16.9.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Trek FX+ 2 – Kevyt kaupunkipyörä lyhyille siirtymille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trek FX+ 2 on Trekin uutuusmalli sähköpyörien alempaan hintaluokkaan. Takanapamoottorin ja pienen akun avulla sillä ajaa muutaman kymmenen kilometrin matkoja. Hyvää: ergonomia, kevyt käsiteltävyys. Huonoa: Sähkömoottorin toiminta varauksin, ei nopeusnäyttöä. Trek FX+ 2 -sähköpyörä on yksi kevyimmistä Trekin koskaan julkaisemista sähköpyöristä. Kun kaikkien sähköpyörien valikoimaa tarkastellaan, niin FX+ 2 -sijoittuu siinäkin sarjasssa kevyempien pyörien päähän, kuten myös Trek Dual Sport+ 2 -sähköpyörä, jonka koeajon Moottori julkaisi aikaisemmin. Keveys on toki valttia, se lisää erityisesti pyörän käsiteltävyyttä, myös ajossa – ja Trek FX+ 2 onkin kevyt ja mukava pyörä ajaa sekä käsitellä. Siinä on hyvä ergonomia ja 28-tuumaiset renkaat soveltuvat hyvin kaupunkipyöritykseen, työmatka-ajoon, ja myös satunnaisesti hiekkateille. Vakiona olevat etu- ja takavalot tuovat vaivattomuutta ja turvallisuutta siirtymien tekoon. Samoin vakiona oleva tavarateline antaa mahdollisuuden vaikka satulalaukkujen hankintaan. Kiinteät lokasuojat pitävät kuljettajan puhtaana raparoiskeilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyt sähköavustus Trek FX+ 2 -sähköpyörän runko ja myös muut osat ovat pitkälti samat kuin Trek Dual Sport+ 2 -pyörässä. Pyörän vanteita sekä renkaita muuttamalla isompikokoisiksi ja kapeammiksi, lisäämällä tavarateline sekä lokasuojat, pyörän luonne muuttuu kuitenkin merkittävästi. Kun Dual Sport+ 2 sopeutuu melko hyvin myös kestopäällysteiden ulkopuolelle, FX+ 2 on enemmän kaupunkipyörä. FX+ 2 on varustettu Shimanon Tektro -hydraulisilla levyjarruilla. Jarrulevyt ovat 160-milliset. Tehokkuudessaan ne eivät ole missään tapauksessa parasta A-ryhmää, mutta niiden pysäytysvoima riittää hyvin kaupunkiajoon, jossa muutenkin täytyy ajossa erityisesti ennakoida. Sähköavustamisesta huolehtii rungon alaputken sisään kätketty akku. Akku antaa maksimissaan noin 50 kilometrin toimintasäteen – ja tämänkin pyörän tapauksessa täytyy muistaa, että olosuhteet, kuljettajan paino ja monet muut asiat vaikuttavat sähköllä ajettavan toimintasäteen pituuteen. Trek onkin kehittänyt lisävarusteiden Range Extender plug and play -akun, jolla pyörän toimintamatkan saa tuplattua. Akku kiinnitetään pyörän rungon ulkopuolelle. Nykivää avustusta Ilman sähköavustusta Trek FX+ 2, kuten muutkin takanapamoottoririset sähköpyörät ovat raskaita ajaa. Takanapamoottorista on se hyöty, että sellaisella pyörän hintaa saadaan painettua alaspäin ja käyttökustannukset ovat edullisemmat. Takanapamoottori syö vähemmän ketjuja ja rattaita kuin keskimoottorit. Trekin takanapamoottorin maksimivääntö 40 newtonmetriä riittää varsin hyvin perusajoon kaupungissa ja pyöräteillä. Trek FX+ 2 -pyörä on toki mukava ja ketterä ajaa, mutta siinä käytettävän G2-takanapamoottorin toiminnassa on kuitenkin hieman sanomista. Silloin kun pyörällä ajetaan niin lujaa kun sähköavusteisella pyörällä saa vain ajaa, eli rajoitinta vasten, ajaminen on aavistuksen nykivää. Sähkömoottori avustaa, sitten se ei avustakaan kun nopeus nousee yli 25:n, ja kun nopeus hieman laskee siitä syystä, että ollaan menty rajoittimen yli, sähkömoottori alkaa taas avustaa. Aavistuksen ärsyttävää, eikä tähän oikein pyörän koeajon aikana tottunut. Lisäksi sähkömoottori viipyilee hieman vedon kanssa esimerkiksi tilanteissa, joissa risteykseen tai mutkaan hiljennetään ja lähdetään taas kiihdyttämään eteenpäin. Viiveet vedon kytkeytymisen kanssa ovat sekunnin parin luokkaa. Päivittäisten ajojen pyörä Takanapamoottoria käsketään ohjaustangossa olevasta säätöyksiköstä, jossa ei ole nopeusnäyttöä. Yli 2500 euron hintaisessa pyörässä nopeusnäyttö olisi suotavaa, kun se löytyy monista 1500 euron sähköpyöristäkin. Ohjainyksikön punaisilla ledeillä ilmaistaan käytettävä teho kolmesta eri tasosta ja vihreä ledirivi kertoo akun varaustason. Koeajossa ollut pyörä käyttäytyi kolme kertaa myös niin, että kun sähköavustetussa ajossa pysähtyi liikennevaloihin, ja lähti valoista taas liikkeelle, sähköavustus ei ollutkaan päällä, vaikka avustuksen ohjainyksikkö näin ilmoitti. Sähköavustuksen joutui sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen, että sähköllä pääsi taas ajamaan. Tämä ei ole ominaisuus, vaan kyseisessä koeajoyksilössä oleva vika, pyörän maahantuoja vahvistaa. Trek FX+ 2 on koeajoyksilön pienestä viasta huolimatta mukava, helposti käsiteltävä ja tyylikäs pyörä päivittäiseen ajoon. Koeajossa olleesta Trek FX+ 2 -sähköpyörästä on olemassa myös FX+ 2 Stagger -malli, jossa pyörän yläputki on tuotu alemmaksi. Käytännössä tämän sähköpyörän koeajon koskee myös tätä naisten mallia, sillä pyörä on muuten teknisesti täysin samanlainen. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Trek Dual Sport+ 2 Hinta: 2 649 € Paino: 17,69 kg Runko: Alpha Gold -alumiini Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: FX+ alloy Ohjaustanko: Bontrager Jarrut: Shimano RT26 -hydraulinen jarrulevy, 160 mm, UR300-jarrusatula, Promax DSK-927 -hydraulinen levyjarru, 160 mm Vaihteisto: Shimano Altus M2000, pitkä häkki, 9 vaihdetta, vaihteiston ohjaus Shimano Altus M2010, rataspakka Shimano HG200, 11–36 Ketju: KMC E9S Kammet: ProWheel Pro alumiini Istuin: Bontrager Sport Rengaskoko: 28” Vanteet: Bontrager Connection Renkaat: Bontrager H2 Comp, 700x40c Sähkömoottori: G2-napamoottori, maksimivääntö 40 Nm Akku: 250 Wh Akun kantama: jopa 56 kilometriä, lisäakulla jopa 110 kilometriä Akun latausaika: 6 h Muuta: integroidut etu- ja takavalot, edessä Herrmans MR4, 120 lumenin LED-valo, takana Spanninga SOLO.Ssisäinen vaijerireititys, sisäinen akku, tavaratelineen ja lokasuojan kiinnityspisteet, tukijalan kiinnityspiste. Takuu: Osat 2 vuotta, pyörän runkotakuu elinikäinen, kun sen rekisteröi Trekin järjestelmään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku