8.9.2017 Ajoneuvot Perinteet vaihtuvat: Ducati julkisti V4-moottorinsa Desmosedici Stradalen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V2-moottorien nimeen aikaisemmin vannonut Ducati esitteli ensimmäisen V4-tuotantomoottorinsa. Desmosedici Stradaleksi nimetty V4-moottori korvaa jatkossa V2 Superquadro -moottorin Ducatin huippumalleissa. Vaikka bolognalaisvalmistaja on katumoottoripyörissään pitkään luottanut pelkästään V2-moottoreihin, on sillä kokemusta V4-moottoreista ratamoottoripyöräilyn MotoGP-luokassa. Uuden nelisylinterisen moottorin suunnittelun lähtökohtana onkin ollut MotoGP-moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeuksellinen sytytysjärjestysUuden Desmosedici Stradale -moottorin esittelivät Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali (vas) sekä Ducati-kuljettajat Michele PIrro, Andrea Dovizioso ja Jorge Lorenzo.Ducati käyttää 90 asteen sylinterikulmaa nelisylinterisessä moottorissaan. Sylinterin poraus on säilytetty samana kuin MotoGP-moottorissa, 81 millimetrissä. Se on samalla MotoGP-luokan sääntöjen sallima maksimi ja myös katumoottoripyörien Supersport-luokan suurin lukema. Sytytysjärjestys asteina on 0-90-290-380, eli vasemmanpuoleisissa sylintereissä sytytys tapahtuu peräkkäin ja pienen tauon jälkeen oikeanpuoleisissa jälleen peräkkäin.Venttiilien ohjaus tapahtuu Ducateille tyypilliseen tapaan pakko-ohjatusti eli desmodromisesti. Ovaalien ruiskurunkojen halkaisija on 52 millimetriä ja niiden toimintaa tehostavat muuttuvapituuksiset imusuppilot. Runsaalla alumiinin ja magnesiumin käytöllä moottorin paino on saatu puristettua 64,9 kiloon, mikä on vain 2,2 kiloa enemmän kuin kaksisylinterisessä Superquadro -moottorissa. Moottori on kallistettu 42 astetta taaksepäin, jolloin painojakauma on saatu ideaaliksi ja takahaarukan kiinnityskohta mahdollisimman eteen. Se mahdollistaa pitkän takahaarukan käytön ja siten takajousituksen paremman toiminnan.Kaksi versiotaDucatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali myönsi Desmosedici Stradale -moottorin julkistustilaisuudessa, että korkeaviritteisen 1000-kuutioisen V4-moottorin suunnittelussa on tähdätty suoraan rata-ajon vaatimuksiin. Siksi Ducati esitteleekin 1000-kuutioisen Superbike-luokitusmallin lisäksi paremmin katuajoon soveltuvan 1100-kuutioisen version samasta moottorista. Iskutilavuutta kasvattamalla on saatu parannettua voimantuottoa erityisesti keskikierroksilla. Tarkalleen 1103-kuutioisella moottorilla varustettu Panigale V4 -katuversio esitellään Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä tämän vuoden marraskuussa. Tuotanto alkaa vuoden 2018 puolella. Tuhatkuutioinen Superbike-versio näkee päivänvalon kaudelle 2019.Ducati Desmosedici Stradale (1103 cc) Tyyppi: nelitahtinen V4-moottori 90 asteen sylinterikulmalla Venttiilit: neljä venttiiliä sylinteriä kohden, desmodrominen venttiiliohjaus Poraus/isku: 81 x 53,5 mm Puristussuhde: 14:1 Teho: 155 kW (210 hv) / 13 000 r/min Vääntö: 120 Nm / 8750 - 12 250 r/minTeksti: Janne Huhtala, kuvat: Ducati Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa