15.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq – seuraava Qashqai? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko Yetin korvaaja Škoda Karoq seuraava Suomen myydyin auto? Hyvää: tilankäyttö, kokonaisvaltainen vaivattomuus, hyvä varustelu. Huonoa: voimalinjan toiminta, neliveto vain dieseleiden yhteydessä. Virallisesti Škoda Karoq korvaa mallistossa pidetyn ja persoonallisen Yetin. Se on tyylikkäästi muotoiltu, mutta olemukseltaan samalla selkeästi suorakylkistä edeltäjäänsä konservatiivisempi. Tavallisemman katumaasturin näköisenä sillä on melkoiset mahdollisuudet myyntitykiksi. Kun katsotaan viime vuoden ensirekisteröintien kärkirivejä, löydämme Octavian (5 694 kpl) ja Nissanin huippusuositun katumaasturin Qashqain (5 059 kpl). Ja nyt kun miettii, minkälainen auto näiden kahden risteytys olisi…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisarena AtecaSaimme Karoqista esimakua jo vuonna 2016, kun Škodan valmistama sisarmalli Seat Ateca saapui Suomeen. Moottori ihastui Seatin ajettavuuteen, mukavuuteen, mainioihin tiloihin ja yleiseen vaivattomuuteen. Hieman Atecaa arvokkaampi Karoq korottaa panoksia tuomalla yhtälöön monikäyttöisyyttä lukuisten kassikoukkujen, verkkojen ja lisävarusteisten VarioFlex-istuinten muodossa. Nämä Yetistä tutut takaistuimet liukuvat pituussuunnassa, kaatuvat, nousevat pystyyn ja irtoavat kolmessa osassa. Pikkumaasturin voi tarpeen tullen muuntaa lähes pieneksi pakettiautoksi – takaistuimet poistettuna tilaa on 1 805 litraa. Keskipaikan voi myös jättää pois, jolloin reunimmaisia takaistuimia voi siirtää keskemmälle autoa paremman hartiatilan takaamiseksi. Perusasetuksillakin tilaa on neljälle mainiosti.Tavaratila on monipuolinen: säilytysverkkoja on lukuisia, ja VarioFlex-istuimet irtoavat yksitellen. Takaistuinten lämmityksestä huolimatta johtojen kanssa ei tarvitse leikkiä.Arkea ohjauspyörän takanaOhjauspyörän takaa Karoq on yllätyksetön ja vaivaton. Ohjaus on herkkä ja tarkka, ja jousitus toimii perusmukavasti. Koeajoauton varsin kattavaa Style-varustetasoa oli vielä täydennetty kuljettajan sähkösäätöisellä istuimella. Se tarjoaa keskimittaiselle mainion ajoasennon. Arkea ohjauspyörän takana helpotetaan lukuisilla lokeroilla ja muilla näppärillä yksityiskohdilla.Kojelautanäkymä on pelkistetty, mutta selkeä ja materiaalit ovat laadukkaita. Volkswagen Groupin uuden tietoviihdejärjestelmän hipaisukytkimiin siirtynyt äänenvoimakkuudensäätö ei tosin edelleenkään aiheuta riemunhuutoja.Nykäyksiä ja värinääSisilian ensikoeajossa nautitun nelivetodieselin jälkeen valitsimme kotimaan koeajoon etuvetoisen perusbensiinimalli 1.0 TSI:n. 115-hevosvoimainen kolmisylinterinen on Karoqin edullisin moottorivaihtoehto. Lisärahasta kuusivaihteisen manuaalin tilalle saa DSG-kaksoiskytkinlaatikon, jollainen koeajoautostakin löytyy.Valitettavasti vaihteiston ja moottorin yhteistyö ontuu. Sinänsä litrainen moottori on mainio, mutta sen ja DSG:n yhteistyössä ovat läsnä kaikki vaihteistotyypin helmasynnit nykäisevästä liikkeellelähdöstä ontuvaan ryömimiseen.Kun auto saadaan liikkeelle toimii vaihteisto hienosti, mutta taajamavauhdissa sen suosimat matalat moottorin pyörintänopeudet saavat kolmisylinterisen värinät kantautumaan ohjauspyörään asti. Värähtely vaivasi myös Moottorin taannoisessa parivertailussa manuaalivaihteista Seat Ateca 1.0 TSI:tä, joten ongelma saattaa toistua myös käsivaihteisessa Karoqissa. Moitteet eivät missään nimessä pilaa muuten hienoa autoa – litraista mallia kaksoiskytkinvaihteistolla mielivän kannattaa vain käydä koeajolla katsomassa, miten käytös sopii omiin mieltymyksiin. Vajaan kolmen tuhannen euron lisäpanostuksella Karoqin saa myös VW Groupin uudella 1,5-litraisella TSI-moottorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä se Qashqai?Lisäpanostus on se sana, johon tiivistyy myös Karoqin mahdollinen myyntimenestys. Jo hinnat alkaen Ambition-taso tarjoaa hyvän varustelun, mutta samalla se kohottaa lähtöhinnan noin 27 000 euroon. Yhtä tehokas Qashqai on nelisen tonnia edullisempi. Malliston yläpäässä hintaerot kaventuvat. Kysymys kuuluu, kuinka arvokkaalla autolla myyntitilaston kärkeä voi havitella?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Karoq 1.0 TSI Style DSG Hinta alkaen 32 021 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 523 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2624 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?