29.10.2019 Ajoneuvot Moottori testasi: kun kevytauto pysähtyy, kiitää mopoauto vielä 25 km/h Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mopo- ja kevytauton jarrutusmatkassa huima ero. Huomenna ilmestyvässä Moottorissa (11/2019) julkaistaan vertailu mopo- ja kevytautosta. Vertailun piti olla turha, sillä alkunperin kevytautojen oli määrä saapua liikenteeseen nyt marraskuun 1. päivänä.Aiheesta tuli ajankohtainen, kun viime hetkellä kevytautot saivat lykkäystä vuodella. Aikalisän tarkoituksena on varmistaa autojen laillisuus. Toivottavasti tavoitteessa onnistutaan, saivathan kevytautot vahvaa kannatusta.Silti uudesta autoluokasta on keskusteltu paljon, ja osa suhtautuu nopeusrajoitettuun henkilöautoon alaikäisten käsissä todella negatiivisesti.Kahden autoluokan eroa kuvaa hyvin yksinkertainen testi: jarrutusmatka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtava tekninen eroAutoteknisesti kevytautot ja mopoautot ovat eri vuosikymmeniltä. Kevytautoiksi olisi sallittu henkilöautot, jotka on ensirekisteröity vuonna 2015 tai sen jälkeen. Toisin sanoen kevytautoiksi kelpaavissa autoissa olisi ollut ajonvakautusjärjestelmät ja muut nykyaikaisuudet.Nykyaikaisissa henkilöautoissa myös alusta- ja koritekniikka ovat huomattavasti mopoautoja kehittyneempiä, osittain jo mopoautojen 425 kilogramman painorajan takia. Tiukka painoraja rajoittaa valtavasti kevytautojen rakenteita, kun valmistajat kamppailevat painon, lujuuden ja hinnan kompromississa. Lukkiutumattomien jarrujen kaltaiset varusteet ovat tässä luokassa luksusta.Selvittääksemme autojen eroja veimme kevytautoa edustavan Hyundai i20:n ja mopoautoa edustavan Chatenet CH 26:n jarrutuskokeisiin. Kokeet suoritettiin kostealla asvaltilla. Tuloksia tutkiessa on huomattava, ettei käytettynä testiin saatu mopoauto ollut rengastukseltaan uudenveroinen, mutta katsastuksen se olisi läpäissyt ongelmitta.Pelottava ero jarrutusmatkoissaLopputulos on kuitenkin musertava: kun kevytauto on pysähtynyt 45 kilometristä tunnissa, viilettää mopoauto samassa kohtaa vielä 25 kilometriä tunnissa.Ja tämä silloin, kun lukkiutuvin jarruin varustetun mopoauton kuljettaja onnistuu pysäyttämään autonsa tehokkaasti.Laitamme siis kaikkein kokemattomimmat kuljettajat liikenteeseen mopoautoilla, joiden turvavarustelu edustaa lähinnä 80-luvun henkilöautoja.KevytautoMopoautoJarrutusmatka 45 km/h8,4 m13,8 mJarrutusmatka 60 km/h15,4mEi mitattu.Jarrutuskoe on kevytautolla huomattavasti helpompi: kunhan kuljettaja painaa jarrupoljinta terävästi, hoitavat auton järjestelmät ajoneuvon pysähdyksiin tehokkaasti ja vakaasti. Tekniikan vaikutus näkyy jarrutusmatkojen hajonnassa.Toki kevytautojen huippunopeudeksi kaavailtiin 60 kilometriä tunnissa. Tästä nopeudesta Hyundai i20:n jarrutusmatka on 15,4 metriä, siis 1,6 metriä yli mopoauton matkan 45 kilometristä tunnissa. Oikeassa hätätilanteessa Hyundain matkaa pidentäisi jarrutusmatkan päälle tuleva reagointimatka. Toisaalta oma muuttujansa ovat mopoauton lukkiutuvat jarrutkin.Lisää kevyt- ja mopoautojen välisestä erosta varsinaisessa vertailussa Moottorissa 11/2019.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tekninen avustus Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen