16.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: muunneltava Škoda Yeti Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Yeti -kaupunkimaasturin moottorit uusiutuivat. Hyvää: tilojen muunneltavuus, ajettavuus, pirteä moottori, selkeä ohjaamo. Huonoa: istuimien muotoilu, takapenkin kaatokahvojen sijoitus. Škoda Yeti:n suosio perustuu reiluihin sisätiloihin ja monipuoliseen muunneltavuuteen, näppäriin ulkomittoihin ja järkevään hintaan. Ilmeisesti tehtaalla myös ulkonäköön on oltu tyytyväisiä, sillä vasta pari vuotta sitten kohennettuun ilmeeseen ei malliuudistuksessa ole kajottu.Ohjaamossakin perusasiat ovat aina olleet Yetissä kohdallaan. Tällä kertaa on vain suurennettu kosketusnäytön ruutua, kohotettu sen resoluutiota ja nopeutettu käyttöliittymää. Uutena ominaisuutena auto osaa kommunikoida matkapuhelimen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöjä vähemmäksiMerkittävimpänä muutoksena moottorit on viilattu Euro6–päästömääräykset täyttäviksi. Yetin moottorivalikoima kuulostaa tutulta, mutta muiden mallisarjojen tapaan pienten teholisäysten lisäksi parannuksia on tehty päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi typen oksidien pelkistämiseksi dieseleihin on lisätty urearuiskutus.Valikoima on myös supistunut, sillä 1.6 TDI ja 1.8 TSI on jätetty pois. Etuvetoversion saa 1.2-litraisella (110 hv) tai 1.4-litraisella (125 hv) bensiinimoottorilla tai sitten kaksilitraisen dieselin (110/150 hv) jommallakummalla tehoversiolla.Nelivetoisen haluavalla valinta on helpompi, joko tehokkaampi dieseleistä tai sitten uutena vaihtoehtona tehokkaampi 1.4 TSI (150 hv). Koeajoimme juuri tämän uutuuden.Hintaa alemmaksiVolkswagen-konsernin muissa mallisarjoissa tehokkaampi 1.4 TSI on varustettu sylinterienlepuutuksella, mutta Yetistä se on jätetty pois. Niin teho-, vääntö- kuin kiihtyvyysarvotkin ovat samoilla lukemilla kuin entisessä 1,8-litraisessa.Kaksoiskytkinvaihteisto osaa hyödyntää pienemmän moottorin rutkaa vääntöä maastossa ja maantiellä. Uutena ominaisuutena Yeti osaa rullata alamäet vapaalla.Tärkein parannus on yli litran pudotus keskikulutuksessa. Kuitenkin ruuhka-ajo ja moottoritieosuudet nostivat koeajon kulutuksen lähes kahdeksaan litraan.Keskikulutuksen ja päästöjen vähentyminen on pudottanut autoveroa ja hintaa koeajetussa versiossa kolmisentuhatta euroa ja perusmalleissakin vähintään satasia.Škoda Yetin hinnat alkavat nyt markkinasuosikin, Nissan Qashqain alapuolelta niin bensiinimoottorilla (21 355 €) kuin dieselinäkin (24 329 €). Erityisesti nelivetoversioiden hinnat (27 502 €) houkuttelevat.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Yeti 1.4 TSI 4x4 Style DSG Hinta alkaen 34 114 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaiheisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”