8.9.2017 Ajoneuvot Perinteet vaihtuvat: Ducati julkisti V4-moottorinsa Desmosedici Stradalen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V2-moottorien nimeen aikaisemmin vannonut Ducati esitteli ensimmäisen V4-tuotantomoottorinsa. Desmosedici Stradaleksi nimetty V4-moottori korvaa jatkossa V2 Superquadro -moottorin Ducatin huippumalleissa. Vaikka bolognalaisvalmistaja on katumoottoripyörissään pitkään luottanut pelkästään V2-moottoreihin, on sillä kokemusta V4-moottoreista ratamoottoripyöräilyn MotoGP-luokassa. Uuden nelisylinterisen moottorin suunnittelun lähtökohtana onkin ollut MotoGP-moottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poikkeuksellinen sytytysjärjestys Uuden Desmosedici Stradale -moottorin esittelivät Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali (vas) sekä Ducati-kuljettajat Michele PIrro, Andrea Dovizioso ja Jorge Lorenzo. Ducati käyttää 90 asteen sylinterikulmaa nelisylinterisessä moottorissaan. Sylinterin poraus on säilytetty samana kuin MotoGP-moottorissa, 81 millimetrissä. Se on samalla MotoGP-luokan sääntöjen sallima maksimi ja myös katumoottoripyörien Supersport-luokan suurin lukema. Sytytysjärjestys asteina on 0-90-290-380, eli vasemmanpuoleisissa sylintereissä sytytys tapahtuu peräkkäin ja pienen tauon jälkeen oikeanpuoleisissa jälleen peräkkäin. Venttiilien ohjaus tapahtuu Ducateille tyypilliseen tapaan pakko-ohjatusti eli desmodromisesti. Ovaalien ruiskurunkojen halkaisija on 52 millimetriä ja niiden toimintaa tehostavat muuttuvapituuksiset imusuppilot. Runsaalla alumiinin ja magnesiumin käytöllä moottorin paino on saatu puristettua 64,9 kiloon, mikä on vain 2,2 kiloa enemmän kuin kaksisylinterisessä Superquadro -moottorissa. Moottori on kallistettu 42 astetta taaksepäin, jolloin painojakauma on saatu ideaaliksi ja takahaarukan kiinnityskohta mahdollisimman eteen. Se mahdollistaa pitkän takahaarukan käytön ja siten takajousituksen paremman toiminnan. Kaksi versiota Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali myönsi Desmosedici Stradale -moottorin julkistustilaisuudessa, että korkeaviritteisen 1000-kuutioisen V4-moottorin suunnittelussa on tähdätty suoraan rata-ajon vaatimuksiin. Siksi Ducati esitteleekin 1000-kuutioisen Superbike-luokitusmallin lisäksi paremmin katuajoon soveltuvan 1100-kuutioisen version samasta moottorista. Iskutilavuutta kasvattamalla on saatu parannettua voimantuottoa erityisesti keskikierroksilla. Tarkalleen 1103-kuutioisella moottorilla varustettu Panigale V4 -katuversio esitellään Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä tämän vuoden marraskuussa. Tuotanto alkaa vuoden 2018 puolella. Tuhatkuutioinen Superbike-versio näkee päivänvalon kaudelle 2019. Ducati Desmosedici Stradale (1103 cc) Tyyppi: nelitahtinen V4-moottori 90 asteen sylinterikulmalla Venttiilit: neljä venttiiliä sylinteriä kohden, desmodrominen venttiiliohjaus Poraus/isku: 81 x 53,5 mm Puristussuhde: 14:1 Teho: 155 kW (210 hv) / 13 000 r/min Vääntö: 120 Nm / 8750 - 12 250 r/min Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Ducati Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?