14.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG A 45 vastaan formularata Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG -perheen pienokainen ei ujostele nopeudellaan. Hyvää: Nopeus, vaivattomuus, moottori. Huonoa: hinta mukavaksi varusteltuna Kilparata on haastava paikka henkilöautolle. Ihmissilmä aistii nopeuden auton kylkiä viistävistä puista ja pensaista, kohteista joihin on helppo törmätä. Nyt edessä on vain leveälle laskostettua asvalttia, ja vieläkin kauempana siintäviä turvakaiteita. Tähän tehtävään Mercedes-AMG:llä olisi lähes täydellinen tuote, mutta sitä ajaakseen täytyy sukunimen olla Bottas. Unkaring Hungaroringin varikkosuoralla odottava joukko Mercedes-AMG A 45 4Maticeja saa formulahaaveet unohtumaan. Aerodynamiikkapaketilla viimeistelty A 45 on menevän näköinen pystyperä, vaikka monien silmää auto miellyttäneekin ilman takasiipeä ja etupuskurin ilmanohjaimia. Onneksi kyse ei ole vain siivistä. Mercedes-AMG A45 on kompaktiksi perheautoksi melkoinen tykki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 190 hevosvoimaa litrasta Jo ensiesittelyssään vuonna 2013 historian pienin AMG oli nopea. Silloin vielä Mercedes-Benz A 45 AMG 4Maticina tunnetun auton kaksilitraisesta nelisylinterisestä turbomoottorista saatiin 360 hevosvoiman huipputeho, joka kiidätti uutuuden sataseen 4,6 sekunnissa. Vuosien myötä nimi on vaihtunut Mercedes-AMG A 45 4Maticiksi ja kasvojenkohotus on tuonut lisäpotkua 381 hevosvoimaan. Litrateho on kunnioitettavat 190 hevosvoimaa, tai 95 hevosvoimaa sylinteriä kohti! Tehot sinkoavat viisiovisen sataseen 4,2 sekunnissa. Mutkissa Mercedes-AMG:tä auttaa lisävarusteisen AMG Dynamiikka Plus -paketin tuoma etuakselin tasauspyörästön lukko. Valttina vauhti Formula 1 -luokan areenaksi vuonna 1986 avattu Hungaroringin moottorirata on hämmästyttävän pieni. Sen suorat ovat kohtalaisen lyhyitä, ja mutkat jyrkkiä. Juuri sopivaa ympäristöä AMG:n kiusaamalle A-sarjalle. Nelivedon ansiosta auto etenee vakaavasti ja vetopitoa on hurjasti. Peruskäytöksestä huomaa A-sarjan etuvetojuuret, eli auto käyttäytyy kuin hurjalla vetopidolla varustettu kaksivetoinen. Etuakselin tasauspyörästön lukko parantaa voiman välittymistä tiehen, mutta A 45:n keula ei kaasulla imeydy kohti sisämutkaa. Esimerkiksi Seat Leon Cupra tai Peugeot 308 GTi ovat eloisampia – kenties Dunlop Sportmaxx RT:tä aggressiivisempi rengastus muuttaisi AMG:tä? Focus RS:n kaltaista leikkikalua etsivälle AMG-perheen pienokainen ei ole oikea valinta. Leikkimisen sijaan A 45:n juttu on raaka nopeus. 381 hevosvoimaa vievät pientä autoa hurjaa kyytiä. Jaetulla pakopesällä varustettu turbomoottori vetää lavealla alueella, eikä kaasunreagoinnissa ole turhia viiveitä. Mutkien ulostulossa voimaa on helppo annostella etuakselin pidon ehdoilla. Jalostettu vaihteisto Ripeään kiihtyvyyteen saadaan tervettä tasapainoa tehokkaista ja tunnokkaista jarruista, joten autoa vie vahvalla luottamuksella kohti äärirajoja. Vuosien myötä A 45:n kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on nopeutunut huomattavasti. Ensimmäisiä yksilöitä vaivannut hidas reagointi kuljettajan käskyihin on tiessään, enää moottori ei vähän väliä törmää kierrosluvunrajoittimeen vaihteiston viivytellessä ylöspäinvaihtoa. Myös alaspäinvaihdoissa kuljettajan tahto menee nikottelematta läpi. Sinänsä manuaalitilassa vaihtaminen on aivan turhaa, urheilullisimmalla asetuksella automatiikka hoitaa tehtävänsä kiitettävästi radallakin. A 45:n äänimaailma ei vuosien myötä ole kypsynyt– onneksi. Nelisylinterinen murisee alakierroksilla kumealla voimantunnolla, parkuu repivästi kierroksilla ja paukkuu röhisten moottorijarrulla. Mercedes-AMG A 45 4Matic on viihdyttävä ja erittäin suorituskykyinen perhesportti. Lystillä on valitettavasti varsin tyly hinta, sillä 71 107 euroon kohonneen lähtöhinnan päälle tulevat vielä ainakin 3 335 euroa maksava AMG Ajodynamiikka Plus -paketti. Myös tonnin maksava sporttiputkisto ja tukevammat istuimet noin 2 700 eurolla houkuttavat… Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG A 45 4Matic Hinta alkaen 71 107 € Moottori Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto, etuakselille saatavilla tasauspyörästön luistonrajoitin Teho 280 kW (381 hv), 6000 r/min Vääntö 475 Nm (2250–5000 r/min) Vääntö 475 Nm (2250–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1433 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 2699 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?