16.10.2016 Ajoneuvot Seuraava moottoritrendi: paluu suurempiin – päästöjen takia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi- ja kolmisylinteriset moottorit eivät ole olleet toivottu menestys laboratorioiden ulkopuolella, joten lähivuosina pienimmät moottorikoot kasvavat jälleen. Uutistoimisto Reuters raportoi, että useat autovalmistajat valmistelevat osittaista paluuta isompiin moottoreihin viime vuosien pienennystrendin jälkeen. Kiristyvien päästörajojen ylittäminen mittausolosuhteissa on johtanut entistä suurempiin pettymyksiin arkiajon päästöissä.Viime vuosina vallinnut "pienempi moottori ja turbo tai pari" -muoti on auttanut autovalmistajia alittamaan kiristyvät päästötestit, mutta arkielämän suorituskyky on jättänyt toivomisen varaa. Kahteen tai kolmeen sylinteriin pienennetyt moottorit menestyvät usein hienosti päästökokeissa, mutta vaativammassa arkiajoissa ne ylittävät hiilidioksidirajat ja ongelmalliset typpioksidirajat moninkertaisesti.– Tekniikat, joita olemme käyttäneet moottorikokojen pienentämiseen eivät enää salli päästörajojen kohtaamista. Olemme saavuttaneet pienentämisen rajat, kommentoi Renault-Nissanin voimalinjapäällikkö Alain Raposo Reutersille Pariisin autonäyttelyssä.Ongelmana on se, että arkiajossa moottorit joutuvat käyttämään testitilannetta enemmän voimavaroistaan. Pienet turbodieselit ylittävät typen oksidien rajat jopa 15-kertaisesti ja pikkubensaturbot kärsivät polttoainetaloudessa, pienhiukkasissa ja hiilidioksidissa.– Ne saattavat pärjätä hyvin nykyisessä eurooppalaisessa testimenettelyssä, mutta tosimaailmassa ne eivät pärjää. Luvassa onkin hiukan moottoreiden suurentamista, erityisesti dieselin osalta, kommentoi IHS Automotiven analyytikko Pavan Potluri.Ensi vuodesta alkaen autoja aletaan testata NOx-typpioksidipäästöjen osalta arkielämän tilanteissa, mittaustavan tullessa pakolliseksi vuodesta 2019. Polttoainekulutuksen ja hiilidioksidin osalta sama tapahtuu 2021 maailmanlaajuisen testimenettelyn myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin sorvin ääreenAutovalmistajien osalta tilanne sattuu tietysti huonolla hetkellä, sillä monet ovat panostaneet voimakkaasti sähkö- ja hybridiautojen kehitykseen. Nyt osa tuotekehitysbudjetista täytyy kuitenkin suunnata moottoreiden uudelleensuunnitteluun.Reutersin lähteiden mukaan esimerkiksi General Motors ei korvaa nykyistä 1,2-litraista dieseliään vuonna 2019, vaan uuteen arkkitehtuuriin perustuva pienin moottori on noin neljänneksen nykyistä suurempi. Volkswagen suunnittelee 1,4-litraisen kolmisylinterisen dieselinsä korvaamista 1,6-litraisella nelisylinterisellä.Renaultilla puolestaan suunnitellaan noin 10 prosentin iskutilavuuden lisäystä nykyiseen 1,6-litraiseen R9M-dieselmoottoriin, joka puolestaan korvasi yhtiön tutun 1,9-litraisen dieselin vuonna 2011. Tulilinjalla on myös 0,9-litrainen kolmisylinterinen H4Bt-bensiinimoottori, joka joutuu käyttämään ylimääräistä polttoainetta ylikuumenemisen välttämiseksi, johtaen ylimääräisiin hiilidioksidi-, hiilivety- ja pienhiukkaspäästöihin. Korvaajaksi on suunniteltu moottoria, joka tarjoaa paremman alaväännön lämpöongelmien välttämiseksi arkiajossa.– Ei voida pienentää tietyn pisteen ohi, joten painopiste on siirtymässä siihen, että yhdistellään eri ratkaisuja. Jatkossa pienentäminen tarkoittaa pientä moottoria yhdessä sähkömoottorin kanssa, kommentoi Frost & Sullivanin analyytikko Sudeep Kaippalli, joka ennustaa hybridien voimakasta kasvua.Analyytikkojen mukaan kiristyvät päästötestit voivat koitua alle 1,5-litraisten dieseleiden ja alle 1,2-litraisten bensiinimoottoreiden kohtaloksi. Isompi moottorikoko on taas ongelmallinen hiilidioksidirajojen suhteen, joten apua haettaneen hybridiratkaisuista ja sähköautojen kehitystyöstä.Lähde: Reuters Kuvituskuva: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen