksen säätöjä pari pykälää tiukemmalle.Täysin säädettävän jousituksen yhteydessä tämä ei ole ongelma, vaan mahdollisuus. Yamaha on onnistunut jousituksen suhteen tavoitteessaan, MT-10:n on oltava mukava ja jousituksen pitää toimia jo tavallisilla maantienopeuksilla.Lyhyt akseliväli ja pysty ajoasento ovat yhdistelmä, joka arvelutti etukäteen. Pystyisikö kuljettaja hyödyntämään moottorin tehoa, vai nousisiko eturengas ilmaan liian helposti. Painojakaumaa on onnistuttu siirtämään lievästi etupainoiseksi. Se tekee sekä kiihdytyksistä että mutka-ajosta helppoa ja luotto pyörään syntyy nopeasti.Murisee tehokkaasti mutta hiljaisella äänelläYamahan nelisylinterisen Crossplane-moottorin soundi on makeasti muriseva. MT-10 jää kaipaamaan vähän avarampaa putkistoa, nyt Crossplane-moottorin ääni on vaimennettu turhankin hiljaiseksi. Onneksi Akrapovicin tarvikeäänenvaimennin tarjoaa lääkkeen tähän vaivaan.Henkilökohtaisesti häiritsi toinenkin asia: sähköinen kaasukahva on niin kevytliikkeinen, että röykyissä pyörä nykäisi ikävästi, jos kaasukäden ranne ei pysynyt vakaasti paikallaan. Tottumiskysymys tämäkin, sillä osa koeajajista kiitteli kaasukahvan herkkyyttä ja kevytliikkeisyyttä.Yamaha MT-10:n hinta Suomessa on 7500 euroa edullisempi kuin R1:n, vaikka rungot ja moottorin perusrakenne ovat yhtenevät. Hintaerosta huolimatta MT-10 ei missään nimessä tunnu budjettipyörältä.Päinvastoin, sen mukava käyttöalue alkaa jo kaupunkinopeuksista mutta meno jatkuu tukevana vielä parinmarkan nopeuksissa. Kaikki muutokset tähtäävät katu- ja maantieominaisuuksien parantamiseen. Jos harrastaa muutakin kuin rata-ajoa, niin silloin MT-10 tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Yamaha MT-10 Iskutilavuus: 998 cc Teho: 160 hv / 11500 r/min Vääntö: 111 Nm / 9000 r/min Hinta: 18 959,08 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon ja Alessio BarbantiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen