12.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz V 250 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusluokan tila-autoksi eriytyvä V-sarja saa henkilöauton ominaisuudet. Hyvää: ajo- ja matkustusmukavuus, meluttomuus, joustavat tilat. Huonoa: hinta. Mercedes-Benzin V-sarja tarkoitti aikaisemmin pakettiautoja ja näiden tila-autoversioita Vianoa ja Vitoa. Nyt V-kirjain viittaa loisteliaaseen tila-autoon, joka muistuttaa vain kaukaa katsottuna hyötyajoneuvo-Vitoa.Hyötyajoneuvojen kanssa samalle pohjalle suunnitelluista tila-autoista halutaan tehdä yhä henkilöautomaisempia.V-sarjalla Mercedes-Benz tekee pesäeroa kilpailijoihin esimerkiksi lisäämällä uutuuteen annoksen sukulaisuutta S-sarjan henkilöautoihin. Led-ajovalojen kaaret on lainattu S:stä, sisustuksen materiaaleja ja tyylejä on tuotu suoraan ässästä, samoin varusteita.Autotehtaiden hyötyajoneuvolinjoilta valmistuvat tila-autot ovat usein hieman krouveja ja mahdollisesti kolisevat ja natisevat henkilöautoja enemmän.Tästä mielikuvasta ainakin Daimlerilla on tahdottu eroon jo V-sarjan edeltäjän Vianon kohdalla. Värinöiden ja ajomelun poistamiseksi on tehty runsaasti työtä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa kahdeksanpaikkainenEtuistuimet ovat erillisiä, taakse kuuluu vakiovarusteena neljä käsinojallista erillisistuinta kahdessa rivissä. Matkustamon istuinriveille voi halutessaan hankkia kahden- tai kolmenistuttavat istuimet erikseen taittuvilla selkänojilla. Tällöin auto on enimmillään kahdeksanpaikkainen.Jos tilaa itselleen kolmelle tarkoitetun takapenkin yksiosaisella selkänojalla, mahtuu sisällä nukkumaankin. Nokkaunillehan voi tulla kehotus auton turvajärjestelmästä, kun tämä havaitsee kuljettajassa väsymisen merkkejä.Autossa viihtyy myös matkustajana poikkeuksellinen hyvin. Tasainen meno ja meluttomuus auttavat viihtymään tiloissa, joissa voi suoristaa jalkansa ja ottaa lepoasennon.Avustimia joka lähtöönKuljettajaa avustavia elektronisia järjestelmiä on 11 erilaista. Niistä vakiovarusteita ovat sivutuuliavustin ja kuljettajan tilaa tarkkaileva vireystila-avustin. Lisävarusteita ovat aktiivinen pysäköintiavustin ja kamerakuvaan perustuva 360 asteen ympäristönkuvaus, joka on todella pätevä apuväline.Lisävarusteita ovat myös Distronic Plus -etäisyysavustin yhdessä törmäysvaroittimen kanssa, joilla ruuhkassa ajamisesta alkaa jo melkein nauttia – auto huolehtii kaikesta muusta paitsi ohjaamisesta.Seitsenportainen automaattivaihteisto toimii etäisyyden tunnistavan vakionopeudensäätimen kanssa saumattomasti.Katveavustin, älykäs ILS-valojärjestelmä ja automaattiset kaukovalot ovat kokemus, joka kuuluisi jokaisen nykykuljettajan yleissivistykseen. Sivumennen sanottuna ne saisivat kuulua verovapaiksi vakiovarusteiksi kaikkiin uusiin autoihin.Loppuvuodesta nelivetoV-sarja tulee aluksi takavetoisena ja kahdella eri koripituudella, loppuvuodesta tarjolle tulee pidempi versio ja neliveto. Voimanlähteet ovat kaikki saman kuutiotilavuuden dieseleitä, joista otetaan irti vähän toisistaan poikkeavia teholukuja (100/120/140 hv).V-sarja on tähdätty varakkaille perheille ja tilaa vievien urheilulajien harrastajille. Toinen kohderyhmä ovat arvovieraiden kuljetusten järjestäjät kuten hotellit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä ajo-ohjelmaaKoeajetun Mercedes-Benz V 250 Bluetec -mallin 2,1 litran nelisylinterisen dieselmoottorin suoritusarvot vastaavat edeltäjä-Vianon kolmilitraisen V6-turbodieselmoottorin tehoa.Keskikonsolista voi napin painalluksella valita ajo-ohjelmista taloudellisen, mukavuuspainotteisen, urheilullisen tai manuaalisen vaihtoehdon.Ohjelmat vaikuttavat moottorin, kaasupolkimen ja vaihteiston vasteeseen ja toimintatapaan.V-sarjan autot rautautuvat Suomeen kesäkuussa, aluksi keskipitkänä (5,14 metriä) versiona.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Mercedes-Benz V 250 CDI BlueTec Hinta alkaen 76 323 € Koeajetun auton hinta varusteineen 107 930 € Ajoneuvovero 144 €/ v Käyttövoimavero 622 €/ v Moottori 2 143 cm³, Dieselmoottori, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Tavaratila: 1030/4630 l Omamassa: 2145 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 30 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”