23.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: pihi kuormajuhta – Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Combi 1.5 TSI on kuluja ja kulutusta vahtaavan valinta: pihi mutta vaivaton matkakumppani. Hyvää: moottori, kulutus, ajettavuus, sisätilat. Huonoa: vaihteiston hetkellinen viivyttely, pienet sivupeilit, näyttö altis häikäisyille. Riittävän tehokas mutta kukkaroa hellivän taloudellinen. Yhtälö on haastava, mutta mahdollinen. Škodan ratkaisu kantaa mallinimeä Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG.Suomessa suosituimman automallin konepellin alle on nyt tarjolla uusi voimanlähde. Nelisylinterinen ja turboahdettu 1,5-litrainen TSI-moottori on varustettu polttoaineen suoraruiskutuksella. Mutta se jokin on sylinterien lepuutustoiminto.Ratkaisun nimilyhenne on ACT eli Active Cylinder Management. Järjestelmä toimii luvatusti eli huomaamattomasti. Autolla ajava huomaa moottorin työtavan vain mittaristosta. Lepuutustoiminto sammuttaa kaksi neljästä sylinteristä, kun moottori käy kierrosalueella 1 400–4 000 r/min ja auton nopeus on alle 130 kilometriä tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavat kulutuslukematVaikkei kuljettaja huomaa sylinterien lepuutusta ajon aikana, selviävät teknisen ratkaisun edut tankkaustilanteessa – ainakin pidemmän aikavälin kulutusta tarkkaillen.Koeajo sisälsi painotetusti kaupunki- ja taajama-ajoa, alle neljänneksen verran maantieajoa. Koeajon aikana ajokeli oli talvinen, mutta säätila leuto: ulkolämpötila vaihteli 1–5 miinusasteen välillä.Luvattu EU-keskikulutus on 4,9 litraa sadalla kilometrillä. Koeajossa ei aivan ylletty alle viiteen litraan, mutta kuuden litran kulutukseen kuitenkin. Autolle luvattu kaupunkikulutus on 6,1 litraa satasella.Koeajon aikana ajettiin eco-ajotila valittuna, taloudellisen ajamisen näkökulmasta mahdollisimman järkevästi mutta kuitenkin niin, ettei liikennevirrassa jääty muiden jalkoihin riesaksi.Auto myös rullaa kevyesti, joten punaisten liikennevalojen siintäessä ennakoivalla ajotavalla voi säästää silläkin polttoaineen kulutusta.Liikahtaa kylläVaikka konepellin alla lymyää pihi moottori, liikahtaa farmarikorinen kerkeästi. Voimaa on siis arkiajoon aivan riittävästi. Tehoa on 150 hevosvoimaa ja sen saa käyttöön mukavan laajalla käyntikierrosalueella 1 500– 3 500 r/min. Vääntöä on tarjolla 250 newtonmetrin verran.Vaikkei koeajossa ole alla Octavian rivakkaa RS-malli, kiihtyy auto aivan riittävästi. Nollasta sataan 8,3 sekunnissa. Ja mikä mukavaa moottorin käyntiääni on säyseä.Moottorin piheyttä edesauttaa myös sylinterien pinnoitus. Hienonhieno spraypinnoite sylinterien pinnalla muodostaa sylintereiden seinämiin eränaliset voitelutaskut, jotka pienentävät kitkaa ja kohentavat kulutuskestävyyttä. Mitä visummin kitkahäviöt ovat kurissa, sitä taloudellisimpia kilometrejä on luvassa.Polttoaineen ruiskutuspainetta on voitu nostaa 350 bariin, joka tehokkaamman seoksenmuodostuksen kautta kohentaa polttoaineen sumuttumista palotiloihin. Ja tämä taas alentaa palotapahtuman tuottamia hiukkaspäästöjä.Ajoittaista aprikointiaVoimalinja tekee yhteistyötä sangen saumattomasti. Liikkeellelähdöt ovat seitsenlovisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston akilleen kantapää: liikahtamista kun edeltää ajoittain hetken kestävä aprikointi – ja sen aikana oikea jalkaterä suoristuu tahattomasti liikaa. Ja kun kaasua annostelee liian reippaasti, voi rengas raapaista äkäisesti asvalttia. Vaihteiston aprikointi vaivaa ajoittain myös voimakkaiden kiihdytysten alkuvaiheissa. On makuasia, onko kyseessä epäkohta vai ominaisuus, yhtä kaikki, käytökseen tottuu. Olemus hieman lientyy muilla ajoasetuksilla.Sivupeilit ja taustapeili ovat toki muotoilultaan siroja, mutta samalla näyttävät turhan pienen alan maailmasta auton sivuilta ja takaa.Octavioista on tarjolla laaja katras bensiini-, diesel- ja kaasuversioita. Uusi voimanlähde täydentää kansansuosikin mallivalikoimaa. Edullisimmillaan tällä moottorilla ja manuaalivaihteisena tsekkiläisen saa 26 468 eurolla. Koeajettu malliversio ilman lisäherkkuja Style-varustetasoisena maksaa 30 413 euroa.Koeajoyksilö lisävarustein kuorrutettuna nostaa hintaa jo kipurajoille: yli 39 000 euroon. Lisävarusteina autossa ovat muun muassa automaattinen pysäköintiavustin, mukautuva alustan säätö, sähkötoiminen panoraama-kattoikkuna, istuinten osanahkaverhous, mukautuva vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, matkapuhelimen langaton lataus, liikennemerkkien tunnistus, kaista-avustin ja 9,2-tuumainen värillinen kosketusnäyttö.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.skoda.fi/octavia-combi Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG Hinta alkaen 30 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 019 € Moottori Bensiinimoottori 1 495 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”