15.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq – seuraava Qashqai? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko Yetin korvaaja Škoda Karoq seuraava Suomen myydyin auto? Hyvää: tilankäyttö, kokonaisvaltainen vaivattomuus, hyvä varustelu. Huonoa: voimalinjan toiminta, neliveto vain dieseleiden yhteydessä. Virallisesti Škoda Karoq korvaa mallistossa pidetyn ja persoonallisen Yetin. Se on tyylikkäästi muotoiltu, mutta olemukseltaan samalla selkeästi suorakylkistä edeltäjäänsä konservatiivisempi. Tavallisemman katumaasturin näköisenä sillä on melkoiset mahdollisuudet myyntitykiksi. Kun katsotaan viime vuoden ensirekisteröintien kärkirivejä, löydämme Octavian (5 694 kpl) ja Nissanin huippusuositun katumaasturin Qashqain (5 059 kpl). Ja nyt kun miettii, minkälainen auto näiden kahden risteytys olisi…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisarena AtecaSaimme Karoqista esimakua jo vuonna 2016, kun Škodan valmistama sisarmalli Seat Ateca saapui Suomeen. Moottori ihastui Seatin ajettavuuteen, mukavuuteen, mainioihin tiloihin ja yleiseen vaivattomuuteen. Hieman Atecaa arvokkaampi Karoq korottaa panoksia tuomalla yhtälöön monikäyttöisyyttä lukuisten kassikoukkujen, verkkojen ja lisävarusteisten VarioFlex-istuinten muodossa. Nämä Yetistä tutut takaistuimet liukuvat pituussuunnassa, kaatuvat, nousevat pystyyn ja irtoavat kolmessa osassa. Pikkumaasturin voi tarpeen tullen muuntaa lähes pieneksi pakettiautoksi – takaistuimet poistettuna tilaa on 1 805 litraa. Keskipaikan voi myös jättää pois, jolloin reunimmaisia takaistuimia voi siirtää keskemmälle autoa paremman hartiatilan takaamiseksi. Perusasetuksillakin tilaa on neljälle mainiosti.Tavaratila on monipuolinen: säilytysverkkoja on lukuisia, ja VarioFlex-istuimet irtoavat yksitellen. Takaistuinten lämmityksestä huolimatta johtojen kanssa ei tarvitse leikkiä.Arkea ohjauspyörän takanaOhjauspyörän takaa Karoq on yllätyksetön ja vaivaton. Ohjaus on herkkä ja tarkka, ja jousitus toimii perusmukavasti. Koeajoauton varsin kattavaa Style-varustetasoa oli vielä täydennetty kuljettajan sähkösäätöisellä istuimella. Se tarjoaa keskimittaiselle mainion ajoasennon. Arkea ohjauspyörän takana helpotetaan lukuisilla lokeroilla ja muilla näppärillä yksityiskohdilla.Kojelautanäkymä on pelkistetty, mutta selkeä ja materiaalit ovat laadukkaita. Volkswagen Groupin uuden tietoviihdejärjestelmän hipaisukytkimiin siirtynyt äänenvoimakkuudensäätö ei tosin edelleenkään aiheuta riemunhuutoja.Nykäyksiä ja värinääSisilian ensikoeajossa nautitun nelivetodieselin jälkeen valitsimme kotimaan koeajoon etuvetoisen perusbensiinimalli 1.0 TSI:n. 115-hevosvoimainen kolmisylinterinen on Karoqin edullisin moottorivaihtoehto. Lisärahasta kuusivaihteisen manuaalin tilalle saa DSG-kaksoiskytkinlaatikon, jollainen koeajoautostakin löytyy.Valitettavasti vaihteiston ja moottorin yhteistyö ontuu. Sinänsä litrainen moottori on mainio, mutta sen ja DSG:n yhteistyössä ovat läsnä kaikki vaihteistotyypin helmasynnit nykäisevästä liikkeellelähdöstä ontuvaan ryömimiseen.Kun auto saadaan liikkeelle toimii vaihteisto hienosti, mutta taajamavauhdissa sen suosimat matalat moottorin pyörintänopeudet saavat kolmisylinterisen värinät kantautumaan ohjauspyörään asti. Värähtely vaivasi myös Moottorin taannoisessa parivertailussa manuaalivaihteista Seat Ateca 1.0 TSI:tä, joten ongelma saattaa toistua myös käsivaihteisessa Karoqissa. Moitteet eivät missään nimessä pilaa muuten hienoa autoa – litraista mallia kaksoiskytkinvaihteistolla mielivän kannattaa vain käydä koeajolla katsomassa, miten käytös sopii omiin mieltymyksiin. Vajaan kolmen tuhannen euron lisäpanostuksella Karoqin saa myös VW Groupin uudella 1,5-litraisella TSI-moottorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä se Qashqai?Lisäpanostus on se sana, johon tiivistyy myös Karoqin mahdollinen myyntimenestys. Jo hinnat alkaen Ambition-taso tarjoaa hyvän varustelun, mutta samalla se kohottaa lähtöhinnan noin 27 000 euroon. Yhtä tehokas Qashqai on nelisen tonnia edullisempi. Malliston yläpäässä hintaerot kaventuvat. Kysymys kuuluu, kuinka arvokkaalla autolla myyntitilaston kärkeä voi havitella?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Karoq 1.0 TSI Style DSG Hinta alkaen 32 021 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 523 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2624 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous