Koeajo: muunneltava Škoda Yeti
Škoda Yeti -kaupunkimaasturin moottorit uusiutuivat. Hyvää: tilojen muunneltavuus, ajettavuus, pirteä moottori, selkeä ohjaamo. Huonoa: istuimien muotoilu, takapenkin kaatokahvojen sijoitus.
Škoda Yeti:n suosio perustuu reiluihin sisätiloihin ja monipuoliseen muunneltavuuteen, näppäriin ulkomittoihin ja järkevään hintaan. Ilmeisesti tehtaalla myös ulkonäköön on oltu tyytyväisiä, sillä vasta pari vuotta sitten kohennettuun ilmeeseen ei malliuudistuksessa ole kajottu.
Ohjaamossakin perusasiat ovat aina olleet Yetissä kohdallaan. Tällä kertaa on vain suurennettu kosketusnäytön ruutua, kohotettu sen resoluutiota ja nopeutettu käyttöliittymää. Uutena ominaisuutena auto osaa kommunikoida matkapuhelimen kanssa.
Päästöjä vähemmäksi
Merkittävimpänä muutoksena moottorit on viilattu Euro6–päästömääräykset täyttäviksi. Yetin moottorivalikoima kuulostaa tutulta, mutta muiden mallisarjojen tapaan pienten teholisäysten lisäksi parannuksia on tehty päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi typen oksidien pelkistämiseksi dieseleihin on lisätty urearuiskutus.
Valikoima on myös supistunut, sillä 1.6 TDI ja 1.8 TSI on jätetty pois. Etuvetoversion saa 1.2-litraisella (110 hv) tai 1.4-litraisella (125 hv) bensiinimoottorilla tai sitten kaksilitraisen dieselin (110/150 hv) jommallakummalla tehoversiolla.
Nelivetoisen haluavalla valinta on helpompi, joko tehokkaampi dieseleistä tai sitten uutena vaihtoehtona tehokkaampi 1.4 TSI (150 hv). Koeajoimme juuri tämän uutuuden.
Hintaa alemmaksi
Volkswagen-konsernin muissa mallisarjoissa tehokkaampi 1.4 TSI on varustettu sylinterienlepuutuksella, mutta Yetistä se on jätetty pois. Niin teho-, vääntö- kuin kiihtyvyysarvotkin ovat samoilla lukemilla kuin entisessä 1,8-litraisessa.
Kaksoiskytkinvaihteisto osaa hyödyntää pienemmän moottorin rutkaa vääntöä maastossa ja maantiellä. Uutena ominaisuutena Yeti osaa rullata alamäet vapaalla.
Tärkein parannus on yli litran pudotus keskikulutuksessa. Kuitenkin ruuhka-ajo ja moottoritieosuudet nostivat koeajon kulutuksen lähes kahdeksaan litraan.
Keskikulutuksen ja päästöjen vähentyminen on pudottanut autoveroa ja hintaa koeajetussa versiossa kolmisentuhatta euroa ja perusmalleissakin vähintään satasia.
Škoda Yetin hinnat alkavat nyt markkinasuosikin, Nissan Qashqain alapuolelta niin bensiinimoottorilla (21 355 €) kuin dieselinäkin (24 329 €). Erityisesti nelivetoversioiden hinnat (27 502 €) houkuttelevat.