21.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Volvo V60 Polestar – vienoa esimakua tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lyhyet tyypit Volvo V60 Polestarista antavat esimakua siitä, mitä viritysfirmasta omaksi automerkiksi nousseelta Polestarilta kannattaa odottaa. Polestar on pyörinyt otsikoissa komean 1-esikoismallinsa ansiosta. Aiemminkin termiä on sarjatuotantoautossa nähty, mutta silloin kyse on ollut piristetyistä Volvoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Radoilta kadulle Nimi Polestar on peräisin moottoriurheilusta. Yritys perustettiin vuonna 1996 Flash Engineering -nimellä kilpailemaan Volvoilla Ruotsin STCC-vakioautosarjassa. Vuonna 2005 yritys vaihtoi nimensä Polestariksi, ja vuonna 2009 se kehitti ensimmäisen täysin itse kehitetyn kilpa-auton Volvo C30:n pohjalta. Samalla Polestarista tuli Volvon virallinen kumppani, joka muokkasi Volvon malleja Polestar Performance -tuotenimen alla. Kilpailutoiminta jatkui Polestar Racing -nimellä. Ensimmäistä Polestarin rakentamaa katuautoa, Volvo S60 ja V60 Polestaria, saatiin odottaa vuoteen 2013. Pari vuotta myöhemmin Volvo osti Polestar Performancen itselleen, ja Racing-puoli vaihtoi nimensä Cyan Racingiksi. Polestarin ensimmäinen Nyt Itävallan alpeilla odottava upean sininen V60 Polestar jää siis automaailman yksisarviseksi: se on lyhyestä historiastaan huolimatta tunnetuksi nousseen alabrändin ensimmäinen ja viimeinen auto – seuraava Polestar kantaa nimeä ylpeästi autonvalmistajana. 60-sarjan Polestar-malli aloitti uransa 350-hevosvoimaisella kuusisylinterisellä T6-moottorilla. Vuonna 2016 malli päivittyi uudella tekniikalla: kahden sylinterin menetyksestä huolimatta tehot kasvoivat 17 hevosvoimaa. Samalla vaihteisto vaihtui kuusivaihteisesta automaatista kahdeksanvaihteiseksi. Makeat ainekset Volvo V60 Polestarin tekniset tiedot ovatkin melko herkulliset. Sen verran herkulliset, että tekniikkakammoisten kannattaa suoraan hypätä pari kappaletta eteenpäin. Muutoksiin lukeutuvat Öhlinsin valmistamat säädettävät iskunvaimentimet, hiilikuituinen iskunvaimennintornien poikkituki, jäykemmät joustintukien yläpäät edessä ja takana, Polestarin muovaama ohjaus ja 80 prosenttia T6 R-Design -mallia jäykemmät jouset. Moottori on Volvon kaksilitrainen turbo- ja mekaanisesti ahdettu voimala. Polestar on vaihtanut koneeseen 3-tuumaisen pakoputkiston, uuden turbon, kiertokanget, nokka-akselit, polttoainepumpun, ilmansuodattimen ja ilmanoton. Kahden barin ahtopaineella tehoa irtoaa 367 hevosvoimaa ja vääntöä 470 newtonmetriä. BorgWarnerin nelivedon avulla V60 sinkoaa sataseen 4,8 sekunnissa. Tehdas kertoo muovanneensa nelivedon voimanjakoa takapainotteisemmaksi. Samalla ajonvakautusjärjestelmää on hienosäädetty, ja vaihteiston toimintaa nopeutettu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miltä se tuntuu? Syheröisellä jääradalla ja keskieurooppalaisilla kitkarenkailla suuri osa Polestarin kehitystyöstä mennee vähän hukkaan, mutta hauskaa on näinkin. Ajonvakautus poistuu estämästä kuljettajan toilailuja, joten farmari-Volvo liitää mutkasta toiseen riemukkaasti poikittain sutien. Väitteet takapainotteisemmasta nelivedosta uskoo ilman vertailupohjaakin. Nykytyyliin äänimaailmasta vastaa pääasiassa takaäänenvaimentaja, eli möreät röhinät kantautuvat auton perästä. Ääni on nelisylinteriseksi väkevä, mutta olisi myös mielenkiintoista kuulla, miltä aiempi kuusisylinterinen on kuulostanut. Kokonaisuutena V60 Polestar on juuri niin kypsän nopea, kuin urheilullisen ruotsalaisen perheauton voi kuvitella olevan. Suorituskykyä on haettu voimistamalla auton luontaisia ominaisuuksia. Pientä lisäfiilistä pakettiin tuovat sisätilojen koristeet, kuten urheiluistuimien väriyksityiskohdilla, ohjauspyörän sinisellä tikkauksella ja keskikonsolin hiilikuitukuviolla. Ilahduttavasti autoa ei tarvitse varustella arvoisekseen, sillä ainoana optiona on kattoluukku. Polestar V60 on raikkaan erilainen sporttifarmari. Lyhyt jääratailu jättää autosta positiivisen kuvan, ja etenkin maineikkaan Öhlinsin alustan toimivuutta kesäolosuhteissa testaisi mieluusti lisää. Toivotaan, että omien erikoismallien lisäksi Polestar-nimeä nähdään jatkossakin ruotsalaisfarmarien perässä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo V60 Polestar Moottori Bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, turbo- ja mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 6000 r/min Vääntö 470 Nm (3100–5100 r/min) Vääntö 470 Nm (3100–5100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 186 g/km Mitat pituus 4628 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2776 mm Omamassa: 1796 kg Euro NCAP 5 tähteä Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?