31.7.2022

Pohjoismaiden suurin latausoperaattori lähtee nyt Ruotsin valloitukseen – suomalaisilla latureilla

Recharge avaa tulevaisuudessa Ruotsiin useita sähköautojen latausasemia, joissa käytetään suomalaisen Kempowerin sähköautojen latauslaitteita.

Pohjoismaiden suurin latausoperaattori Recharge on avannut Ruotsiin ensimmäisen julkisen sähköautojen latausaseman, jossa käytetään suomalaisen Kempowerin pikalatausteknologiaa. Latausasema sijaitsee Ljungskilessä, joka on noin 65 kilometriä pohjoiseen Göteborgista.

Latausasema on Rechargen operoima ja se on varustettu Kempower C-Series -latauskeskusyksiköllä, jonka asennettu kapasiteetti on 600 kilowattia. Latausasemalle on asennettu kahdeksan Kempower S-Series -lataussatelliitilla.

Recharge ja Kempower aikovat tulevaisuudessa lisätä latausasemien määrää runsaasti Ruotsissa, lukujen valossa voidaan puhua Ruotsin valloituksesta.

– Asennamme Ruotsiin yli 1000 pikalaturia, ja tämä latausasemamme Ljungskilessa on ensimmäinen, jossa käytämme Kempowerin dynaamista järjestelmää, sanoo Rechargen Ruotsin maajohtaja Maria Brant.

Kempower kuuluu suomalaiseen Kemppi Groupiin, joka on tunnettu 1940- ja 50-lukujen taitteesta saakka Kemppi-hitsauslaitteista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautojen määrä kasvaa huimasti

Ruotsissa sähköautojen määrä kasvaa koko ajan ja uusille latausasemille on koko ajan tarvetta, sillä jo joka neljäs myyty auto on sähköinen. Rechargen täytyi kaksinkertaistaa nyt avatun latausaseman kapasiteetti neljästä lataussatelliitista kahdeksaan asiakkaiden kysynnän vuoksi jo ennen Ljungskilen aseman virallista avaamista.

Kempowerin latausteknologia mahdollistaa sähköajoneuvojen dynaamisen latauksen, mikä optimoi sekä sähköauton kuljettajien latauskokemuksen että verkkokapasiteetin.

Recharge hyödyntää Norjan markkinoilta kerryttämäänsä laajaa kokemusta mahdollistaakseen nopean ja helpon latauskokemuksen nyt myös ruotsalaisille sähköautoilijoille. Keskeinen haaste latausasemien käyttöönoton nopeuttamisessa on verkkokapasiteetti – varsinkin, kun Rechargen täytyi kaksinkertaistaa latausaseman kapasiteetti neljästä lataussatelliitista kahdeksaan asiakkaiden kysynnän vuoksi jo ennen aseman virallista avaamista.

– Dynaaminen lataus on erityisen tärkeää Ruotsissa, missä sähköliittymien rajallinen kapasiteetti on yksi suurimmista haasteista liikenteen sähköistämisen onnistumiselle. Tuotteemme tarjoavat avainratkaisun tähän haasteeseen tuomalla etuja niin verkkoon kuin sähköautoilijoillekin. Odotamme innolla uusien latausasemien perustamista Ruotsiin, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

Kantaverkon rakentaminen tärkeässä asemassa

– Latausasemamme Laxbutikenilla on hyvä esimerkki siitä, kuinka luoda luottamuksellinen ja rakentava yhteistyö kantaverkko-operaattorin kanssa. Paikallinen operaattori Uddevalla Energi toimitti meille kapasiteetin kuusi kuukautta odotettua aikaisemmin. Yhdessä Kempowerin kanssa voimme tarjota suurinta mukavuutta sähköautoilijoille, sillä he voivat nauttia tästä viehättävästä paikasta ja hyvästä ruoasta samalla, kun lataavat autonsa”, Maria Brant sanoo.

Kempower ja Recharge suunnittelevat avaavansa lisää latausasemia Ruotsiin osana strategista yhteistyötään. Nyt asemia on jo neljä, sillä Ljungskilen latausaseman avaamisen jälkeen asemia on otettu käyttöön myös Mjölbyssä, Karlstadissa ja Visbyssä.

Lähde: Kempower

Luetuimmat