26.6.2020

Mikä myy Yhdysvalloissa? Suosikki-pick-upin hybridiversiossa ei puhuta ekoilusta, vaan tehosta ja virran ulosotosta

Ford F-150

Euroopassa autonvalmistajat kiirehtivät myymään autoja sähköistetyillä voimalinjoilla, mielellään vielä ladattavilla sellaisilla välttääkseen päästösakot. Yhdysvalloissa meno on hieman erilaista, Ford F150 saa hybridivoimalinjan, jonka päähyödyiksi mainostetaan tehoa ja virran ulosottoa.

Kaikki on tunnetusti suurempaa Yhdysvalloissa. Tämä näkyy edelleen autoteollisuudessakin, yksi USA:n suosituimmista autoista vuodesta toiseen on (ainakin eurooppalaisin silmin) iso Pick-Up, Ford F-150.

Nyt rapakon takainen ikisuosikki uudistuu. Uudistumisen mukana F-150 tarjoaa ensimmäistä kertaa koskaan hybridivoimalinjan. Ford on käyttänyt pienistä turbomoottoreistaan nimitystä Ecoboost, ja nimi kulkee mukana myös esimerkiksi Puman kevythybridimallissa.

Ford F-150

Ford F-150 kohdalla hybridimallin tavoitteena on varmasti kulutuksen, ja tämän kautta päästöjen karsiminen. Mallin nimeen ekologisuutta ei tosin olla tuotu, vaan hybridimalli kantaa nimeä Powerboost, joka luultavasti onkin parempi kulma lähestyä pick-upin ostajia.

Ford F-150

F-150 Powerboost -malli tulee Autoblogin mukaan olemaan tehokkain ja voimakkain pick-up segmentissään 420 hevosvoiman teholla ja 480 newtonmetrin vääntömomentilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Invertterillä energiaa talteen ja hyötykäyttöön

Hybridivoimalinjassa kerrotaan yhdistyvän 3,5-litraisen V6-Ecoboost -moottorin ja 1,5-kilowattituntisen akun, joka on pakattu kuormatilan lattian alle. Hybridissä varsin oleellista asiaa, eli sähkömoottorin tehoa ei ole toistaiseksi paljastettu. Sähkömoottori tullee kuitenkin olemaan integroituna 10-alueisen automaattivaihteiston yhteyteen. Jarrutusenergian talteenotossa käytetään, 2,4-, tai 7,2 -kilowattista invertteriä.

Ford F-150

Jarrutusenergian talteenoton lisäksi invertteriä käytetään virran ulosottona. Polttomoottorikäyttöisten autojen yhteydessä oleva virran ulosotto on Fordin mallistossa parhaillaan kahden kilowatin tehoinen. Powerboost-hybridissä teho nousee ainakin 2,4 kilowattiin, tai lisävarusteena 7,2 kilowattiin.

Ford F-150

Tehokkaamman ulosoton kanssa ulostulosta saa parhaillaan 30 ampeerin virran 240 voltin jännitteellä. Lisäksi autossa on neljä 20 A, 120 V ulostuloa. 2,4 kW mallissa saa ainoastaan 20 A 120 V ulostuloja, mutta se on Autoblogin mukaan enemmän kuin kilpailijat tarjoavat.

Vaikka Ford ei mainostakkaan F-150 Powerboostia sen taloudellisuudella tai ympäristöystävällisyydellä, on jokainen sähköisen voimalinjan mahdollisesti säästämä polttoainelitra pois aiheutuneista hiilidioksidipäästöistä. Ilmakehää tuskin hievauttaa se, millä markkinakärjellä polttoainesäästöjä saadaan aikaiseksi.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Ford, Autoblog Kuvat: Ford

Luetuimmat