1.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 220 Teksti Petri Munukka Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi ajettavuudeltaan urheilullisempi C-sarjalainen tiukentaa kilpaa kevyessä premiumsarjassa. Hyvää: ajo-ominaisuudet, mukavuus, hiljaisuus, viimeistely, huikeat varustelumahdollisuudet, vähäpäästöisyys. Huonoa: pieni tavaratilan luukku, pääntila takana. Vuonna 1983 esitellyn Mercedes-Benz 190 E:n manttelinperijää C-sarjaa ei liene enää soveliasta kutsua pikkumersuksi. Titteli kuuluu nyt A-sarjan autoille. C-sarjalainen on myös kasvanut uusiutumisen yhteydessä jo lähes 90-luvun E-sarjalaisen mittoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää pituuttaTulokas on kasvanut pituutta lähes kymmenen senttiä, mikä pahimpiin kilpailijoihin verrattuna vie sen ohi kolmosbemarin, mutta ei yllä aivan Audi A4:n lukemaan.Lisäpituus on tullut lähes kokonaan akselien väliin, muttei kokonaan takajalkatilojen hyväksi. Etuakselia on viety edemmäs ja matkustamoa taaemmas mittasuhteiden tyylittelemiseksi.Vaikutelma pitkästä konepellistä ja lyhyestä tavaratilan kannesta ei ole näköharhaa.Leveyskin on kasvanut, mutta takaistuimille ei kolmea aikuista saa sovinnolla, istuin on syvällä takalokasuojien puristuksessa ja selkeästi vain kahdelle muotoiltu.Sutjakat muodot nipistävät myös pääntilaa pisimmiltä matkustajilta. Tavaratila on kooltaan samaa luokkaa kuin edeltäjässä, mutta lastausaukko on pienentynyt.Vähemmän painoaMersu on käynyt läpi rankan dieetin. Mittojen ja varusteiden lisääntymisestä huolimatta uutuus on satakunta kiloa poistuvaa mallia kevyempi.Suurin ansio kuuluu alumiinin osuuden lisäämiselle puoleen korin painosta. Samalla korin jäykkyys on lisääntynyt ja painopiste madaltunut. Etuakselisto on kokonaan uusi neljällä tukivarrella toteutettu.Kaikki tämä yhdessä tuntuu myös ajossa, uusi malli taittuu mutkiin hanakammin sekä kiihtyy ja pysähtyy herkemmin. Aiemmasta pappamaisuudesta on otettu askel urheilullisempaan suuntaan.Mukavuutta ei ole unohdettu: ensi kertaa tämän kokoluokan autossa on valinnaisena myös ilmajousitus tasonsäädöllä.Uutena tuttavuutena varustellummissa malleissa on alustan säätö nimetty Agility controlliksi, sen takaa löytyvät tutut eco-, comfort- ja sport -moodit.Lisäksi kaikkien näiden vaikutuksia ohjaukseen, iskunvaimennukseen, moottorinohjaukseen ja vaihtokohtiin voi muutella monitoimivalikon kautta.Hetken ajelun jälkeen asetukset hakeutuvat perusasetuksiin, jotka ovat sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Varsinkin eco-asennon hidas kaasunvälitys tekee ajamisesta tukkoisen oloista.Lisää varusteitaVarusteista kirjoittaminen tyhjentävästi ei ole helppoa sen enempää kirjoittajalle kuin lukijallekaan. Uusi C-sarja on lähtökohtaisesti melko vaatimattomasti varusteltu ottaen huomioon kilpailijoita kalliimpi lähtöhinta.Tärkeänä ominaisuutena törmäyksenestojärjestelmä on vireystilavalvonnan lisäksi vakiovarusteena.Lisävarusteilla ladattuna auto lähestulkoon osaa pysäköidä itsekseen, seurata edelläajavaa, pysyä kaistaviivojen välissä, vaihtaa valokuviota, totella liikennemerkkejä, väistää hirviä, antaa tietä jalankulkijoille sekä näyttää kamerakuvaa auton ympäriltä.Kaikkeen tähän tarvitaan kuusi kameraa, kuusi tutkaa ja kahdeksan ultraäänisensoria.Toimintavalikoita voi selata ratin nappuloilla, tutulla command -pyörällä tai uudella kirjaimia tunnistavalla touchpadilla. Tottumatonkin oppii selkeät toiminnot nopeasti. Kuskin paikalla ei voi olla ihailematta panostusta yksityiskohtiin niin toiminnallisesti kuin esteettisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän päästöjäPainonpudotus yhdessä alentuneen ilmanvastuksen kanssa helpottaa tmyös moottoreiden töitä: vanhatkin moottorit tuntuvat ripeämmiltä ja kuluttavat vähemmän.Myynti on alkanut kolmella mallilla, joista kaksi käyttää bensiiniä C180, C200 ja yksi dieseliä C220 Bluetec. Lisää moottorivaihtoehtoja on luvassa jo kesällä, nelivetomalleja talven tullen.Moottorit ovat tästedes turboahdettuja. Bensiinimoottorit ovat pääosin nelisylinterisiä kaksilitraisia, vain aloitusmoottori on pienempi 1,6 ja huippumalli kolmilitrainen veekuutonen.AMG-versiota koskeviin kysymyksiin tehtaan edustajat vain myhäilivät. Myös dieselpuolella vanha tuttu 2,1-nelonen jatkaa perusmoottorina, kaksi pienintä ovat jatkossa Renault-yhteistyön ansiosta 1,6-litraisia.Näiden pikkudieselien lisäksi tulevat kaksi hybridimallia ovat normittaneet alle 100 g/km hiilidioksidipäästöt.Moottori-, alusta- ja varusteluvaihtoehdot tekevät mallistosta laajan niin hinnaltaan kuin olemukseltaan.Ylellisten ja urheilullisten esittelyautojen jälkeen myös perusvarusteinen karkeampikäyntinen pikkudiesel manuaalivaihteistolla sekä ennen kaikkea perinteisellä maskilla ja tähdellä tuntui sympaattiselta tuulahdukselta jatkuvuudesta.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Mercedes-Benz C 220 Bluetec Avantgarde Hinta alkaen 49 389 € Ajoneuvovero 96 €/ v Käyttövoimavero 442 €/ v Moottori Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, turboahdin, yhteispaineruiskutus, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 125 kW (170 hv), 3000 r/min Vääntö 400 Nm (1400-2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400-2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2840 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1495 kg Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen