13.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha MT-10 yhdistää tehokkaan moottorin, hyvän jousituksen ja härskin ulkonäön. Lopputulos on miellyttävän aggressiivinen nakupyörä. Uusi MT-10 ei ole pelkkä katteista riisuttu Yamaha R1. Paitsi moottorin luonnetta, myös jousitusta on muokattu paremmin nakupyörän käyttöympäristöön sopivaksi. Ja tietysti ulkonäköä, R1:n runko ja moottori on yhdistetty MT-sarjalle tyypilliseen aggressiiviseen ulkonäköön. Vaikka Yamaha MT-10 on ulkonäöltään massiivisen ja kulmikkaan oloinen, niin heti liikkeelle lähdettyä pyörä tuntuu kevyeltä ja käteensopivalta. Aivan kuin yhteisiä kilometrejä olisi takana jo tuhansia. Tätä auttaa se, että Yamahalle tyypilliseen tapaan kaikki hallintalaitteet ovat loogisesti sijoitettuja ja hyvin kuljettajan tavoitettavissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jousitus toimii kaikissa nopeuksissa Ensimmäisillä kilometreillä huomio kiinnittyy pintaherkkään mutta progressiivisena myös kovempia vauhteja sietävään jousitukseen. Ero ratakäyttöön suunniteltuun R1:een on iso. Kun vauhti mutkateillä kasvaa niin, että on siirrettävä mutkissa painoa sisäkaarteen suuntaan ja jalkatapeille, silloin alkaa kaivata vaimennuksen säätöjä pari pykälää tiukemmalle. Täysin säädettävän jousituksen yhteydessä tämä ei ole ongelma, vaan mahdollisuus. Yamaha on onnistunut jousituksen suhteen tavoitteessaan, MT-10:n on oltava mukava ja jousituksen pitää toimia jo tavallisilla maantienopeuksilla. Lyhyt akseliväli ja pysty ajoasento ovat yhdistelmä, joka arvelutti etukäteen. Pystyisikö kuljettaja hyödyntämään moottorin tehoa, vai nousisiko eturengas ilmaan liian helposti. Painojakaumaa on onnistuttu siirtämään lievästi etupainoiseksi. Se tekee sekä kiihdytyksistä että mutka-ajosta helppoa ja luotto pyörään syntyy nopeasti. Murisee tehokkaasti mutta hiljaisella äänellä Yamahan nelisylinterisen Crossplane-moottorin soundi on makeasti muriseva. MT-10 jää kaipaamaan vähän avarampaa putkistoa, nyt Crossplane-moottorin ääni on vaimennettu turhankin hiljaiseksi. Onneksi Akrapovicin tarvikeäänenvaimennin tarjoaa lääkkeen tähän vaivaan. Henkilökohtaisesti häiritsi toinenkin asia: sähköinen kaasukahva on niin kevytliikkeinen, että röykyissä pyörä nykäisi ikävästi, jos kaasukäden ranne ei pysynyt vakaasti paikallaan. Tottumiskysymys tämäkin, sillä osa koeajajista kiitteli kaasukahvan herkkyyttä ja kevytliikkeisyyttä. Yamaha MT-10:n hinta Suomessa on 7500 euroa edullisempi kuin R1:n, vaikka rungot ja moottorin perusrakenne ovat yhtenevät. Hintaerosta huolimatta MT-10 ei missään nimessä tunnu budjettipyörältä. Päinvastoin, sen mukava käyttöalue alkaa jo kaupunkinopeuksista mutta meno jatkuu tukevana vielä parinmarkan nopeuksissa. Kaikki muutokset tähtäävät katu- ja maantieominaisuuksien parantamiseen. Jos harrastaa muutakin kuin rata-ajoa, niin silloin MT-10 tarjoaa hyvän vastineen rahalle. Yamaha MT-10 Iskutilavuus: 998 cc Teho: 160 hv / 11500 r/min Vääntö: 111 Nm / 9000 r/min Hinta: 18 959,08 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Paul Barshon ja Alessio Barbanti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt