26.8.2022

Sähköpyörän koeajo: Specialized Turbo Tero 4.0 – Monipuolisuutta työmatkaan ja maastoon

Specialized Turbo Tero 4.0 on amerikkalaisvalmistajan vahva sähköpyörä, joka on tarkoitettu joka päiväiseen ajoon, niin työmatkaan kuin maastolenkeillekin. Hyvää: Edistynyt applikaatio- ja ajotietokonetekniikka, vahva sähkömoottori, hauska ajaa, suuri kuorman kantavuus, elinikäinen runkotakuu. Huonoa: Raskas ja isokokoinen, vie paljon tilaa.

Specialized Turbo Tero 4.0 -sähkömaastopyörä on aavistuksen verran ristiriitaisuuksien pyörä. Se on hauska pyörä ajaa ja vahvan sähkömoottorin ansiosta se menee hienosti eteenpäin, pienet risut ja kivet eivät tunnu sen edessä missään.

Vahvan sähkömoottorin tuoman voiman ansiosta Turbo Tero 4.0 myös kompensoi maastossa hyvin kuskin ajotaitojen puutetta, mutta toisaalta, se on hyvin iso ja raskas pyörä käsitellä ja siksi vaikea pyörä maastossa varsinkin aloittelijalle.

Melko pitkän akselivälinsä ja tämän vuoksi isomman kääntösäteensä vuoksi Turbo Tero 4.0 ei ole se kaikkein ketterin pyörä maastossa. Se ei ole parhaimmillaan maastossa silloin, kun edessä on tiukkoja mutkia ja teknisissä pätkissä. Ison ja kankean koon vuoksi pyörällä ei pysty myös leikkimään niin paljoa kuin monilla muilla maastureilla ja tämän vuoksi taitavat kuskit eivät saa Turbo Tero 4.0:sta välttämättä täysin haluamaansa.

Painoa pyörään tuo luonnollisesti sähkömoottori, akku sekä pyörän alumiinirunko. Etuhaarukan 110 millin jousto riittää perusmaastoajoon erittäin hyvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Todellinen kuormajuhta

Specialized Turbo Tero 4.0 on valmistajan oman esitteen mukaan pyörä, joka on valmis mihin vain – maastoon, retkille, työmatkalle. Sitä se todellakin on, pyörä on todella monipuolinen. Maastoon se ei taivu ihan niinkuin parhaimmat tykit, mutta moneen muuhun, ulkoiluun, retkeilyyn ja työmatkapyöräksi erittäin hyvin. Se on varmasti myös hyvä veturi, kun perään laitetaan esimerkiksi pyöräkärryt. Tai luotettava kumppani pitkällä pyörävaelluksella. Parhaimmillaan se on neulaspoluilla, hiekkateillä sekä retkillä ja vaelluksilla.

Specialized Turbo Tero 4.0 on myös todellinen kuormajuhta, sillä pyörään saa kiinnitettyä tavaratelineen sekä taakse että eteen. Tavaratelineiden yhteiskantavuus on peräti 27 kiloa. Takana tavaratelineelle löytyy kiinnityspisteet ja etutelineen saa lukittua pyörän emäputkeen. Pyörään saa asennettua myös ns. täydet lokasuojat.

Vahva ja hienosti toimiva sähkömoottori

Kun kuormakantokykyyn yhdistetään vahva ja erittäin hyvin toimiva sähkömoottoriavustus, voi vain kuvitella, millainen Turbo Tero olisi pitkässä retkeilyajossa. Toki majapaikoissa olisi hyvä saada akkuun virtaa, sillä jos se loppuu, kuormattuna jo ennestään painava pyörä muuttuu erittäin raskaaksi.

Specialized ei ole suotta yksi maailman arvostetuimpia pyörävalmistajia. Esimerkiksi Turbo Tero 4.0:n, kuten muidenkin saman valmistajan pyörien runkogeometria on usein sellainen, että sen päälle hypättyään on samantien kuin kotonaan. Ajosasento on Terossakin erinomainen ja luonteva ilman suurempia säätöjä ja pyörän geometria sopii hyvin melkein kaikille.

Testiajossa ollut L-kokoinen pyörä käy erinomaisesti jopa 170–195-senttisille kuskeille.

Turbo Tero 4.0 on valmistettu Specialized 2.2 -sähkömoottorilla, jonka tarjoama maksimivääntö on 70 newtonmetriä. Sähkömoottorin valmistaa Brose, mutta moottori on tehty täysin Specializedin speksien mukaan. Hyvä ratkaisu Specializedilta, ulkoistaa sähkömoottorin valmistus niihin erikoistuneelle yritykselle, mutta moottori speksataan kuitenkin juuri tilaajan mukaan, jolloin saadaan sitä mitä halutaan – ja voidaan käytännössä myös sanoa, että sähkömoottori on oma.

Vauhdin hurmaa Turbo-asetuksella

Sähkömoottoriin on ohjelmoitu kolme vakio-ohjelmaa, mutta Specializedin omasta Mission Control -sovelluksesta pyörän sähköavustusta pystyy säätämään lähes portaattomasti, 10 prosentin välein.

Näistä kolmesta ohjelmasta Eco-ohjelma sopii ajoon hyvin silloin, kun haluaa säästää akkua mahdollisimman paljon, mutta vastaavasti hikoilla itse enemmän. Tai silloin kun on edettävä tietty matka ja haluaa varmistaa, että sähköavustus riittää perille asti.

Trail-asetus on nimensä mukaisesti parhaimmillaan maastossa, ja varsinkin pahemmassa maastossa Trail-asetus myös paikkaa hyvin kuskin teknisiä puutteita.

Turbo-asetuksella sähköavustus on suurimmillaan ja tämä sopii hyvin silloin, kun haluaa edetä ripeästi, tai esimerkiksi ajaa paita kuivana töihin. Turbo-asetus vielä pyörää niin iloisesti eteenpäin, että maastossa tämän avustuksen käyttö tekee kuljettajan helposti matkustajaksi. Turbo-asetuksella voi tuntea todellista vauhdin tuntua.

Sähkömoottori avustaa Spessussakin vain 25 kilometriin tunnissa, eikä avustuksen loppuminen aiheuta sitä, että polkeminen muuttuisi välittömästi tahmeaksi. Näin tämän hintaluokan pyörässä täytyy toki ollakin.

Turbo Tero 4.0 -pyörässä on nelimäntäiset Sram Guidet T -levyjarrut. Jarrutehoa vaaditaan, jos painavaa, 24-kiloista pyörää ajaa yli 85-kiloinen kuski ja jos pyörään lyödään vielä 27 kiloa tavaraa ja tämä massa täytyisi pysäyttää yli 20 kilometrin tuntinopeudesta? Jarruilta kysytään tällaisessa tilanteessa erittäin paljon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Master Mind Turbo Control Unit -sydän

Spessun sähköavustusjärjestelmän sydän on Master Mind Turbo Control Unit, joka on pyörän ohjaustankoon integroitu ajotietokone. Käytännössä Master Mind -yksikkö korvaa kokonaan Garminin tai muiden valmistajien vastaavat ajotietokoneet. Master Mind -ajotietokonetta ja sen asetuksia voi myös säätää ja ohjata Mission Control -sovelluksen avulla, johon tallentuu myös dataa pyörälenkeistä.

Sovelluksen Smart Control -tilan avulla pyörän sähköavustusta voi säätää monella eri tapaa, esimerkiksi matkan tai ajon keston mukaan. Yksi vaihtoehto on myös säätää sähköavustusta sykkeen mukaan.

Käytännössä tämä toimii siten, että Ant+- tai Bluetooth-yhteydellä varustettu sykevyö yhdistetään pyörän ajotietokoneeseen, asetetaan sykkeelle raja, jonka yli ei haluta mennä ja pyörän sähkömoottori säätää sähköavustusta asetetun rajan mukaan. Sopii erityisen hyvin siihen, jos haluaa tehdä esimerkiksi laadukkaan peruskuntoharjoituksen.

Pyörän ostaja saa pyörän mukana myös Specializedin oman älylukon, joka tekee pyörävarkaiden elämän melko kurjaksi. Mission Control -sovelluksen avulla pyörän omistaja voi myös aktivoida liiketunnististimen, joka hälyttää, jos pyörään kosketaan. Sovelluksen avulla pyörän sähkömoottorin voi myös aktivoida pois käytöstä, jolloin pyörä on varkaalle käytännössä hyödytön.

Sovelluksien ja tietotekniikan tultua mukaan polkupyörien maailmaan, pyöräilijöitä hemmotellaan, mutta samalla pyörävarkaiden elämää tehdään koko ajan vaikeammaksi – joka on erittäin hyvä asia.

Teksti: Manu Tuppurainen, testiavustus Juha Heikkinen Kuvat: Tuomas Rajala

Specialized Turbo Tero 4.0

Hinta: 5100 €
Paino: 24 kg
Runko: E5 Aluminium
Rungon koko: S, M, L, XL
Etuhaarukka: Rock Shox Recon TK 11spd, 110 mm
Ohjaustanko: Specialized Trail
Jarrut: SRAM Guide T, 4-mäntäiset, hydrauliset, edessä 200 mm, takana 180 mm
Vaihteisto: SRAM NX, 11 speed
Kampisarja: Specialized
Ketju: KMC e11S
Istuin: Specialized Rivo Sport
Rengaskoko: 29”
Vanteet: Stout XC 29

Renkaat: 29x2.35” Ground Control
Sähkömoottori: Specialized 2.2, maksimivääntö 70 Nm, valmistaja Brose
Akku: Specialized, U2-710, 710Wh
Akun kantama: jopa 6 tuntia
Akun latausaika: 6 h
Muuta: Mission Controll App, yhteensopiva läpiakselilla kiinnitettävien peräkärryjen kanssa, yhteensopiva tavaratelineiden, lokasuojien ja tukijalkojen kanssa, MasterMind TCD -näyttö, Turbo System -lukko liiketunnistinhälyttimellä, ANT+/Bluetooth®, USB-C -latausliitin, langattomat päivitykset
Takuu: Osat 2 vuotta, runkotakuu elinikäinen, kun sen rekisteröi Specializedin järjestelmään, muuten kaksi vuotta.

Milloin sähköpolkupyörään tarvitaan liikennevakuutus?

Sähköavusteisissa polkupyörissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, joka ei tarvitse liikennevakuutusta.

Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus.

Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat