13.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha MT-10 yhdistää tehokkaan moottorin, hyvän jousituksen ja härskin ulkonäön. Lopputulos on miellyttävän aggressiivinen nakupyörä. Uusi MT-10 ei ole pelkkä katteista riisuttu Yamaha R1. Paitsi moottorin luonnetta, myös jousitusta on muokattu paremmin nakupyörän käyttöympäristöön sopivaksi. Ja tietysti ulkonäköä, R1:n runko ja moottori on yhdistetty MT-sarjalle tyypilliseen aggressiiviseen ulkonäköön.Vaikka Yamaha MT-10 on ulkonäöltään massiivisen ja kulmikkaan oloinen, niin heti liikkeelle lähdettyä pyörä tuntuu kevyeltä ja käteensopivalta. Aivan kuin yhteisiä kilometrejä olisi takana jo tuhansia. Tätä auttaa se, että Yamahalle tyypilliseen tapaan kaikki hallintalaitteet ovat loogisesti sijoitettuja ja hyvin kuljettajan tavoitettavissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJousitus toimii kaikissa nopeuksissaEnsimmäisillä kilometreillä huomio kiinnittyy pintaherkkään mutta progressiivisena myös kovempia vauhteja sietävään jousitukseen. Ero ratakäyttöön suunniteltuun R1:een on iso. Kun vauhti mutkateillä kasvaa niin, että on siirrettävä mutkissa painoa sisäkaarteen suuntaan ja jalkatapeille, silloin alkaa kaivata vaimennuksen säätöjä pari pykälää tiukemmalle.Täysin säädettävän jousituksen yhteydessä tämä ei ole ongelma, vaan mahdollisuus. Yamaha on onnistunut jousituksen suhteen tavoitteessaan, MT-10:n on oltava mukava ja jousituksen pitää toimia jo tavallisilla maantienopeuksilla.Lyhyt akseliväli ja pysty ajoasento ovat yhdistelmä, joka arvelutti etukäteen. Pystyisikö kuljettaja hyödyntämään moottorin tehoa, vai nousisiko eturengas ilmaan liian helposti. Painojakaumaa on onnistuttu siirtämään lievästi etupainoiseksi. Se tekee sekä kiihdytyksistä että mutka-ajosta helppoa ja luotto pyörään syntyy nopeasti.Murisee tehokkaasti mutta hiljaisella äänelläYamahan nelisylinterisen Crossplane-moottorin soundi on makeasti muriseva. MT-10 jää kaipaamaan vähän avarampaa putkistoa, nyt Crossplane-moottorin ääni on vaimennettu turhankin hiljaiseksi. Onneksi Akrapovicin tarvikeäänenvaimennin tarjoaa lääkkeen tähän vaivaan.Henkilökohtaisesti häiritsi toinenkin asia: sähköinen kaasukahva on niin kevytliikkeinen, että röykyissä pyörä nykäisi ikävästi, jos kaasukäden ranne ei pysynyt vakaasti paikallaan. Tottumiskysymys tämäkin, sillä osa koeajajista kiitteli kaasukahvan herkkyyttä ja kevytliikkeisyyttä.Yamaha MT-10:n hinta Suomessa on 7500 euroa edullisempi kuin R1:n, vaikka rungot ja moottorin perusrakenne ovat yhtenevät. Hintaerosta huolimatta MT-10 ei missään nimessä tunnu budjettipyörältä.Päinvastoin, sen mukava käyttöalue alkaa jo kaupunkinopeuksista mutta meno jatkuu tukevana vielä parinmarkan nopeuksissa. Kaikki muutokset tähtäävät katu- ja maantieominaisuuksien parantamiseen. Jos harrastaa muutakin kuin rata-ajoa, niin silloin MT-10 tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Yamaha MT-10 Iskutilavuus: 998 cc Teho: 160 hv / 11500 r/min Vääntö: 111 Nm / 9000 r/min Hinta: 18 959,08 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon ja Alessio BarbantiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä