24.3.2023 Ajoneuvot Näyttävä Polestar 2 BST Edition 230 – lähempänä juuriaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestarin tuorein sporttisuudellaan iloitteleva erikoismalli ei ole yhden kappaleen ihme, mutta ei kyllä järin monenkaan. Ennen sähköautobrändiksi laajentumistaan Polestar tunnettiin Volvon ehkä hiukan salaperäisenäkin suorituskykyjaoksena, Polestar Performancena. Tuolta ajalta voimme muistaa bensiininkatkuisia tehomalleja, kuten esimerkiksi Polestarin ensimmäisen täysin itse kehitetyn STCC -kilpa-auton Volvo C30:n pohjalta vuodelta 2009, 405-hevosvoimaisen C30 Polestar Performancen, joka ei tosin ikinä päässyt tuotantoon sekä äreän kartano-Volvon, V60 Polestarin. Polestarin virittämät Volvo V60 ja S60. Tällaisena tunsimme Polestarin vielä vuonna 2017. Tätä historiaa omalta osaltaan kunnioittaa nyt Polestar 2 BST Edition 230, joka ottaa väreistä vaarin vähän kuten ennen vanhaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain 230 autoa hurjalle markkina-alueelle Tunnusomaisesti räikeän siniset Polestarit olivat aikanaan värien ilojuhlaa, ja myös BST Edition 230 tekee poikkeuksen skandinaavisen harmoniseen Polestar-ilmeeseen. Tämä on tarkoituksellinen poikkeus, sillä Polestarit eivät ole muutoin niitä kaikkein räikeimpiä autoja, onhan ruotsalaismerkin johtaja jopa kuvannut nykyautojen "huutavan" meille. Erikoismalli on jatkoa edellisvuoden BST Edition 270:lle, mutta nyt kori on vaihtanut puhtaanvalkoisen vähän dramaattisempaan, tummanvihreään Nebula -sävyyn tai vaihtoehtoisesti Space-mustaan. Korin halki kulkee mattamusta raita, ja konepellistä löytyy vieläpä auton numero. Keltaiset jarrusatulat antavat kontrastia tummanpuhuvalle korille. Mustien 21-tuumaisten vanteiden kerrotaan olevan Polestar 1:n peruja. Väreistä erikoismallin ydin nimenomaan löytyykin, sillä tekniikkansa puolesta BST Edition 230 vastaa spekseiltään Long Range Dual Motor -mallia, jota muuten edustaa myös Moottorin käyttötestissä parhaillaan oleva Polestar 2. 350-kilowattinen pakkaus kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Sisätiloissa nähdään skandinaavista urheiluilmettä osittain kierrätetystä nupukkikankaasta valmistetulla MicroSuede -verhoilulla. Peruskatalogistakin löytyvästä voimalinjasta huolimatta myös rautaan ja muoviin on koskettu. 25 millimetriä standardimallia matalampi maavara antaa heti tarvittavaa särmää ulkonäköön, mutta yli kaksitonnisen sedanin ajettavuuteenkin vaikuttavat Öhlinsin kahdessa suunnassa säädettävät vaimentimet, poikittaistukitanko edessä sekä jäykistetty jousitus. Painava auto tarvitsee pysähtyäkseen myös kunnon jarrut, tässä tapauksessa Brembon nelimäntäiset. Sitten vähän varjopuolen uutisia: BST Edition 230 tuli Polestarin nettiin myyntiin tämän artikkelin julkaisuhetkellä lähes 70 tuntia sitten, aivan heti mallin tultua julki. Markkina-alue käsittää Euroopan lisäksi Pohjois-Amerikan, ja pelissähän on vain 230 autoa. Onneksi odotettavissa on, että Polestar jatkaa BST-sarjaa jollain tavalla myös ensi vuonna. Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt