8.2.2022

Sébastien Loeb hyppää Indianin satulaan – myös kaksipyöräiset kiehtovat

Sébastien Loeb Indian moottoripyörä

Ralliautoilun yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb nauttii vapaa-ajallaan vauhdista kaksipyöräisillä.

Erityisesti Loeb on ihastunut Indian FTR -malleihin, ja Loeb valitsikin omaksi ajopelikseen malliston huippuversio Indian FTR R Carbonin. Mistään heräteostoksesta ei ole kyse, vaan Loeb ja Indian ova tehneet yhteistyösopimuksen, jolla ranskalaisesta tulee Indianin lähettiläs.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailuvietti syntyi mopoilla

Tämän vuoden tammikuussa Loeb ehti jo sijoittua toiseksi Dakar-aavikkorallissa sekä voittaa MM-rallisarjan avauskisan Monte Carlossa. Nelipyörävirtuoosi sai kuitenkin alunperin kipinän kilpailemiseen kaksipyöräisillä, tarkemmin sanottuna mopoilla.

Sébastien Loeb Indian moottoripyörä

Aikuisiällä Loebista on kehittynyt innokas motoristi, joka ajaa mielellään kaksipyöräisillä niin radalla, kadulla kuin maastossa enduro-moottoripyörillä. Loebin valitsema Indian FTR sopii sikäli hyvin hänelle, että myös FTR on kilpailuhenkinen malli, perustuuhan se FTR 750 -malliin, jolla on voitettu viisi peräkkäistä flat trackin Yhdysvaltain mestaruutta. Myös Loebin kotimaassa Ranskassa FTR:llä on ajettu kansallisia mestaruuksia samassa luokassa.

Rataa, katua ja enduroa

Ralli-legenda itse on innoissaan uudesta moottoripyörästään.
– Vaikka minut nähdään useammin ohjauspyörän kuin ohjaustangon takana, niin olen aina ajanut moottoripyörillä saadakseni erilaisia ajo-kokemuksia. Rakastan ajaa moottoripyörällä aina kun siihen on mahdollisuus, niin radalla kuin tielläkin, valaisee Loeb omaa kaksipyöräharrastustaan.

Vuonna 2019 esitelty Indian FTR koki kaudelle 2021 jo ensimmäisen uudistuksen, kun 19/18-tuumaiset pyörät vaihtuivat katupyörämäisiin 17-tuumaisiin, joustomatkoja lyhennettiin ja ohjaustankoa kavennettiin, jolloin flat track -tyyli vaihtui enemmän powernakumaiseen ulkoasuun ja myös ajo-ominaisuudet muokkaantuivat samaan suuntaan.

Moottorina on nestejäähdytteinen V2, joka tuottaa 125 hevosvoimaa ja vääntää 120 newtonmetriä. FTR:n hinnat alkavat Suomessa 18 999 eurosta ja Loebin FTR R Carbon -huippumallin hintalapussa lukee 24 799 €.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Indian

Luetuimmat