21.12.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: EMW 327 ja muita Itä-Saksan tulipunaisia BMW:itä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se, että BMW:n omistama Eisenachin autotehdas jäi toisen maailmansodan päätteeksi muutaman kilometrin verran Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeelle, inspiroi itäsaksalaisia jatkamaan tuotantoa. Kuuden vuoden ajan BMW oli itäsaksalainen autonvalmistaja, vaikkakaan ei kaikkien suostumuksella. Moottorissa vaikuttaa sattumalta olevan käynnissä jonkinlainen DDR-teemaviikko ainakin juttusarjojen osalta, sillä jo aiemmin viikolla Käytetyissä erikoisuuksissa nähtiin autenttinen Wartburg 353 W Tourist. Se ei kuitenkaan haittaa, mikäli aiheet pysyvät mielenkiintoisina. Sellainen on esimerkiksi BMW:n tahtomaton DDR -aikakausi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutaman kilometrin verran väärällä puolella Kun liittoutuneet lähtivät jakamaan Saksaa osiin, suuri jakolinja - ja yhteiskuntajärjestelmän vedenjakaja - oli tietysti se, mitkä osat jäivät Neuvostoliiton kommunistivallan alle ja rautaesiripun taakse. BMW:n pyörittämän Eisenachin autotehtaan kohtalona oli jäädä muutamien kilometrien marginaalilla itäpuolelle, tuotantovälineiden päätyessä Neuvostoliiton sosialisoimiksi. Tässä kohtaa kannattaa muuten palauttaa mieliin, kuinka BMW alun perin hankki tehtaan hallintaansa vuonna 1928. Oheinen kuva on Eisenachin tehtaalta vuodelta 1929. Etualalla on vastavalmistuneita BMW 3/15 PS -autoja, BMW:n ensimmäisen automallin edustajia. Maailmansodan päätyttyä BMW:llä ei mennyt muutenkaan kaksisesti. Raskaissa lopputaisteluissa ja ilmapommituksissa suurin osa sen muistakin tehtaista oli pahoin vaurioitunut. Osa tehtaista oli sijainnut jopa keskellä keskitys- ja tuhoamisleirejä, joissa BMW:n moottoripyöriä ja lentokonemoottoreita valmistettiin pakkotyönä sotakäyttöön. Tämän vuoksi länsiliittoutuneet pitivät niitä asetehtaina, ja lakkauttivat BMW-fasiliteetit myös länsipuolelta. Münchenissä kotipaikkaansa pitäneellä BMW:llä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin pitää itsensä olemassa alkamalla valmistaa keittiövälineitä, kuten patoja ja kattiloita sekä myös polkupyöriä. Samaan aikaan toisella puolella merkittävä neuvostosotamarsalkka Georgi Žukov tutustutettiin vallatusta tehtaasta tavattuun BMW 321 -sedaniin. Marsalkka ihastui autoon ikihyviksi, ja määräsi vuonna 1942 päättyneen autotuotannon aloitettavaksi uudelleen. Eisenachin tuotantovälineitä ei siis koskaan viety Neuvostoliittoon, niin kuin oli monien muiden tehtaiden laita. Näin käynnistyi BMW-autojen itäsaksalainen aikakausi, joka kului ensin Neuvostoliiton hallinnassa ja jatkui vielä myöhemmin DDR:lle kansallistettuna. 340 -sedan oli tuotantomäärällisesti tärkein EMW-malli. BMW 340:stä sen erottaa helpoiten maskistaan. Kuvan auto on Berliinin tekniikan museossa. Kuva: Andrzej Otrebski via Wikimedia Commons EMW - punainen BMW Oikea BMW ei paljon mahtanut sille, että Derkuissa valmistettiin sen nimellä sen suunnittelemia autoja. Autojen piirustukset olivat peräisin 30-luvun lopulta, ja BMW oli valmistanut niitä itse Eisenachissa ennen sotaa ja sen alkuvuosina. Mukana oli klassisia sedaneita, tyylikkäitä coupéita, 327 -avoauto sekä R35 -moottoripyörä. BMW 326:ta valmistettiin myös Itä-Saksan puolella, mutta alun perin se esiteltiin vuonna 1936. BMW:n ensimmäinen sodanjälkeinen askel kohti moottoriajoneuvoja oli R24 -moottoripyörä vuonna 1948. Vieläkään BMW ei kyennyt puuttumaan itänaapurin touhuun, ei ennen vuotta 1951. Tuolloin BMW palasi autonvalmistajien kirjoihin upouudella 501 -mallillaan, ja lähti ratkomaan räikeitä tavaramerkkiloukkauksia oikeusteitse. EMW 327:ssä näkyy edelleen BMW:lle tunnusomainen, kaksiosainen maski sekä punaiset EMW-logot. Muutoksia oli, mutta ne eivät olleet kovinkaan merkittäviä. Kuva: Tobias Nordhausen via Wikimedia Commons. BMW voitti "BMW:n" oikeudessa, mutta voitto oli jälkikäteen sanottuna ehkä vähän puolittainen. Eisenachin autotehtaassa nimittäin jatkettiin BMW:n ennen sotaa suunnittelemien autojen valmistusta brändäämällä ne EMW:iksi ja tekemällä pieniä muutoksia. EMW tuli sanoista "Eisenacher Motorenwerke", mitä voi verrata BMW:n "Bayerische Motoren Werkeen". BMW:n tunnusomaiseen logoon tehtiin toki siihenkin muutos. Baijerin vapaavaltion lipun sinistä kuvaavat neljännekset nimittäin vaihdettiin aatteen mukaisesti punaiseen. Todennäköisesti näyttävin EMW-ajan malli oli kuvan 327, jota BMW valmisti alkujaan vuosina 1937 - 41. Moottorina siinä oli BMW:n suunnittelema 2-litrainen rivikuutonen, jota EMW käytti myös F1 -autossaan. EMW valmisti vuoteen 1955 mennessä kolmisenkymmentä tuhatta premiumautoa, tärkeimpinä EMW 340 -sedan sekä -327 -avoauto. EMW osallistui jopa Formula 1 -sarjan Saksan GP:hen vuonna 1953, mutta keskeytti kisan pakoputkiongelmiin. Itäsaksalaiset premiumautot eivät tehneet riittävällä tavalla kauppaansa, ja Eisenachin tehdas valmistikin viimeiset EMW:t vuonna 1955. Nuo olivat samalla tehtaan viimeiset nelitahtimoottoriset autot vuosikymmeniin. Seuraava suuri projekti oli nimittäin paljon itäsaksalaisemmalta kuulostava Wartburg. Sieltä se on Käytettyjen erikoisuuksienkin Tourist aikanaan putkahtanut. Saksat yhdistyivät 80-luvun lopussa, ja sen jälkeen myös itäpuolen tehtaat olivat jälleen länsivalmistajien käytössä. Opel hankkikin tehtaan käyttöönsä vuonna 1990, ja alkoi valmistaa siellä uutta Vectraansa. Vuosien saatossa tehdas on valmistanut myös muun muassa Astraa, Corsaa ja Adamia. Tällä hetkellä Opel Eisenach saa olla ylpeä katumaasturi Grandlandista. Näin se historia meitä heittelee. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: BMW, Gaukmotors.co.uk, Carthrottle Kuvat: BMW Lisää aiheesta 100. Nimi muutettu: Kurkistus vuosisadan taakse, Baby Austiniin ja kaikkien BMW-autojen äitiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku