1.8.2019

Neste Ralli 2019: Suninen luottaa vahvasti omiin taitoihinsa

Teemu Suninen on saanut säädettyä autoa mieleiseen suuntaan ja kartanlukijanvaihdoksen myötä Fordin ohjaamosta löytyy myös enemmän kokemusta, mutta ensisijaisena tavoitteena on silti ajaa viiden parhaan joukkoon. Viime vuoteen verrattuna Suninen kertoo autoon tulleen isoja muutoksia varsinkin aerodynamiikkaan.

Rallin mm-sarjan viidentenä 62 pisteellä oleva Teemu Suninen on tällä kaudella ylivoimaisesti parhaiten pärjännyt suomalainen. Seuraava suomalainen tuloslistalla on Esapekka Lappi 40 pisteellä.

Tämän vuoden Suomen mm-ralliin Suninen lähtee kuitenkin nöyränä. Paineita ei ainakaan keskiviikkoiltaan mennessä nuorukaiselle ollut kertynyt ja voittotaisteluun pyrkimisestä kysyttäessä vastaus on hyvin suomalainen

– Mennään se mitä osataan, jos ei riitä niin ei riitä.

Malcom Wilson Teemu Suninen
Sunisen ajonäyte Vesalan testierikoiskokeelta vuodelta 2018.

Esapekka Lapin ja Jari-Matti Latvalan saadessa suurta hyötyä lähtöpaikastaan kuivissa olosuhteissa, Suninen ei osannut sanoa onko hänen lähtöpaikkansa hyvä vai huono.

– Niin onko se hyöty vai haitta, kun on kolme autoa edessä, mutta kuusi takana. Se riippuu ketä vastaan ajetaan kilpaa, niitä edellä lähteviä vai jälkeenpäin lähteviä.

Henkilökohtaisesti Suninen uskoo oman vauhtinsa ja kokemuksensa Jyväskylän rallissa olevan hyvällä tasolla.

– Sanotaan näin, että jos oon täällä voittanut Sebin (Sebastien Ogier) ajamalla kaksi kertaa ja Ottin (Ott Tänak) vuonna 2017, niin tuskin se kokemuksesta on kiinni.

Omaksi vahvuudeksi nimenomaan Suomen mm-rallissa Suninen mainitsee suomalaisuuden, jonka myötä tottumusta löytyy Suomen teille nuottien tekoon ja tutun tyylisillä teillä ajamiseen.

Autoa Suninen on säätänyt parin testipäivän ajan positiivisin tuloksin. Ford sopeutuu hänen mukaan edellisvuotta paremmin Jyväskylän sorateille, erityistä kiitosta saa aerodynamiikka. Downforcea on saatu lisää ja edellisvuoden epätasapainoa on saatu korjattua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yksinkertainen keino jatkosopimukseen

Sardinian mm-rallissa Sunisen kartanlukijan paikalle vaihtuneen, Mikko Hirvostakin vuosia ohjeistaneen, Jarmo Lehtisen kokemus on Ford-kuljettajalle hyödyksi. Kartturin vaihdos tapahtui Sunisen mukaan, koska aiemmin ’’homma ei toiminut halutun mukaisesti’’. Lisäksi Suninen kokee olevansa vielä niin alkuvaiheessa uraa, että haluaa kokeneemmalta kartanlukijalta lisää kokemusta itsellensä.

Yhteistyö Lehtisen kanssa on pelittänyt, joten Suninen ei näe syytä miksei konkarikartanlukija lukisi hänelle nuotteja loppukaudenkin ajan. Ensi kaudelle asti Suninen ei vahvista mitään, sillä hänellä itselläänkään ei ole toistaiseksi ensi kautta koskevaa sopimusta. Kuljettajasopimuksen neuvotteluun hän kertoo yksinkertaisen vaikutuskeinon.

­– Siitä täytyy pitää itse huolta, kun saa hyviä tuloksia niin saa neuvoteltua hyviä sopimuksia.

Metreistä senttimetreihin

Avainsana nykyiselle ajotyylille on Sunisen mukaan tarkkuus. Sen takia esimerkiksi rata-autoilusta on suuri hyöty nykyisten WRC-autojen vaatimaan ajotyyliin.

– Pätkät on pitkälti samoja joka vuosi, ruvetaan käyttämään tarkempaa ja tarkempaa ajolinjaa sitä mukaa kuin saadaan toistoja, Suninen toteaa. Uusi suomalaisten sukupolvi on tulossa ratapuolelta, kartingissa keskityttiin senttimetreihin ajolinjoissa, rallissa puhuttiin ennenvanhaan jopa metreistä. Nyt mekin ollaan kymmenissä senttimetreissä ellei senttimetreissä, hän jatkaa.

Esikuvia kysyttäessä Suninen mainitsee rallipuolelta Marcus Grönholmin, jonka uran huippuvuodet sijoittuivat sopivasti Sunisen ikäluokalle. Ratapuolelta esikuvaa ei tarvitse kysellä kauaa.

– No Räikkönen on numero ykkönen, se keskittyy olennaiseen.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen, Moottorin arkisto

Luetuimmat