5.2.2017

MP17-messut: Sähköistä menoa FatBull-skootterilla

FatBull-skootteri

Prätkämessuilla lanseerauksensa kokenut FatBull-skootteri kulkee päästöttömästi sähköllä. Potkulautaa muistuttavan kulkupelin ajaminen ei vaadi ajokorttia, sillä se rinnastetaan polkupyörään.

Mopon ja potkulaudan risteytystä muistuttavat sähköiset kulkupelit tekevät tuloaan markkinoillemme yhä enenevässä määrin. Kiinassa valmistettava ja Härkälän Konekaupan maahantuoma FatBull-skootteri on yhdenlainen näkemys sähköllä kulkevasta kaupunkikulkineesta. Ulkonäköä leimaa kaikenlainen yksinkertaisuus, sekä järkyttävän leveät renkaat.

Leveiden kumien ansiosta skootteri pysyy pystyssä ilman tukijalkaa ja pehmeälläkin alustalla ajaminen onnistuu paremmin. FatBull-mallisto kattaa kolme erilaista vaihtoehtoa. Tai no, tietysti idea ja pääosin tekniikkakin on kaikissa samaa, mutta varusteet sekä sitä kautta hinnat eroavat toisistaan selvästi. Huokein malli F1000 maksaa 990 euroa, jolloin moottori on 60V 1000W-tehoinen ja mukana on ajovalo, ajotietokone sekä hydrauliset jarrut. Jousitusta halvimmasta mallista ei löydy.

FatBull-skootteri

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varusteilla koreammaksi

Seuraava 1590 € maksava D1000S omaa edellisten lisäksi suuremman etuvalon, alumiinivanteet ja etujousituksen. Kallein, 1790 € hintainen D1000W omaa 48V 800W tehoisen moottorin ja sen akku on irrotettavissa. Kampe on myöskin kaksipaikkainen ja takanakin on jousitus. Huippunopeutta skootterit kelaavat lain sallimat 25 km/h ja toimintamatkaa luvataan parhaimmillaan jopa 80 kilometriä, mikä kuulostaa utopialta.

FatBull-skootteri

Nykivässä käytännön ajossa akku riittänee noin 30-40 kilometrin matkaan, mikä kuitenkin kaupungissa riittää mainiosti. Akku latautuu täyteen 5-6 tunnissa eli käytännössä työ- tai koulupäivän aikana. Kaupungissa asuessa sähköskootteri puolustaa paikkaansa näppäränä työmatkavälineenä ja varsinkin hupikäytössä. Takuuta itse skootterille annetaan 2 vuotta ja akuille 1 vuosi.

Kun sähköskootterissa ei ajokorttivaatimuksia eikä vakuutusmaksuja ole, voivat kaikki perheenjäsenet periaatteessa ohjastaa sitä. Kypärän käyttökään ei ole pakollista, mutta on luonnollisesti erittäin suotavaa. Nykyisellään suurin osa kaikista maassamme myydyistä skoottereista menee vähän varttuneemmalle väelle ja sähkömopoalalla selvästi odotellaan, josko teini-ikäisetkin laitteen pikkuhiljaa löytäisivät uutuudet.

Teksti ja kuvat: Sami Puskala

Luetuimmat