5.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Slingshot SL – kolmipyöräinen moottoripyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edestä roadster, takaa moottoripyörä. Hyvää: suorituskyky, ajo-ominaisuudet, huomioarvo. Huonoa: tuulilasin yläreuna silmien korkeudella, hinta. Nelisylinterinen 173-hevosvoimainen moottori herää käyntiin keskikonsolin punaisesta napista. Kytkin pohjaan ja ykkösvaihde sisään. Kiihtyvyys on huimaa – ykkönen, kakkonen – vielä kolmosvaihteellakin rengas valittaa äänekkäästi. Kevyt Polaris Slingshot SL tottelee ohjausta tarkasti ja ohjauspyörä kääntyy 3,2 kierrosta äärilaidasta toiseen. Tunnelma on kuljettajan näkökulmasta kuin matalassa ja leveässä avoautossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmipyöräiseksi vakaa Kuljettajan paikalta näkee taakse vain peilien ja peruutuskameran kautta. Ja juuri takana piilee Slingshotin erikoisuus. Takana on vain yksi 265 milliä leveä rengas, jolle veto välittyy hiilikuituvahvisteisen hihnan välityksellä. Kolmipyöräiseksi ajoneuvoksi ajotuntuma on yllättävän tukeva, automainen. GM:n valmistama moottori on sijoitettu heti etuakselin takapuolelle, jolloin paino jakautuu oikeassa suhteessa leveälle sijoitetuille eturenkaille ja massiiviselle takarenkaalle. Erittäin matala painopiste lisää Slingshotin vakautta. Varustelu on tarkoituksenmukainen. Tilttiratti, penkin pituussäätö ja kolmipistevyöt kuljettajalle. Suojakypärän käyttö on pakollista. Korkealujuusteräksestä valmistettu putkirunko on jätetty näkyviin vain ohjaamon sivuilta. Minkäänlaista kuomua sadesäitä varten ole, joten kaikki rakenteet ovat säänkestäviä. Askeettista mutta tarkoituksenmukaista. Ajovakaudenhallintajärjestelmän merkityksen huomaa, kun sen kytkee hetkeksi pois rata-ajossa. Kädet käyvät kuin tynnyrinpesijällä ja parin mutkan jälkeen on pakko kytkeä järjestelmä käyttöön. Keväällä 2016 Suomeen Slingshotin ajoneuvoluokitus on L5e eli kulkuneuvoa saa ajaa sekä henkilöauto- että moottoripyöräkortilla. Euroopan tuontiohjelmaan kuuluu vain varustellumpi SL-malli, joka poikkeaa perusmallista soittimen, peruutuskameran ja tuulilasin verran. Kulmikas muotoilu, F1-tyyppiset etusiivet ja erikoinen takapään rakenne takaavat huomioarvon. Hinta kipuaa noin 45 000 euroon, joten jokapojan kulkuvälineestä ei ole kyse. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Polaris Slingshot SL Hinta alkaen 4 500 € Moottori Bensiinimoottori 2 384 cm³, 5 vaihdetta, hihnaveto. Teho 129 kW (173 hv), 6200 r/min Vääntö 225 Nm (4700 r/min) Vääntö 225 Nm (4700 r/min) Mitat leveys 1971 mm, akseliväli 2667 mm Muu tieto Mitat: paino tankattuna 790 kg, tankin tilavuus 37 litraa. Rengaskoko edessä 225/45R18, takana 265/35R20. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?