Ajoneuvot Koeajo Pyöräily 24.3.2023

Sähköpyörän koeajo: Fantic Fat Sport 630 – fantasticò Fantic!

Fantic on Suomen markkinoilla vielä tuntemattomampi maastopyörämerkki. Italialaisvalmistajan Fat Sport 630 -läskipyörä myydään Suomessa väkevämmällä sähkömoottorilla kuin muualla maailmassa. Hyvää: Ajettavuus, muotoilu, runkogeometria, sähkömoottori. Huonoa: Ei hissitolppaa vakiona, hintaan nähden vaatimaton osasarja.

Italialainen Fantic tunnetaan 60-luvun loppupuolelta saakka muun muassa enduromoottoripyörien sekä go-kart -autojen valmistajana. Vuonna 2015 sähköpyöräboomin alettua myös Fantic liittyi sähköpyörän valmistajiin mukaan ja valmistaa nyt moottoripyörien ja sähköpyörien lisäksi myös muita erilaisia kevyitä sähkökulkuneuvoja. Sähköpyörissä Fanticilla on tällä hetkellä laaja mallisto aina maastopyöristä trekking-pyöriin.

Fantic on yksi niistä valmistajista, jotka luottavat sähköpyörissään saksalaisen Brosen valmistamiin sähkömoottoreihin. Brosen moottorit löytyvät myös Specializedin sähköpyöristä.

Suomessa järeämmällä moottorilla

Brosella on periaatteessa kaksi eri sähkömoottori-konstruktiota, alumiininen sekä kevyempi ja kalliimpi rungoltaan magnesiumista valmistettu sähkömoottori. Fantic Fat Sportissa käytetään alumiinikuoriin tehtyä moottoria, joka painaa 3,4 kiloa. Magnesium-runkoinen sähkömoottori on aavistuksen kevyempi, se painaa 2,9 kiloa.

Molemmista sähkömoottoreista tuotetaan myös eri tehoversioita, Fat Sportissa on 250-wattinen moottori, joka vääntää peräti 90 newtonmetriä. Fanticin Fat Sport 630 -mallin kohdalla tärkeää on huomata, että pyörä on speksattu Suomessa eri moottorilla kuin mitä sitä maailmalla myydään. Suomessa myytävät mallit ovat 90 newtonmetriä vääntävällä Brosen Drive S-Alu -moottorilla, kun muualla maailmalla sama Fat Sport 630 -pyörä myydään miedommalla 70 newtonmetriä vääntävällä Drive T-Alu -moottorilla. Tämä kannattaa huomioida, jos pyörää suunnittelee ostavansa esimerkiksi ulkomaisesta verkkokaupasta.

Fantic Fat Sport ei myökään näytä ihan perinteiseltä läskipyörältä. Pyörässä käytetään samaa runkoa kun sen jäykkäperäisessä 29/27,5-tuumaisessa XF2 Integra -pyörässä. Runko on muotoilultaan hyvin sporttinen, kuten perusmaasturissa kuuluukin. Fantic Fat Sport 630 -mallin rengastus on fateissä kapeampi 4 tuumaa leveä, kun läskipyörissä monesti käytetään vielä leveämpää, jopa 4,8-tuumaista rengastusta. Toki Fanticiin 4,8-tuumainen rengas mahtuisi myös pyörimään.

Luonteva ajoasento

Mutta Fat Sport 630 ei runkonsa muotoilun ja pienempien renkaidensa puolesta näytä niin läskiltä. Läskipyörä Fantic Fat Sport on myös ulkomuotonsa mukainen, se on ketterä pyörä. Ketteryys tulee pyörän lyhyemmästä akselivälistä ja se taipuu tiukempaan mutkaan hyvin sukkelasti. Pyörän ajoasento on myös erittäin luonteva ja se tuntuu alusta alkaen hyvältä. Mäkien kiipeämisessä Fantic on myös hyvä.

Pyörä olisi maastossa vieläkin ketterämpi ja parempi ajettava, jos pyörässä olisi hissitolppa vakiona. Fantic Fat Sport 630 maksaa 4 690 euroa ja tähän hintaan hissitolpan pitäisi kyllä jo sisältyä, kun se sisältyy moniin edullisimpiinkin pyöriin. Koska Fat Sport 630 houkuttelee ajamaan myös vähän kovempaa hyvän ja ketterän ajettavuutensa vuoksi, hissitolpan kanssa siitä saisi myös parhaimman ajettavuuden irti.

Brosen sähkömoottori on todella vääntävä ja sen lisäksi sähkömoottori ei pidä itsestään juuri minkäänlaista meteliä, se on hiljainen. Moottorin hyvä vääntö tulee hyvin esiin ja se reagoi käyttäjän käskyihin pyyteettömästi. Maahantuojalta hyvä veto tuoda pyörä Suomeen tehokkaammalla moottorilla.

Avustustaso ei koko aikaa näytössä näkyvillä

Brosen sähkömoottorin näyttö on pieni ja siro ja näyttöön yhteyteen on integroitu myös kytkin, mistä avustustasoa säädetään. Kytkin on 90 asteen kulmassa näyttöön nähden ja kytkin jää hieman alas, ergonomian näkökulmasta sen soisi olevan hieman ylempänä. Mutta koska kytkin on integroitu näyttöön nähden näin, sen kääntäminen ylöspäin aiheuttaisi sen, että myös näyttö kääntyy vähän väärään asentoon. Avustustasot vilahtavat näytössä silloin kun avustustasoa vaihtaa, mutta käytössä oleva avustustaso ei jää näyttöön pysyvästi näkymään.

Fantic luottaa Fat Sport -läskipyörässään Sramin osasarjaan. Vaihteisto on Sram SX Eagle, joka on Sramin sarjoista kaikkein edullisin. Sram toimii kyllä moitteitta ja se on vaihdoissa hiljainen ja melko nopea, täsmällinenkin, mutta silti Srameista edullisin. Tämä on hyvin yleistä muillakin pyörämerkeillä, että neljällä puolella tuhannella eurolla sähköpyörissä ei ole parempaa Sramia tarjolla kuin SX Eagle -sarja. Jarrut Fanticissa ovat myös edullisinta Sramia, mitä saatavilla on, ne ovat 2-mäntäiset Sram Levelit, joissa on kuitenkin hyvä tuntuma, mutta edelleen kysymyksessä on se edullisin ratkaisu. Fatbikessä, jossa meno harvoin yltyy aivan valtavaksi, ei välttämättä ole tarvetta tehokkaampiin ja paremmin lämpöä kestäviin 4-mäntäisiin jarruihin.

Fanticista täytyy kuitenkin pienistä puutteista huolimatta todeta, että fantasticó Fantic! Jos sallii pyörälleen sen, että osasarjana on Sramin SX Eagle, Fanticista saa sellaisen hankkiessaan todella tyylikkään ja helposti ajettavan läskipyörän. Fanticin runkogeometria on ergonomian näkökulmasta erittäin luontevaa ja maasto-ominaisuuksiltaan pyörä on todella ketterä fätiksi. Ajettavuudeltaan ehdottomasti parhaimpia, sähköläskejä, mitä löytyy.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala

Fantic Fat Sport 630

Hinta: 4 690 euroa
Paino: ei ilmoitettu
Runko: Alumiini
Rungon koko: S, M, L
Etuhaarukka: RockShox Bluto, 120 mm
Ohjaustanko: FSA Ø31,8, 760 mm, Rise 15 mm
Jarrut: Sram LEVEL 2-mäntäinen, edessä 200 mm, takana 180 mm
Vaihteisto: SRAM SX E-click Eagle12v, Sram SX Eagle 12V, 11-50 takapakka
Vaihdevipu: Sram SX
Kampisarja: Miranda Delta Isis 165 mm
Ketju: Sram SX Eagle 12V
Istuin: SelleItalia X-Land Flow
Istuinkannatin: FSA 400 mm
Rengaskoko: 26 × 4″
Vanteet: GPM Fat
Navat: GPM 150 mm thru axle 15 mm edessä, GPM 197 mm thru axle 12 mm takana
Renkaat: Schwalbe Jumbo-Jim
Sähkömoottori: Brose Drive S-Alu, 36 Volt, 250 Watt, 90 Nm
Sähkömoottorin ohjain: Brose All Round
Akku: Fantic Integra, Lithium Ion, 36 Volt, 630 Wh
Akun latausaika: 100 % noin 3,5 tuntia, 80 % noin 2,5 tuntia
Takuu: 2 vuotta

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat