Ajoneuvot | 13.7.2019

Nopeampi, tehokkaampi ja enemmän sivuttain: Mercedes-AMG A 45 ja CLA 45

Mercedes-AMG kertoo uuden 2-litraisen olevan maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori.

Jaa artikkeli

Räyhäkäs Mercedes-AMG A 35 saa isoveljen, kun kompaktimallien menopuoli täydentyy A 45 ja A 45 S -malleilla. Samat voimalinjat asennetaan myös sulavampaan CLA-koriin, jolloin mallinimet ovat tietysti Mercedes-AMG CLA 45 ja CLA 45 S.

Uutuuden sydämenä on uusi painos edellisessä Mercedes-AMG A 45:ssä nähdystä 2-litraisesta turbomoottorista. Perusmallissa se tuottaa 387 hevosvoimaa, ja S-kirjain nostaa tehot 421 hevosvoimaan.

Suurta hienosäätöä

Mercedes-AMG kertoo uutuuden olevan maailman tehokkain sarjavalmisteinen nelisylinterinen henkilöauton moottori. Vaikea väittää vastaan.

Uutuusmoottori on pyöräytetty 180 astetta ympäri, eli imupuoli on nyt kohti auton keulaa, pakopuoli kaksikanavaisine turboahtimineen on vastaavasti tulipeltiä vasten. Ratkaisu mahdollistaa sekä auton keulan aerodynamiikan parantamisen, että moottorin hengityksestä vastaavien kanavien lyhentämisen.

Mercedes-AMG A 45 / CLA 45

2-litrainen moottori kiertää 7200 r/min ja tuottaa 500 newtonmetriä vääntöä. Se riittää A 45 S 4Matic+:ssa sataseen 3,9 sekunnissa, kun CLA 45 S seuraa kymmenyksen perässä. ”Tavallinen” A 45 suoriutuu kiihdytyksestä 4 sekunnissa, ja perus-CLA 4,1 sekunnissa.

Koko joukko luottaa 8-vaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon.

Ulkonäköä suorituskyvyn nimissä

Mercedes-AMG A 45 / CLA 45

Kohonneesta suorituskykytasosta viestitään ulkoisesti. Keulaa koristaa AMG:n lippulaivoista tuttu pystyrivoitettu säleikkö. A-sarjassa etulokasuojia on pullistettu raideleveyden kasvattamiseksi. CLA.ssa moiseen muutokseen ei ole ollut tarvetta, auton kori on kelpuuttanut leveämmän etuakselin ilman muutoksia. Pinnan alla piilee myös korijäykisteitä.

Täysin uusittu neliveto

Kenties 45-sarjan mallien mielenkiintoisin uutuus on täysin uusittu neliveto.  Järjestelmä perustuu taka-akselin vetoakselien juuriin laitettuihin monilevykytkimiin, joiden avulla voimanjakoa takapyörien välillä voidaan säätää. Valmistaja nimittää tätä AMG Torque Controlliksi.

Mercedes-AMG A 45 / CLA 45

Mercedes-AMG CLA 45

Nelivedon toteutus kuulostaa hyvin samalta kuin edellissukupolven Ford Focus RS -mallissa käytetty GKN:n järjestelmä. Mercedes-AMG ei ainakaan lehdistötiedotteessa paljasta, onko kyseessä samasta järjestelmästä. Fordin tapaan myös AMG tarjoaa Drift-ajotilaa, jossa nelivedon ohjauksessa maksimoidaan auton kulku kylki edellä rataolosuhteissa.

Mercedes-AMG A 45 / CLA 45

Mercedes-AMG CLA 45

Toki myös alustaa ja jarruja on päivitetty uusien tehojen tasolle. Perusmalleissa on edessä 4-mäntäiset radiaalisatulat (satula on kiinnitetty napaan säteittäin), S-versiot saavat kuusi mäntää lisää.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMG

Jaa artikkeli

Keskustelu