8.9.2017 Ajoneuvot Perinteet vaihtuvat: Ducati julkisti V4-moottorinsa Desmosedici Stradalen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V2-moottorien nimeen aikaisemmin vannonut Ducati esitteli ensimmäisen V4-tuotantomoottorinsa. Desmosedici Stradaleksi nimetty V4-moottori korvaa jatkossa V2 Superquadro -moottorin Ducatin huippumalleissa. Vaikka bolognalaisvalmistaja on katumoottoripyörissään pitkään luottanut pelkästään V2-moottoreihin, on sillä kokemusta V4-moottoreista ratamoottoripyöräilyn MotoGP-luokassa. Uuden nelisylinterisen moottorin suunnittelun lähtökohtana onkin ollut MotoGP-moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeuksellinen sytytysjärjestysUuden Desmosedici Stradale -moottorin esittelivät Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali (vas) sekä Ducati-kuljettajat Michele PIrro, Andrea Dovizioso ja Jorge Lorenzo.Ducati käyttää 90 asteen sylinterikulmaa nelisylinterisessä moottorissaan. Sylinterin poraus on säilytetty samana kuin MotoGP-moottorissa, 81 millimetrissä. Se on samalla MotoGP-luokan sääntöjen sallima maksimi ja myös katumoottoripyörien Supersport-luokan suurin lukema. Sytytysjärjestys asteina on 0-90-290-380, eli vasemmanpuoleisissa sylintereissä sytytys tapahtuu peräkkäin ja pienen tauon jälkeen oikeanpuoleisissa jälleen peräkkäin.Venttiilien ohjaus tapahtuu Ducateille tyypilliseen tapaan pakko-ohjatusti eli desmodromisesti. Ovaalien ruiskurunkojen halkaisija on 52 millimetriä ja niiden toimintaa tehostavat muuttuvapituuksiset imusuppilot. Runsaalla alumiinin ja magnesiumin käytöllä moottorin paino on saatu puristettua 64,9 kiloon, mikä on vain 2,2 kiloa enemmän kuin kaksisylinterisessä Superquadro -moottorissa. Moottori on kallistettu 42 astetta taaksepäin, jolloin painojakauma on saatu ideaaliksi ja takahaarukan kiinnityskohta mahdollisimman eteen. Se mahdollistaa pitkän takahaarukan käytön ja siten takajousituksen paremman toiminnan.Kaksi versiotaDucatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali myönsi Desmosedici Stradale -moottorin julkistustilaisuudessa, että korkeaviritteisen 1000-kuutioisen V4-moottorin suunnittelussa on tähdätty suoraan rata-ajon vaatimuksiin. Siksi Ducati esitteleekin 1000-kuutioisen Superbike-luokitusmallin lisäksi paremmin katuajoon soveltuvan 1100-kuutioisen version samasta moottorista. Iskutilavuutta kasvattamalla on saatu parannettua voimantuottoa erityisesti keskikierroksilla. Tarkalleen 1103-kuutioisella moottorilla varustettu Panigale V4 -katuversio esitellään Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä tämän vuoden marraskuussa. Tuotanto alkaa vuoden 2018 puolella. Tuhatkuutioinen Superbike-versio näkee päivänvalon kaudelle 2019.Ducati Desmosedici Stradale (1103 cc) Tyyppi: nelitahtinen V4-moottori 90 asteen sylinterikulmalla Venttiilit: neljä venttiiliä sylinteriä kohden, desmodrominen venttiiliohjaus Poraus/isku: 81 x 53,5 mm Puristussuhde: 14:1 Teho: 155 kW (210 hv) / 13 000 r/min Vääntö: 120 Nm / 8750 - 12 250 r/minTeksti: Janne Huhtala, kuvat: Ducati Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”