7.5.2020

Parivertailu: Kia XCeed ja Škoda Kamiq – korotetut viistoperät ovat litteitä päältä ja korkeita alta

parivertailu xceed kamiq

Miten paljon matalampia korotetut viistoperät ovat varsinaisiin katumaastureihin verrattuna? Tähän tuo vastauksen Moottorissa 5/2020 julkaistu parivertailumme, johon ottavat osaa Kia XCeed ja Škoda Kamiq.

Jo vertailuautojen erilaisten ulkonäköjen synnyttämät mielikuvat käyvät melko hyvin yksiin todellisten mittojen kanssa. Kia XCeed 1.4 T-GDI ISG 140 hv EX DCT AT -yksilön 235/45 R18 -rengastus on muhkea ja auton habitus leveän sekä matalan oloinen, jopa sporttinen. Škoda Kamiq 1.5 TSI Style DSG taasen seisoo ryhdikkäästi maltillisemman 205/60 R16 -rengastuksen varassa, kuitenkin muutaman sentin korealaista korkeampana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakiomalleista korotettuja

Sekä XCeed että Kamiq perustuvat läheisesti matalampiin perheautomalleihin eli Kia Ceediin ja Škoda Scalaan.

Korealaisvalmistajalla muutos maasturimaisuuteen on tuonut mukanaan paitsi maksimissaan 48 millimetriin yltävän korotuksen, myös 85 mm kasvaneen kokonaispituuden. Leveyttäkin XCeedissä on 26 mm Ceediä reilummin; akseliväli on säilytetty samana.

Tšekkimallissa mittojen modifiointi on ollut osittain päinvastaista, sillä Kamiq on Scalaa 121 mm lyhyempi kutakuinkin yhteneväisillä akseliväleillä. Leveyksissäkään ei ole eroa, sen sijaan korkeuteen on saatu kurottua lisää jopa 75 mm.

Senttikaupalla matalampia

Silti nämä autot ovat reilusti matalampia, kun niitä verrataan samojen valmistajien kompakteihin katumaastureihin. Kialla lähin vertailukohta lienee muilta mitoiltaan vain hieman suurempi Sportage, jonka kattolinja kulkee peräti 150 mm XCeediä ylempänä.

Škodalla sopiva vertailukohta on katumaasturi Karoq, joka sekin on Kamiqia reilut 70 mm korkeampi. Katetta kulutussäästölle – ja myös ekohenkisemmälle imagolle – siis löytyy, mutta toki täytyy muistaa henkilöautoja reilumman maavaran mukanaan tuomat kasvaneet ilman pyörteilyt auton alla.

Oikeita maavaraetuja

Ne maavaraedut tulevat kyllä esiin niin kaupungin hidastetöyssyissä, parkkihallin jyrkissä luiskissa kuin mökillekin mentäessä. XCeedissä maavaraa syntyy tällä rengaskoolla 44 mm reilummin Ceediin verrattuna – Kamiqissa vastaava lisäys Scalaan nähden on 39 mm. Käytännössä kuljettajan ei siis tarvitse niin paljon kantaa huolta etupuskurin tai pohjan hyvinvoinnista.

Parivertailu löytyy kaikkinensa Moottorin tuoreimmasta numerosta 5/2020. Lehden voit ostaa myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta.

parivertailu xceed kamiq

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat