16.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: muunneltava Škoda Yeti Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Yeti -kaupunkimaasturin moottorit uusiutuivat. Hyvää: tilojen muunneltavuus, ajettavuus, pirteä moottori, selkeä ohjaamo. Huonoa: istuimien muotoilu, takapenkin kaatokahvojen sijoitus. Škoda Yeti:n suosio perustuu reiluihin sisätiloihin ja monipuoliseen muunneltavuuteen, näppäriin ulkomittoihin ja järkevään hintaan. Ilmeisesti tehtaalla myös ulkonäköön on oltu tyytyväisiä, sillä vasta pari vuotta sitten kohennettuun ilmeeseen ei malliuudistuksessa ole kajottu. Ohjaamossakin perusasiat ovat aina olleet Yetissä kohdallaan. Tällä kertaa on vain suurennettu kosketusnäytön ruutua, kohotettu sen resoluutiota ja nopeutettu käyttöliittymää. Uutena ominaisuutena auto osaa kommunikoida matkapuhelimen kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöjä vähemmäksi Merkittävimpänä muutoksena moottorit on viilattu Euro6–päästömääräykset täyttäviksi. Yetin moottorivalikoima kuulostaa tutulta, mutta muiden mallisarjojen tapaan pienten teholisäysten lisäksi parannuksia on tehty päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi typen oksidien pelkistämiseksi dieseleihin on lisätty urearuiskutus. Valikoima on myös supistunut, sillä 1.6 TDI ja 1.8 TSI on jätetty pois. Etuvetoversion saa 1.2-litraisella (110 hv) tai 1.4-litraisella (125 hv) bensiinimoottorilla tai sitten kaksilitraisen dieselin (110/150 hv) jommallakummalla tehoversiolla. Nelivetoisen haluavalla valinta on helpompi, joko tehokkaampi dieseleistä tai sitten uutena vaihtoehtona tehokkaampi 1.4 TSI (150 hv). Koeajoimme juuri tämän uutuuden. Hintaa alemmaksi Volkswagen-konsernin muissa mallisarjoissa tehokkaampi 1.4 TSI on varustettu sylinterienlepuutuksella, mutta Yetistä se on jätetty pois. Niin teho-, vääntö- kuin kiihtyvyysarvotkin ovat samoilla lukemilla kuin entisessä 1,8-litraisessa. Kaksoiskytkinvaihteisto osaa hyödyntää pienemmän moottorin rutkaa vääntöä maastossa ja maantiellä. Uutena ominaisuutena Yeti osaa rullata alamäet vapaalla. Tärkein parannus on yli litran pudotus keskikulutuksessa. Kuitenkin ruuhka-ajo ja moottoritieosuudet nostivat koeajon kulutuksen lähes kahdeksaan litraan. Keskikulutuksen ja päästöjen vähentyminen on pudottanut autoveroa ja hintaa koeajetussa versiossa kolmisentuhatta euroa ja perusmalleissakin vähintään satasia. Škoda Yetin hinnat alkavat nyt markkinasuosikin, Nissan Qashqain alapuolelta niin bensiinimoottorilla (21 355 €) kuin dieselinäkin (24 329 €). Erityisesti nelivetoversioiden hinnat (27 502 €) houkuttelevat. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Yeti 1.4 TSI 4x4 Style DSG Hinta alkaen 34 114 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaiheisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?