12.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz V 250 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusluokan tila-autoksi eriytyvä V-sarja saa henkilöauton ominaisuudet. Hyvää: ajo- ja matkustusmukavuus, meluttomuus, joustavat tilat. Huonoa: hinta. Mercedes-Benzin V-sarja tarkoitti aikaisemmin pakettiautoja ja näiden tila-autoversioita Vianoa ja Vitoa. Nyt V-kirjain viittaa loisteliaaseen tila-autoon, joka muistuttaa vain kaukaa katsottuna hyötyajoneuvo-Vitoa. Hyötyajoneuvojen kanssa samalle pohjalle suunnitelluista tila-autoista halutaan tehdä yhä henkilöautomaisempia. V-sarjalla Mercedes-Benz tekee pesäeroa kilpailijoihin esimerkiksi lisäämällä uutuuteen annoksen sukulaisuutta S-sarjan henkilöautoihin. Led-ajovalojen kaaret on lainattu S:stä, sisustuksen materiaaleja ja tyylejä on tuotu suoraan ässästä, samoin varusteita. Autotehtaiden hyötyajoneuvolinjoilta valmistuvat tila-autot ovat usein hieman krouveja ja mahdollisesti kolisevat ja natisevat henkilöautoja enemmän. Tästä mielikuvasta ainakin Daimlerilla on tahdottu eroon jo V-sarjan edeltäjän Vianon kohdalla. Värinöiden ja ajomelun poistamiseksi on tehty runsaasti työtä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa kahdeksanpaikkainen Etuistuimet ovat erillisiä, taakse kuuluu vakiovarusteena neljä käsinojallista erillisistuinta kahdessa rivissä. Matkustamon istuinriveille voi halutessaan hankkia kahden- tai kolmenistuttavat istuimet erikseen taittuvilla selkänojilla. Tällöin auto on enimmillään kahdeksanpaikkainen. Jos tilaa itselleen kolmelle tarkoitetun takapenkin yksiosaisella selkänojalla, mahtuu sisällä nukkumaankin. Nokkaunillehan voi tulla kehotus auton turvajärjestelmästä, kun tämä havaitsee kuljettajassa väsymisen merkkejä. Autossa viihtyy myös matkustajana poikkeuksellinen hyvin. Tasainen meno ja meluttomuus auttavat viihtymään tiloissa, joissa voi suoristaa jalkansa ja ottaa lepoasennon. Avustimia joka lähtöön Kuljettajaa avustavia elektronisia järjestelmiä on 11 erilaista. Niistä vakiovarusteita ovat sivutuuliavustin ja kuljettajan tilaa tarkkaileva vireystila-avustin. Lisävarusteita ovat aktiivinen pysäköintiavustin ja kamerakuvaan perustuva 360 asteen ympäristönkuvaus, joka on todella pätevä apuväline. Lisävarusteita ovat myös Distronic Plus -etäisyysavustin yhdessä törmäysvaroittimen kanssa, joilla ruuhkassa ajamisesta alkaa jo melkein nauttia – auto huolehtii kaikesta muusta paitsi ohjaamisesta. Seitsenportainen automaattivaihteisto toimii etäisyyden tunnistavan vakionopeudensäätimen kanssa saumattomasti. Katveavustin, älykäs ILS-valojärjestelmä ja automaattiset kaukovalot ovat kokemus, joka kuuluisi jokaisen nykykuljettajan yleissivistykseen. Sivumennen sanottuna ne saisivat kuulua verovapaiksi vakiovarusteiksi kaikkiin uusiin autoihin. Loppuvuodesta neliveto V-sarja tulee aluksi takavetoisena ja kahdella eri koripituudella, loppuvuodesta tarjolle tulee pidempi versio ja neliveto. Voimanlähteet ovat kaikki saman kuutiotilavuuden dieseleitä, joista otetaan irti vähän toisistaan poikkeavia teholukuja (100/120/140 hv). V-sarja on tähdätty varakkaille perheille ja tilaa vievien urheilulajien harrastajille. Toinen kohderyhmä ovat arvovieraiden kuljetusten järjestäjät kuten hotellit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljä ajo-ohjelmaa Koeajetun Mercedes-Benz V 250 Bluetec -mallin 2,1 litran nelisylinterisen dieselmoottorin suoritusarvot vastaavat edeltäjä-Vianon kolmilitraisen V6-turbodieselmoottorin tehoa. Keskikonsolista voi napin painalluksella valita ajo-ohjelmista taloudellisen, mukavuuspainotteisen, urheilullisen tai manuaalisen vaihtoehdon. Ohjelmat vaikuttavat moottorin, kaasupolkimen ja vaihteiston vasteeseen ja toimintatapaan. V-sarjan autot rautautuvat Suomeen kesäkuussa, aluksi keskipitkänä (5,14 metriä) versiona. Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Mercedes-Benz V 250 CDI BlueTec Hinta alkaen 76 323 € Koeajetun auton hinta varusteineen 107 930 € Ajoneuvovero 144 €/ v Käyttövoimavero 622 €/ v Moottori 2 143 cm³, Dieselmoottori, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Tavaratila: 1030/4630 l Omamassa: 2145 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 30 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan