26.1.2016

Mersu juhlii – kaupunkimaasturiluokan turvallisin

Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC pokkasi turvallisuudesta täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä neljäntenä peräkkäisenä Mercedes-mallina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz oli vuonna 2015 kokoluokkansa turvallisin auto, ilmenee Euro NCAP –testiorganisaation julkistamista tuloksista. Mersun kompakti SUV-malli – jonka valmistus alkaa myös Uudessakaupungissa ensi vuonna ­– sai törmäystestisarjasta täyden viiden tähden tuloksen. Eri osa-alueille mitatut pisteetkin edustivat luokkansa kärkeä.

GLC saavutti matkustajaturvallisuudesta 95/100, lapsimatkustajien turvallisuudesta 89/100, jalankulkijaturvallisuudesta 82/100 sekä auton turvajärjestelmistä 71/100 pistettä. Testiauto oli tyypiltään GLC 220d 4MATIC Exclusive, ja tulos pätee maahantuojan kertoman mukaan koko GLC-mallistoon.

Monen tekijän summa

GLC:n tulos johtuu monesta osatekijästä: äärimmäisen lujasta ja muotonsa säilyttävästä matkustamosta, tehokkaista turvajärjestelmistä sekä kuljettajan ajanmukaisista ja monipuolisista avustinjärjestelmistä, joista suurin osa on tuttuja jo Mercedesin C-, E- ja S-sarjan autoista. Näitä ovat muun muassa CPA Plus –törmäyksenestoavustin, sivutuuli- ja ajovaloavustimet sekä vireystila-avustin, jotka kaikki ovat autossa vakiovarusteita. Driving Assistance Plus –varustepaketin avulla auton avustinjärjestelmät monipuolistuvat vielä lisää.

Mercedes-Benz on kerännyt mallistoaan koskevaa onnettomuustietoa vuosikymmenten ajan. Näin hankittu tietopohja ohjaa autovalmistajan mukaan vahvasti autojen suunnittelua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suunnittelutyössä otetaan huomioon ajoneuvoille sattuneet todelliset onnettomuudet ja mahdollisuudet kolarisen seurausten minimoimiseksi niin sanotun Real Life Safety –filosofian mukaisesti.

Jatkoa menestykselle

Muiden tienkäyttäjien turvallisuus huomioidaan tarkasti uutuusmallien suunnittelussa ja toteutuksessa. GLC on varustettu niin sanotulla aktiivisella konepellillä, joka törmäyshetkellä kohoaa ylös 80 milliä ja kasvattaa joustavaa muodonmuutostilaa auton keulaosassa. Pyrkimyksenä on estää keulan päälle kaatuvan ihmisen vakava loukkaantuminen.

Driving Assistance Plus –varustepakettiin kuuluva BAS Plus –jarruavustin varoittaa kuljettajaa, mikäli järjestelmän stereokamera havaitsee jalankulkijan auton eteen jäävällä vaara-alueella. Pre-Safe Brake –jarrujärjestelmä jalankulkijatunnistuksella jarruttaa automaattisesti, jos edessä on jalankulkija eikä kuljettaja ehdi reagoida.

GLC:n saama törmäystestitulos on jatkoa Mercedes-mallien viime vuonna saavuttamalle vastaavalle menestykselle. Vuonna 2014 sekä GLA, C-sarja ja V-sarja saavuttivat niin ikään täyden viiden tähden Euro NCAP –tuloksen. Testiorganisaatio ylisti erityisesti C-sarjan tulosta, sillä malli oli paras testatuista keskikokoisista henkilöautoista.

Lähde ja kuva Mercedes-Benz

Luetuimmat