24.3.2023

Näyttävä Polestar 2 BST Edition 230 – lähempänä juuriaan

Polestarin tuorein sporttisuudellaan iloitteleva erikoismalli ei ole yhden kappaleen ihme, mutta ei kyllä järin monenkaan.

Ennen sähköautobrändiksi laajentumistaan Polestar tunnettiin Volvon ehkä hiukan salaperäisenäkin suorituskykyjaoksena, Polestar Performancena.

Tuolta ajalta voimme muistaa bensiininkatkuisia tehomalleja, kuten esimerkiksi Polestarin ensimmäisen täysin itse kehitetyn STCC -kilpa-auton Volvo C30:n pohjalta vuodelta 2009, 405-hevosvoimaisen C30 Polestar Performancen, joka ei tosin ikinä päässyt tuotantoon sekä äreän kartano-Volvon, V60 Polestarin

Polestar
Polestarin virittämät Volvo V60 ja S60. Tällaisena tunsimme Polestarin vielä vuonna 2017.

Tätä historiaa omalta osaltaan kunnioittaa nyt Polestar 2 BST Edition 230, joka ottaa väreistä vaarin vähän kuten ennen vanhaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain 230 autoa hurjalle markkina-alueelle

Tunnusomaisesti räikeän siniset Polestarit olivat aikanaan värien ilojuhlaa, ja myös BST Edition 230 tekee poikkeuksen skandinaavisen harmoniseen Polestar-ilmeeseen. Tämä on tarkoituksellinen poikkeus, sillä Polestarit eivät ole muutoin niitä kaikkein räikeimpiä autoja, onhan ruotsalaismerkin johtaja jopa kuvannut nykyautojen "huutavan" meille. 

Erikoismalli on jatkoa edellisvuoden BST Edition 270:lle, mutta nyt kori on vaihtanut puhtaanvalkoisen vähän dramaattisempaan, tummanvihreään Nebula -sävyyn tai vaihtoehtoisesti Space-mustaan.

Korin halki kulkee mattamusta raita, ja konepellistä löytyy vieläpä auton numero. Keltaiset jarrusatulat antavat kontrastia tummanpuhuvalle korille. Mustien 21-tuumaisten vanteiden kerrotaan olevan Polestar 1:n peruja.

Väreistä erikoismallin ydin nimenomaan löytyykin, sillä tekniikkansa puolesta BST Edition 230 vastaa spekseiltään Long Range Dual Motor -mallia, jota muuten edustaa myös Moottorin käyttötestissä parhaillaan oleva Polestar 2. 350-kilowattinen pakkaus kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa.

Sisätiloissa nähdään skandinaavista urheiluilmettä osittain kierrätetystä nupukkikankaasta valmistetulla MicroSuede -verhoilulla.

Peruskatalogistakin löytyvästä voimalinjasta huolimatta myös rautaan ja muoviin on koskettu. 25 millimetriä standardimallia matalampi maavara antaa heti tarvittavaa särmää ulkonäköön, mutta yli kaksitonnisen sedanin ajettavuuteenkin vaikuttavat Öhlinsin kahdessa suunnassa säädettävät vaimentimet, poikittaistukitanko edessä sekä jäykistetty jousitus.

Painava auto tarvitsee pysähtyäkseen myös kunnon jarrut, tässä tapauksessa Brembon nelimäntäiset.

Sitten vähän varjopuolen uutisia: BST Edition 230 tuli Polestarin nettiin myyntiin tämän artikkelin julkaisuhetkellä lähes 70 tuntia sitten, aivan heti mallin tultua julki. Markkina-alue käsittää Euroopan lisäksi Pohjois-Amerikan, ja pelissähän on vain 230 autoa.

Onneksi odotettavissa on, että Polestar jatkaa BST-sarjaa jollain tavalla myös ensi vuonna.

Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat