Ajoneuvot | Moottoripyörät | 8.9.2017

Perinteet vaihtuvat: Ducati julkisti V4-moottorinsa Desmosedici Stradalen

V2-moottorien nimeen aikaisemmin vannonut Ducati esitteli ensimmäisen V4-tuotantomoottorinsa.

Jaa artikkeli

Desmosedici Stradaleksi nimetty V4-moottori korvaa jatkossa V2 Superquadro -moottorin Ducatin huippumalleissa. Vaikka bolognalaisvalmistaja on katumoottoripyörissään pitkään luottanut pelkästään V2-moottoreihin, on sillä kokemusta V4-moottoreista ratamoottoripyöräilyn MotoGP-luokassa. Uuden nelisylinterisen moottorin suunnittelun lähtökohtana onkin ollut MotoGP-moottori.

Poikkeuksellinen sytytysjärjestys

Desmosedici Stradale

Uuden Desmosedici Stradale -moottorin esittelivät Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali (vas) sekä Ducati-kuljettajat Michele PIrro, Andrea Dovizioso ja Jorge Lorenzo.

Ducati käyttää 90 asteen sylinterikulmaa nelisylinterisessä moottorissaan. Sylinterin poraus on säilytetty samana kuin MotoGP-moottorissa, 81 millimetrissä. Se on samalla MotoGP-luokan sääntöjen sallima maksimi ja myös katumoottoripyörien Supersport-luokan suurin lukema. Sytytysjärjestys asteina on 0-90-290-380, eli vasemmanpuoleisissa sylintereissä sytytys tapahtuu peräkkäin ja pienen tauon jälkeen oikeanpuoleisissa jälleen peräkkäin.

Desmosedici Stradale

Venttiilien ohjaus tapahtuu Ducateille tyypilliseen tapaan pakko-ohjatusti eli desmodromisesti. Ovaalien ruiskurunkojen halkaisija on 52 millimetriä ja niiden toimintaa tehostavat muuttuvapituuksiset imusuppilot. Runsaalla alumiinin ja magnesiumin käytöllä moottorin paino on saatu puristettua 64,9 kiloon, mikä on vain 2,2 kiloa enemmän kuin kaksisylinterisessä Superquadro -moottorissa. Moottori on kallistettu 42 astetta taaksepäin, jolloin painojakauma on saatu ideaaliksi ja takahaarukan kiinnityskohta mahdollisimman eteen. Se mahdollistaa pitkän takahaarukan käytön ja siten takajousituksen paremman toiminnan.

Kaksi versiota

Desmosedici Stradale

Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali myönsi Desmosedici Stradale -moottorin julkistustilaisuudessa, että korkeaviritteisen 1000-kuutioisen V4-moottorin suunnittelussa on tähdätty suoraan rata-ajon vaatimuksiin. Siksi Ducati esitteleekin 1000-kuutioisen Superbike-luokitusmallin lisäksi paremmin katuajoon soveltuvan 1100-kuutioisen version samasta moottorista. Iskutilavuutta kasvattamalla on saatu parannettua voimantuottoa erityisesti keskikierroksilla. Tarkalleen 1103-kuutioisella moottorilla varustettu Panigale V4 -katuversio esitellään Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä tämän vuoden marraskuussa. Tuotanto alkaa vuoden 2018 puolella. Tuhatkuutioinen Superbike-versio näkee päivänvalon kaudelle 2019.

Desmosedici Stradale

Ducati Desmosedici Stradale (1103 cc)
Tyyppi: nelitahtinen V4-moottori 90 asteen sylinterikulmalla
Venttiilit: neljä venttiiliä sylinteriä kohden, desmodrominen venttiiliohjaus
Poraus/isku: 81 x 53,5 mm
Puristussuhde: 14:1
Teho: 155 kW (210 hv) / 13 000 r/min
Vääntö: 120 Nm / 8750 – 12 250 r/min

Jaa artikkeli

Keskustelu