19.9.2021 Ajoneuvot Matkailuvaunu tulevaisuudesta – Dethleffs e.Home Coco avustaa vetoautoa sähkömoottoreilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköistyminen on arkipäivää henkilöautoissa, mutta matkailuajoneuvoissa jännite on vasta nousemassa. Dethleffs e.Home Coco on tulevaisuuden matkailuvaunu, josta löytyvät oma akusto ja sähkömoottorit. Henkilöautomarkkina sähköistyy tällä hetkellä ennätyksellistä tahtia. Samalla myös sähköautojen käyttö monipuolistuu ja entistä useammin sähköautolla haluttaisiin vetää peräkärryä. Mekin kokeilimme sähköautolla matkailuvaunun vetämistä (MO7). Haasteeksi nousee merkittävä kulutuslisäys, joka leikkaa suuren siivun käytettävissä olevasta toimintamatkasta yhdellä latauksella.Yksi matkailuajoneuvoalan johtavista toimijoista on myös tiedostanut tämän haasteen. Saksalainen Erwin Hymer Group on kehittänyt vuodesta 2018 lähtien ZF:n kanssa yhteistyössä sähköistettyä matkailuvaunua tavoitteenaan nimenomaan minimoida vaunun tuoma kulutuslisäys. Dethleffsin omien kokemusten mukaan vaunun vetäminen karkeasti puolittaa sähköauton toimintamatkan, mikä on varsin hyvin linjassa omien kokemustemme kanssa.Coco on Dethleffsin mallistosta löytyvä vaunu.Nyt projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että pääsimme tutustumaan prototyyppiin Saksassa. Sähköistys on tehty Dethleffsin mallistosta löytyvään kompaktiin Coco-matkailuvaunuun. Mittaa kaksi makuupaikkaa sisältävällä Cocolla on alle 4,6 metriä ja sen kokonaismassa on 900 kiloa ilman sähkötekniikkaa.Alustasta löytyy luonnollinen tila akustolle, joka koostuu kahdesta 40 kWh:n akusta. Tämän myötä konseptivaunun massa on noin 1 500 kiloa, mikä vastaa jo keskikokoista matkailuvaunua. Molemmilla pyörillä on omat sähkömoottorinsa, jotka tarjoavat piikkitehoa 90 kW per pyörä. Tämä riittää helposti kompensoimaan vaunun tuoman kulutuslisän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParempaa turvallisuuttaVaunu toimii aina autosta riippumattomana itsenäisenä yksikkönä. Moottorien ohjaus perustuu aisaan kohdistuviin voimiin, minkä perusteella vaunun elektroniikka ohjaa sähkömoottoreita. Aisassa pidetään kaikissa tilanteissa noin 100 kiloa vastaava veto päällä, eli vaunu ei edes jarrutuksissa työnnä autoa. Myöskään vetoauton käyttövoimalla ei ole merkitystä vaunun käyttäytymiseen.Itsenäisillä sähkömoottoreilla pystytään myös parantamaan turvallisuutta merkittävästi. Vaunu on varustettu ESC-järjestelmällä, minkä ansiosta vaunu vakauttaa itseään esimerkiksi hätäväistöissä jarruttamalla yksittäistä pyörää suunnan säilyttämiseksi. Vaunu itsessään käyttäytyy ääritilanteissa vakaammin jo matalan painapisteen ansiosta. Tämän lisäksi jarrutustilanteissa vakautta parantaa vaunun itsenäinen jarrutus, jossa myös hyödynnetään luonnollisesti sähkömoottoreita ja kerätään liike-energiaa takaisin akkuihin.Akusto ja moottorit eivät vaikuta käytettävissä olevaan tilaan.Sähköistyminen tuo myös helpotusta vetoauton valintaan. Vaunun huolehtiessa oman massansa liikuttelusta vetoautoksi riittää käytännössä mikä tahansa vaunulle suuntaa näyttävä auto. Tämän ansiosta lähitulevaisuudessa entistä pienemmillä autoilla voitaisiin vetää isompia vaunuja.Sähköistetty vaunu on myös perinteisiä sisariaan itsenäisempi leirintäalueilla. Sen ansiosta vaunussa ei tarvitse enää kuljettajaa mukana esimerkiksi kaasua kokkaamista varten, vaan kaikki vaunun toiminnot voidaan hoitaa sähköllä. Lisäksi Dethleffs on testannut älypuhelimella toimivaa vaunun kauko-ohjausta eli vaunua on mahdollista siirrellä vaivattomasti sähkömoottorien ansiosta.Matkalla on kuitenkin vielä muutamia mutkia, sillä omalla voimalinjalla varustetulla perävaunulla ei ole ajoneuvoluokkaa. Tunnetusti tällaiset byrokraattiset asiat saattavat ajoittain aiheuttaa päänvaivaa, Dethleffs on tehnyt viranomaisten kanssa yhteistyötä ja ovat luottavaisia asian järjestymiseen.AlppihaasteVaunun kykyjen todistamiseksi Dethleffs teki Alppien ylityksen sähköauton ja sähkövaunun yhdistelmällä. Reitti lähti Dethleffsin tehtaalta Etelä-Saksan Allgäusta ja suuntautui Pohjois-Italiaan Gardajärvelle. Reitin kokonaispituudeksi muodostui 386 kilometriä. Vetoautona toiminut Audi e-tron Sporback tarjoaa WLTP-syklin mukaisesti 393 kilometrin toimintamatkan, joten turhaa pelivaraa auton toimintamatka ei tarjoa.Dethleffs ylitti Alpit kuvan yhdistelmällä ilman välilatauksia.Ylitys sujui suunnitelmien mukaisesti ilman vastoinkäymisiä. Matkan päätteeksi auto oli kuluttanut energiaa 82 kWh ja vaunu 74 kWh. Matkan aika auto keräsi energiaa talteen 11 kWh ja vaunu 6 kWh. Näillä luvuilla vetoauton kulutukseksi siis muodostui 18,4 kWh/100 km ja vaunun kulutukseksi 17,6 kWh/100 km.Toki oman haasteensa tuo sekä auton että vaunun lataustarve. Jos päivämatkat olisivat tätäkin pidempiä, täytyy reittisuunnittelussa huomioida lataustarve. Vaunua voi kyllä vetää myös akku tyhjänä, mikä voisi olla järkevä ratkaisu viimeisillä kilometreillä.Eron huomaaPääsimme lyhyelle koeajolle vetoauton kyytiin. Ensimmäisellä kierroksella vaunu ei avustanut etenemistä ja perässä vedettävän lisämassan huomaa helposti. Kun vaunun sähkömoottorit avustavat etenemistä, on meno odotetun kepeää. Ainoastaan pystysuuntaiset liikkeet muistuttavat vetokoukkuun olevan kytketty jotain.Sähköistetty matkailuvaunu on yksinkertaisuudessaan hieno tuote. Se tuo mukanaan merkittäviä hyötyjä sekä turvallisuuden että käytettävyyden näkökulmasta. Vaunujen rakenne mahdollistaa sähköistyksen ilman suurempia muutoksia ja paketti on helposti skaalattavissa moneen eri kokoon.Aivan vielä sähköistettyjä vaunuja ei kuitenkaan saa kaupasta. Ajoneuvoluokitusten lisäksi vaunun tekniikkaa vaatii testaamista monipuolisissa käyttöympäristöissä. Dethleffs arvioi, että sähköistetty matkailuvaunu e.home voisi olla markkinoilla noin kolmen vuoden kuluttua.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Dethleffs e.Home Coco Moottori Kaksi sähkömoottoria, huipputeho 180 kW (245 hv), jatkuva teho 60 kW (82 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 80 kWh, lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32 A), CCS 50 kW Mitat Omamassa: Noin 1 500 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle