12.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz V 250 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusluokan tila-autoksi eriytyvä V-sarja saa henkilöauton ominaisuudet. Hyvää: ajo- ja matkustusmukavuus, meluttomuus, joustavat tilat. Huonoa: hinta. Mercedes-Benzin V-sarja tarkoitti aikaisemmin pakettiautoja ja näiden tila-autoversioita Vianoa ja Vitoa. Nyt V-kirjain viittaa loisteliaaseen tila-autoon, joka muistuttaa vain kaukaa katsottuna hyötyajoneuvo-Vitoa. Hyötyajoneuvojen kanssa samalle pohjalle suunnitelluista tila-autoista halutaan tehdä yhä henkilöautomaisempia. V-sarjalla Mercedes-Benz tekee pesäeroa kilpailijoihin esimerkiksi lisäämällä uutuuteen annoksen sukulaisuutta S-sarjan henkilöautoihin. Led-ajovalojen kaaret on lainattu S:stä, sisustuksen materiaaleja ja tyylejä on tuotu suoraan ässästä, samoin varusteita. Autotehtaiden hyötyajoneuvolinjoilta valmistuvat tila-autot ovat usein hieman krouveja ja mahdollisesti kolisevat ja natisevat henkilöautoja enemmän. Tästä mielikuvasta ainakin Daimlerilla on tahdottu eroon jo V-sarjan edeltäjän Vianon kohdalla. Värinöiden ja ajomelun poistamiseksi on tehty runsaasti työtä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa kahdeksanpaikkainen Etuistuimet ovat erillisiä, taakse kuuluu vakiovarusteena neljä käsinojallista erillisistuinta kahdessa rivissä. Matkustamon istuinriveille voi halutessaan hankkia kahden- tai kolmenistuttavat istuimet erikseen taittuvilla selkänojilla. Tällöin auto on enimmillään kahdeksanpaikkainen. Jos tilaa itselleen kolmelle tarkoitetun takapenkin yksiosaisella selkänojalla, mahtuu sisällä nukkumaankin. Nokkaunillehan voi tulla kehotus auton turvajärjestelmästä, kun tämä havaitsee kuljettajassa väsymisen merkkejä. Autossa viihtyy myös matkustajana poikkeuksellinen hyvin. Tasainen meno ja meluttomuus auttavat viihtymään tiloissa, joissa voi suoristaa jalkansa ja ottaa lepoasennon. Avustimia joka lähtöön Kuljettajaa avustavia elektronisia järjestelmiä on 11 erilaista. Niistä vakiovarusteita ovat sivutuuliavustin ja kuljettajan tilaa tarkkaileva vireystila-avustin. Lisävarusteita ovat aktiivinen pysäköintiavustin ja kamerakuvaan perustuva 360 asteen ympäristönkuvaus, joka on todella pätevä apuväline. Lisävarusteita ovat myös Distronic Plus -etäisyysavustin yhdessä törmäysvaroittimen kanssa, joilla ruuhkassa ajamisesta alkaa jo melkein nauttia – auto huolehtii kaikesta muusta paitsi ohjaamisesta. Seitsenportainen automaattivaihteisto toimii etäisyyden tunnistavan vakionopeudensäätimen kanssa saumattomasti. Katveavustin, älykäs ILS-valojärjestelmä ja automaattiset kaukovalot ovat kokemus, joka kuuluisi jokaisen nykykuljettajan yleissivistykseen. Sivumennen sanottuna ne saisivat kuulua verovapaiksi vakiovarusteiksi kaikkiin uusiin autoihin. Loppuvuodesta neliveto V-sarja tulee aluksi takavetoisena ja kahdella eri koripituudella, loppuvuodesta tarjolle tulee pidempi versio ja neliveto. Voimanlähteet ovat kaikki saman kuutiotilavuuden dieseleitä, joista otetaan irti vähän toisistaan poikkeavia teholukuja (100/120/140 hv). V-sarja on tähdätty varakkaille perheille ja tilaa vievien urheilulajien harrastajille. Toinen kohderyhmä ovat arvovieraiden kuljetusten järjestäjät kuten hotellit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljä ajo-ohjelmaa Koeajetun Mercedes-Benz V 250 Bluetec -mallin 2,1 litran nelisylinterisen dieselmoottorin suoritusarvot vastaavat edeltäjä-Vianon kolmilitraisen V6-turbodieselmoottorin tehoa. Keskikonsolista voi napin painalluksella valita ajo-ohjelmista taloudellisen, mukavuuspainotteisen, urheilullisen tai manuaalisen vaihtoehdon. Ohjelmat vaikuttavat moottorin, kaasupolkimen ja vaihteiston vasteeseen ja toimintatapaan. V-sarjan autot rautautuvat Suomeen kesäkuussa, aluksi keskipitkänä (5,14 metriä) versiona. Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Mercedes-Benz V 250 CDI BlueTec Hinta alkaen 76 323 € Koeajetun auton hinta varusteineen 107 930 € Ajoneuvovero 144 €/ v Käyttövoimavero 622 €/ v Moottori 2 143 cm³, Dieselmoottori, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Tavaratila: 1030/4630 l Omamassa: 2145 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 30 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?