Ajoneuvot Nimi muutettu 12.10.2022

Nimi muutettu: Zotye Multiplan – kun kaikkien muistama Fiat Multipla sai syntyä uudelleen Kiinassa

Häikäilemättömistä kopioinneistaankin tunnettu Zotye Auto osti aivan rehellisesti Multiplan oikeudet Fiatilta. Tuloksena oli etenkin taksikäyttöön päätynyt tila-auto, jonka sai myös erikoisella täyssähköratkaisulla.

Fiat Multipla tuskin kaipaa esittelyjä. Vuonna 1998 esitelty kompakti tila-auto oli luokassaan suorastaan ennennäkemättömän käytännöllinen, mutta ulkonäöltään vähintäänkin psykedeelinen. Auto on äänestetty ties monessako maassa rumimmaksi automalliksi koskaan, mutta päätyihän se taideteoksena New Yorkin Museum of Modern Artin näyttelyyn Different Roads – Automobiles for the Next Century vuonna 1999. Lisäksi Multipla hankki rohkeudellaan ja tilaratkaisullaan useita arvostettujakin palkintoja.

Vuonna 2004 Multipla koki ison ulkonäöllisen päivityksen, jonka myötä tilaihme sai pienemmältä Fiat Idealta lainatut tavallisemman näköiset ajovalot ja myös muun muassa koko tuulilasin alareunaa hallinnut ”makkara” sai lähteä. Tällaisenaan Multiplaa tuotettiin vielä toiset kuusi vuotta, ennen kuin malli poistui Fiatin paletista lopullisesti vuonna 2010. Kiinassa oli kuitenkin päätetty ottaa Multiplasta koppi.

Multiplan koripituus ei alkujaan ylittänyt edes neljää metriä, mutta reilun 1,8 metrin leveys takasi erittäin väljät tilat kuudelle hengelle, kolmelle kummallakin rivillä. Tilaa ja avaruutta riitti auton kompakteihin ulkomittoihin nähden varsin ruhtinaallisesti.

Tunnettiin muun muassa nimellä Zotye Multiplan

Zotye Auto Zhejiangin maakunnassa itäisessä Kiinassa päätti siis ostaa Fiatilta sekä Multiplan oikeudet että sen tuotantolinjan Italiasta. Zotye Multiplanin tuottaminen Kiinassa paikallisista osista osoittautui huomattavasti halvemmaksi kuin euroversion. Tehdasuusi Multiplan olisi maksanut euroissa hädin tuskin kymppitonnia. Moottori ja vaihteisto lainattiin aluksi niin ikään suoraan Fiatilta, ainoan vaihtoehdon oltua 1,6-litrainen vapaastihengittävä bensiini 103 hevosvoiman teholla, viisivaihteiseen manuaaliin yhdistettynä.

Tekniikaltaan paljon mielenkiintoisemmaksi muodostui kuitenkin Multipla-kloonista jatkokehitetty täyssähköversio. Jos Zotye Multiplan ei kuulostanut nimenä riittävän UFO:lta, entä sitten Zotye M300 Languye tai -M300EV? Jälkimmäisessä pyöriä pyöritti vain 82 hevosvoiman mutta peräti 250 newtonmetrin sähkömoottori. Auton lähtökohtaisestikin epätavallisen korkean lattian alle oli sijoitettu neljä 65 kilon akkua. Jotta auto ei seisoisi tuntitolkulla latausjohdon päässä, oli akusto vaihdettavissa täyteen ladattuun viidessä minuutissa, ei kuitenkaan toki yhden miehen voimin, saati ilman työvälineitä.

Halpoja kopioita

Zotye tuotti kolmen vuoden aikana vain noin 25 000 Multiplania/M300:aa, joista suurin osa meni taksikäyttöön. Seuraavien tuoteideoiden laillinen tai moraalisesti pätevä hankinta olisi mitä ilmeisimmin tullut aivan liian kalliiksi, joten Kiinan lain suojassa esikuvat päädyttiin härskisti kopioimaan. Tuleeko vuosina 2016 – 2019 Mitsubishin moottorilla valmistetusta Zotye SR9.stä kenties jollain tavalla mieleen Porsche Macan?

Entä sitten SR7: Onko tätä mitenkään mahdollista sekoittaa esimerkiksi Audi Q3:een?

Kuten monista muistakin kiinalaiskopioista, myös edellämainituista laitettiin Porschen ja Audin toimesta oikeusjutut vireille, mutta tavallisestihan ne eivät tuota Kiinassa mitään tulosta. Eivät toki kaikki Zotyenkaan mallit suinkaan kopioita olleet, mutta kaikkinensa tilanne ratkesi Zotye Auton konkurssiin vuonna 2021.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat