26.1.2016 Ajoneuvot Mersu juhlii – kaupunkimaasturiluokan turvallisin Mercedes-Benz GLC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC pokkasi turvallisuudesta täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä neljäntenä peräkkäisenä Mercedes-mallina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz oli vuonna 2015 kokoluokkansa turvallisin auto, ilmenee Euro NCAP –testiorganisaation julkistamista tuloksista. Mersun kompakti SUV-malli – jonka valmistus alkaa myös Uudessakaupungissa ensi vuonna – sai törmäystestisarjasta täyden viiden tähden tuloksen. Eri osa-alueille mitatut pisteetkin edustivat luokkansa kärkeä. GLC saavutti matkustajaturvallisuudesta 95/100, lapsimatkustajien turvallisuudesta 89/100, jalankulkijaturvallisuudesta 82/100 sekä auton turvajärjestelmistä 71/100 pistettä. Testiauto oli tyypiltään GLC 220d 4MATIC Exclusive, ja tulos pätee maahantuojan kertoman mukaan koko GLC-mallistoon. Monen tekijän summa GLC:n tulos johtuu monesta osatekijästä: äärimmäisen lujasta ja muotonsa säilyttävästä matkustamosta, tehokkaista turvajärjestelmistä sekä kuljettajan ajanmukaisista ja monipuolisista avustinjärjestelmistä, joista suurin osa on tuttuja jo Mercedesin C-, E- ja S-sarjan autoista. Näitä ovat muun muassa CPA Plus –törmäyksenestoavustin, sivutuuli- ja ajovaloavustimet sekä vireystila-avustin, jotka kaikki ovat autossa vakiovarusteita. Driving Assistance Plus –varustepaketin avulla auton avustinjärjestelmät monipuolistuvat vielä lisää. Mercedes-Benz on kerännyt mallistoaan koskevaa onnettomuustietoa vuosikymmenten ajan. Näin hankittu tietopohja ohjaa autovalmistajan mukaan vahvasti autojen suunnittelua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suunnittelutyössä otetaan huomioon ajoneuvoille sattuneet todelliset onnettomuudet ja mahdollisuudet kolarisen seurausten minimoimiseksi niin sanotun Real Life Safety –filosofian mukaisesti. Jatkoa menestykselle Muiden tienkäyttäjien turvallisuus huomioidaan tarkasti uutuusmallien suunnittelussa ja toteutuksessa. GLC on varustettu niin sanotulla aktiivisella konepellillä, joka törmäyshetkellä kohoaa ylös 80 milliä ja kasvattaa joustavaa muodonmuutostilaa auton keulaosassa. Pyrkimyksenä on estää keulan päälle kaatuvan ihmisen vakava loukkaantuminen. Driving Assistance Plus –varustepakettiin kuuluva BAS Plus –jarruavustin varoittaa kuljettajaa, mikäli järjestelmän stereokamera havaitsee jalankulkijan auton eteen jäävällä vaara-alueella. Pre-Safe Brake –jarrujärjestelmä jalankulkijatunnistuksella jarruttaa automaattisesti, jos edessä on jalankulkija eikä kuljettaja ehdi reagoida. GLC:n saama törmäystestitulos on jatkoa Mercedes-mallien viime vuonna saavuttamalle vastaavalle menestykselle. Vuonna 2014 sekä GLA, C-sarja ja V-sarja saavuttivat niin ikään täyden viiden tähden Euro NCAP –tuloksen. Testiorganisaatio ylisti erityisesti C-sarjan tulosta, sillä malli oli paras testatuista keskikokoisista henkilöautoista. Lähde ja kuva Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa