19.9.2021 Ajoneuvot Matkailuvaunu tulevaisuudesta – Dethleffs e.Home Coco avustaa vetoautoa sähkömoottoreilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköistyminen on arkipäivää henkilöautoissa, mutta matkailuajoneuvoissa jännite on vasta nousemassa. Dethleffs e.Home Coco on tulevaisuuden matkailuvaunu, josta löytyvät oma akusto ja sähkömoottorit. Henkilöautomarkkina sähköistyy tällä hetkellä ennätyksellistä tahtia. Samalla myös sähköautojen käyttö monipuolistuu ja entistä useammin sähköautolla haluttaisiin vetää peräkärryä. Mekin kokeilimme sähköautolla matkailuvaunun vetämistä (MO7). Haasteeksi nousee merkittävä kulutuslisäys, joka leikkaa suuren siivun käytettävissä olevasta toimintamatkasta yhdellä latauksella.Yksi matkailuajoneuvoalan johtavista toimijoista on myös tiedostanut tämän haasteen. Saksalainen Erwin Hymer Group on kehittänyt vuodesta 2018 lähtien ZF:n kanssa yhteistyössä sähköistettyä matkailuvaunua tavoitteenaan nimenomaan minimoida vaunun tuoma kulutuslisäys. Dethleffsin omien kokemusten mukaan vaunun vetäminen karkeasti puolittaa sähköauton toimintamatkan, mikä on varsin hyvin linjassa omien kokemustemme kanssa.Coco on Dethleffsin mallistosta löytyvä vaunu.Nyt projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että pääsimme tutustumaan prototyyppiin Saksassa. Sähköistys on tehty Dethleffsin mallistosta löytyvään kompaktiin Coco-matkailuvaunuun. Mittaa kaksi makuupaikkaa sisältävällä Cocolla on alle 4,6 metriä ja sen kokonaismassa on 900 kiloa ilman sähkötekniikkaa.Alustasta löytyy luonnollinen tila akustolle, joka koostuu kahdesta 40 kWh:n akusta. Tämän myötä konseptivaunun massa on noin 1 500 kiloa, mikä vastaa jo keskikokoista matkailuvaunua. Molemmilla pyörillä on omat sähkömoottorinsa, jotka tarjoavat piikkitehoa 90 kW per pyörä. Tämä riittää helposti kompensoimaan vaunun tuoman kulutuslisän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParempaa turvallisuuttaVaunu toimii aina autosta riippumattomana itsenäisenä yksikkönä. Moottorien ohjaus perustuu aisaan kohdistuviin voimiin, minkä perusteella vaunun elektroniikka ohjaa sähkömoottoreita. Aisassa pidetään kaikissa tilanteissa noin 100 kiloa vastaava veto päällä, eli vaunu ei edes jarrutuksissa työnnä autoa. Myöskään vetoauton käyttövoimalla ei ole merkitystä vaunun käyttäytymiseen.Itsenäisillä sähkömoottoreilla pystytään myös parantamaan turvallisuutta merkittävästi. Vaunu on varustettu ESC-järjestelmällä, minkä ansiosta vaunu vakauttaa itseään esimerkiksi hätäväistöissä jarruttamalla yksittäistä pyörää suunnan säilyttämiseksi. Vaunu itsessään käyttäytyy ääritilanteissa vakaammin jo matalan painapisteen ansiosta. Tämän lisäksi jarrutustilanteissa vakautta parantaa vaunun itsenäinen jarrutus, jossa myös hyödynnetään luonnollisesti sähkömoottoreita ja kerätään liike-energiaa takaisin akkuihin.Akusto ja moottorit eivät vaikuta käytettävissä olevaan tilaan.Sähköistyminen tuo myös helpotusta vetoauton valintaan. Vaunun huolehtiessa oman massansa liikuttelusta vetoautoksi riittää käytännössä mikä tahansa vaunulle suuntaa näyttävä auto. Tämän ansiosta lähitulevaisuudessa entistä pienemmillä autoilla voitaisiin vetää isompia vaunuja.Sähköistetty vaunu on myös perinteisiä sisariaan itsenäisempi leirintäalueilla. Sen ansiosta vaunussa ei tarvitse enää kuljettajaa mukana esimerkiksi kaasua kokkaamista varten, vaan kaikki vaunun toiminnot voidaan hoitaa sähköllä. Lisäksi Dethleffs on testannut älypuhelimella toimivaa vaunun kauko-ohjausta eli vaunua on mahdollista siirrellä vaivattomasti sähkömoottorien ansiosta.Matkalla on kuitenkin vielä muutamia mutkia, sillä omalla voimalinjalla varustetulla perävaunulla ei ole ajoneuvoluokkaa. Tunnetusti tällaiset byrokraattiset asiat saattavat ajoittain aiheuttaa päänvaivaa, Dethleffs on tehnyt viranomaisten kanssa yhteistyötä ja ovat luottavaisia asian järjestymiseen.AlppihaasteVaunun kykyjen todistamiseksi Dethleffs teki Alppien ylityksen sähköauton ja sähkövaunun yhdistelmällä. Reitti lähti Dethleffsin tehtaalta Etelä-Saksan Allgäusta ja suuntautui Pohjois-Italiaan Gardajärvelle. Reitin kokonaispituudeksi muodostui 386 kilometriä. Vetoautona toiminut Audi e-tron Sporback tarjoaa WLTP-syklin mukaisesti 393 kilometrin toimintamatkan, joten turhaa pelivaraa auton toimintamatka ei tarjoa.Dethleffs ylitti Alpit kuvan yhdistelmällä ilman välilatauksia.Ylitys sujui suunnitelmien mukaisesti ilman vastoinkäymisiä. Matkan päätteeksi auto oli kuluttanut energiaa 82 kWh ja vaunu 74 kWh. Matkan aika auto keräsi energiaa talteen 11 kWh ja vaunu 6 kWh. Näillä luvuilla vetoauton kulutukseksi siis muodostui 18,4 kWh/100 km ja vaunun kulutukseksi 17,6 kWh/100 km.Toki oman haasteensa tuo sekä auton että vaunun lataustarve. Jos päivämatkat olisivat tätäkin pidempiä, täytyy reittisuunnittelussa huomioida lataustarve. Vaunua voi kyllä vetää myös akku tyhjänä, mikä voisi olla järkevä ratkaisu viimeisillä kilometreillä.Eron huomaaPääsimme lyhyelle koeajolle vetoauton kyytiin. Ensimmäisellä kierroksella vaunu ei avustanut etenemistä ja perässä vedettävän lisämassan huomaa helposti. Kun vaunun sähkömoottorit avustavat etenemistä, on meno odotetun kepeää. Ainoastaan pystysuuntaiset liikkeet muistuttavat vetokoukkuun olevan kytketty jotain.Sähköistetty matkailuvaunu on yksinkertaisuudessaan hieno tuote. Se tuo mukanaan merkittäviä hyötyjä sekä turvallisuuden että käytettävyyden näkökulmasta. Vaunujen rakenne mahdollistaa sähköistyksen ilman suurempia muutoksia ja paketti on helposti skaalattavissa moneen eri kokoon.Aivan vielä sähköistettyjä vaunuja ei kuitenkaan saa kaupasta. Ajoneuvoluokitusten lisäksi vaunun tekniikkaa vaatii testaamista monipuolisissa käyttöympäristöissä. Dethleffs arvioi, että sähköistetty matkailuvaunu e.home voisi olla markkinoilla noin kolmen vuoden kuluttua.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Dethleffs e.Home Coco Moottori Kaksi sähkömoottoria, huipputeho 180 kW (245 hv), jatkuva teho 60 kW (82 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 80 kWh, lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32 A), CCS 50 kW Mitat Omamassa: Noin 1 500 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”