21.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Volvo V60 Polestar – vienoa esimakua tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lyhyet tyypit Volvo V60 Polestarista antavat esimakua siitä, mitä viritysfirmasta omaksi automerkiksi nousseelta Polestarilta kannattaa odottaa. Polestar on pyörinyt otsikoissa komean 1-esikoismallinsa ansiosta. Aiemminkin termiä on sarjatuotantoautossa nähty, mutta silloin kyse on ollut piristetyistä Volvoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Radoilta kadulle Nimi Polestar on peräisin moottoriurheilusta. Yritys perustettiin vuonna 1996 Flash Engineering -nimellä kilpailemaan Volvoilla Ruotsin STCC-vakioautosarjassa. Vuonna 2005 yritys vaihtoi nimensä Polestariksi, ja vuonna 2009 se kehitti ensimmäisen täysin itse kehitetyn kilpa-auton Volvo C30:n pohjalta. Samalla Polestarista tuli Volvon virallinen kumppani, joka muokkasi Volvon malleja Polestar Performance -tuotenimen alla. Kilpailutoiminta jatkui Polestar Racing -nimellä. Ensimmäistä Polestarin rakentamaa katuautoa, Volvo S60 ja V60 Polestaria, saatiin odottaa vuoteen 2013. Pari vuotta myöhemmin Volvo osti Polestar Performancen itselleen, ja Racing-puoli vaihtoi nimensä Cyan Racingiksi. Polestarin ensimmäinen Nyt Itävallan alpeilla odottava upean sininen V60 Polestar jää siis automaailman yksisarviseksi: se on lyhyestä historiastaan huolimatta tunnetuksi nousseen alabrändin ensimmäinen ja viimeinen auto – seuraava Polestar kantaa nimeä ylpeästi autonvalmistajana. 60-sarjan Polestar-malli aloitti uransa 350-hevosvoimaisella kuusisylinterisellä T6-moottorilla. Vuonna 2016 malli päivittyi uudella tekniikalla: kahden sylinterin menetyksestä huolimatta tehot kasvoivat 17 hevosvoimaa. Samalla vaihteisto vaihtui kuusivaihteisesta automaatista kahdeksanvaihteiseksi. Makeat ainekset Volvo V60 Polestarin tekniset tiedot ovatkin melko herkulliset. Sen verran herkulliset, että tekniikkakammoisten kannattaa suoraan hypätä pari kappaletta eteenpäin. Muutoksiin lukeutuvat Öhlinsin valmistamat säädettävät iskunvaimentimet, hiilikuituinen iskunvaimennintornien poikkituki, jäykemmät joustintukien yläpäät edessä ja takana, Polestarin muovaama ohjaus ja 80 prosenttia T6 R-Design -mallia jäykemmät jouset. Moottori on Volvon kaksilitrainen turbo- ja mekaanisesti ahdettu voimala. Polestar on vaihtanut koneeseen 3-tuumaisen pakoputkiston, uuden turbon, kiertokanget, nokka-akselit, polttoainepumpun, ilmansuodattimen ja ilmanoton. Kahden barin ahtopaineella tehoa irtoaa 367 hevosvoimaa ja vääntöä 470 newtonmetriä. BorgWarnerin nelivedon avulla V60 sinkoaa sataseen 4,8 sekunnissa. Tehdas kertoo muovanneensa nelivedon voimanjakoa takapainotteisemmaksi. Samalla ajonvakautusjärjestelmää on hienosäädetty, ja vaihteiston toimintaa nopeutettu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miltä se tuntuu? Syheröisellä jääradalla ja keskieurooppalaisilla kitkarenkailla suuri osa Polestarin kehitystyöstä mennee vähän hukkaan, mutta hauskaa on näinkin. Ajonvakautus poistuu estämästä kuljettajan toilailuja, joten farmari-Volvo liitää mutkasta toiseen riemukkaasti poikittain sutien. Väitteet takapainotteisemmasta nelivedosta uskoo ilman vertailupohjaakin. Nykytyyliin äänimaailmasta vastaa pääasiassa takaäänenvaimentaja, eli möreät röhinät kantautuvat auton perästä. Ääni on nelisylinteriseksi väkevä, mutta olisi myös mielenkiintoista kuulla, miltä aiempi kuusisylinterinen on kuulostanut. Kokonaisuutena V60 Polestar on juuri niin kypsän nopea, kuin urheilullisen ruotsalaisen perheauton voi kuvitella olevan. Suorituskykyä on haettu voimistamalla auton luontaisia ominaisuuksia. Pientä lisäfiilistä pakettiin tuovat sisätilojen koristeet, kuten urheiluistuimien väriyksityiskohdilla, ohjauspyörän sinisellä tikkauksella ja keskikonsolin hiilikuitukuviolla. Ilahduttavasti autoa ei tarvitse varustella arvoisekseen, sillä ainoana optiona on kattoluukku. Polestar V60 on raikkaan erilainen sporttifarmari. Lyhyt jääratailu jättää autosta positiivisen kuvan, ja etenkin maineikkaan Öhlinsin alustan toimivuutta kesäolosuhteissa testaisi mieluusti lisää. Toivotaan, että omien erikoismallien lisäksi Polestar-nimeä nähdään jatkossakin ruotsalaisfarmarien perässä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo V60 Polestar Moottori Bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, turbo- ja mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 6000 r/min Vääntö 470 Nm (3100–5100 r/min) Vääntö 470 Nm (3100–5100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 186 g/km Mitat pituus 4628 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2776 mm Omamassa: 1796 kg Euro NCAP 5 tähteä Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe