28.6.2021

Muotoilijoiden kiertokulku: Aston Martin, Dacia, Alfa Romeo

Aston Martin DBX

Muotoilijoiden kiertokulku käy tällä kertaa Aston Martinilta Dacialle ja sieltä Alfa Romeolle. Näistä ensimmäinen jäi vielä ilman muotoilujohtajaa.

Muotoilijoiden kiertokulku syntyy automuotoilijoiden siirtyessä sulavasti ketjutettuna yhtiöltä toiseen. Tällä kertaa järjestys on: Aston Martin, Dacia ja Alfa Romeo.

Tarinaa tähdittävät henkilöt Miles Nürnberger sekä Alejandro Mesonero-Romanos, jotka ovat siis tässä pestejään vaihtaneet automuotoilijat. Matkassa on monta mielenkiintoista nyanssia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muotoilijoiden kiertokulku

Miles Nürnberger, Aston Martinin muotoiluosastolta, on palkattu Renault Groupille johtamaan edullisemman pään brändin Dacian muotoilua. Hän korvaa tehtävässä Alejandro Mesonero-Romanosin, joka siirtyi vain kuuden kuukauden jälkeen Alfa Romeon muotoilujohtajaksi.

Nürnberger aloittaa tehtävässään 1.9.2021 ja Dacian lisäksi samaan kokonaisuuteen kuuluu tällä hetkellä myös Lada. Hän raportoi Renault Yhtymän johtoryhmän jäsenelle Laurens van den Ackerille.

– Olemme erittäin iloisia saadessamme Miles Nürnbergerin joukkoomme näin Dacia brändille tärkeänä aikana. Miles on nimekäs suunnittelija, joka on innoittanut monia työssään Aston Martinilla. Hänen kokemuksensa ja intohimonsa vahvojen tuotemerkkien rakentamiseen muotoilun keinoin on suuri etu Dacialle ja auttaa meitä viemään Daciaa tulevaisuuteen, sanoo Laurens van den Acker.

Vuonna 1976 syntynyt Miles Nürnberger valmistui Coventryn yliopistosta vuonna 1998 ja toimi tämän jälkeen Citroënin korin muotoilusta vastaavassa suunnittelutiimissä.

Hän aloitti Aston Martinilla vuonna 2008 ensin muotoilupäällikkönä, sitten suunnittelujohtajana ja viimeksi ennen siirtymistään Dacialle Aston Martin bärndin muotoilujohtajana. Vuonna 2009 hänen työtään arvostettiin "Concorso d'eleganza Villa d'Este" -muotoilupalkinnolla, jonka One-77-konseptiauto saavutti. Lisäksi Nürnberger on tunnettu mielipiteitä jakavasta Aston Martinin ensimmäisestä katumaasturista DBX:stä, jonka muotoiluprosessia hän oli johtamassa.

On mielenkiintoista nähdä kuinka Renaultin toimitusjohtajan Luca de Meon yhteen laittamat Dacia ja Lada rakentavat muotoiluaan tulevaisuudessa – erityisesti aikaisempaa suurempiin autoihin. Kompakti SUV Dacia Bigster tulee saamaan vuonna 2024 sisaruksen Ladan merkin alle. Ladan muotoilusta vastaa aiemmin tänä vuonna nimitetty Jean-Philippe Salar.

De Meo oli nimennyt Mesonero-Romanosin johtamaan Dacian muotoilua vasta noin puoli vuotta sitten, mutta hän ilmoitti toukokuussa siirtyvänsä Alfa Romeon muotoilupuolen johtoon. Tästä syntyi hyvin pieni muotoilijoiden kiertokulku – mitähän Aston Martin meinaa seuraavaksi.

Kuvituskuva: Aston Martin, Lähteet: Dacia, Automotive News Europe.

Luetuimmat