15.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq – seuraava Qashqai? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko Yetin korvaaja Škoda Karoq seuraava Suomen myydyin auto? Hyvää: tilankäyttö, kokonaisvaltainen vaivattomuus, hyvä varustelu. Huonoa: voimalinjan toiminta, neliveto vain dieseleiden yhteydessä. Virallisesti Škoda Karoq korvaa mallistossa pidetyn ja persoonallisen Yetin. Se on tyylikkäästi muotoiltu, mutta olemukseltaan samalla selkeästi suorakylkistä edeltäjäänsä konservatiivisempi. Tavallisemman katumaasturin näköisenä sillä on melkoiset mahdollisuudet myyntitykiksi. Kun katsotaan viime vuoden ensirekisteröintien kärkirivejä, löydämme Octavian (5 694 kpl) ja Nissanin huippusuositun katumaasturin Qashqain (5 059 kpl). Ja nyt kun miettii, minkälainen auto näiden kahden risteytys olisi… Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisarena Ateca Saimme Karoqista esimakua jo vuonna 2016, kun Škodan valmistama sisarmalli Seat Ateca saapui Suomeen. Moottori ihastui Seatin ajettavuuteen, mukavuuteen, mainioihin tiloihin ja yleiseen vaivattomuuteen. Hieman Atecaa arvokkaampi Karoq korottaa panoksia tuomalla yhtälöön monikäyttöisyyttä lukuisten kassikoukkujen, verkkojen ja lisävarusteisten VarioFlex-istuinten muodossa. Nämä Yetistä tutut takaistuimet liukuvat pituussuunnassa, kaatuvat, nousevat pystyyn ja irtoavat kolmessa osassa. Pikkumaasturin voi tarpeen tullen muuntaa lähes pieneksi pakettiautoksi – takaistuimet poistettuna tilaa on 1 805 litraa. Keskipaikan voi myös jättää pois, jolloin reunimmaisia takaistuimia voi siirtää keskemmälle autoa paremman hartiatilan takaamiseksi. Perusasetuksillakin tilaa on neljälle mainiosti. Tavaratila on monipuolinen: säilytysverkkoja on lukuisia, ja VarioFlex-istuimet irtoavat yksitellen. Takaistuinten lämmityksestä huolimatta johtojen kanssa ei tarvitse leikkiä. Arkea ohjauspyörän takana Ohjauspyörän takaa Karoq on yllätyksetön ja vaivaton. Ohjaus on herkkä ja tarkka, ja jousitus toimii perusmukavasti. Koeajoauton varsin kattavaa Style-varustetasoa oli vielä täydennetty kuljettajan sähkösäätöisellä istuimella. Se tarjoaa keskimittaiselle mainion ajoasennon. Arkea ohjauspyörän takana helpotetaan lukuisilla lokeroilla ja muilla näppärillä yksityiskohdilla. Kojelautanäkymä on pelkistetty, mutta selkeä ja materiaalit ovat laadukkaita. Volkswagen Groupin uuden tietoviihdejärjestelmän hipaisukytkimiin siirtynyt äänenvoimakkuudensäätö ei tosin edelleenkään aiheuta riemunhuutoja. Nykäyksiä ja värinää Sisilian ensikoeajossa nautitun nelivetodieselin jälkeen valitsimme kotimaan koeajoon etuvetoisen perusbensiinimalli 1.0 TSI:n. 115-hevosvoimainen kolmisylinterinen on Karoqin edullisin moottorivaihtoehto. Lisärahasta kuusivaihteisen manuaalin tilalle saa DSG-kaksoiskytkinlaatikon, jollainen koeajoautostakin löytyy. Valitettavasti vaihteiston ja moottorin yhteistyö ontuu. Sinänsä litrainen moottori on mainio, mutta sen ja DSG:n yhteistyössä ovat läsnä kaikki vaihteistotyypin helmasynnit nykäisevästä liikkeellelähdöstä ontuvaan ryömimiseen. Kun auto saadaan liikkeelle toimii vaihteisto hienosti, mutta taajamavauhdissa sen suosimat matalat moottorin pyörintänopeudet saavat kolmisylinterisen värinät kantautumaan ohjauspyörään asti. Värähtely vaivasi myös Moottorin taannoisessa parivertailussa manuaalivaihteista Seat Ateca 1.0 TSI:tä, joten ongelma saattaa toistua myös käsivaihteisessa Karoqissa. Moitteet eivät missään nimessä pilaa muuten hienoa autoa – litraista mallia kaksoiskytkinvaihteistolla mielivän kannattaa vain käydä koeajolla katsomassa, miten käytös sopii omiin mieltymyksiin. Vajaan kolmen tuhannen euron lisäpanostuksella Karoqin saa myös VW Groupin uudella 1,5-litraisella TSI-moottorilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entä se Qashqai? Lisäpanostus on se sana, johon tiivistyy myös Karoqin mahdollinen myyntimenestys. Jo hinnat alkaen Ambition-taso tarjoaa hyvän varustelun, mutta samalla se kohottaa lähtöhinnan noin 27 000 euroon. Yhtä tehokas Qashqai on nelisen tonnia edullisempi. Malliston yläpäässä hintaerot kaventuvat. Kysymys kuuluu, kuinka arvokkaalla autolla myyntitilaston kärkeä voi havitella? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Karoq 1.0 TSI Style DSG Hinta alkaen 32 021 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 523 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2624 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku