16.10.2016 Ajoneuvot Seuraava moottoritrendi: paluu suurempiin – päästöjen takia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi- ja kolmisylinteriset moottorit eivät ole olleet toivottu menestys laboratorioiden ulkopuolella, joten lähivuosina pienimmät moottorikoot kasvavat jälleen. Uutistoimisto Reuters raportoi, että useat autovalmistajat valmistelevat osittaista paluuta isompiin moottoreihin viime vuosien pienennystrendin jälkeen. Kiristyvien päästörajojen ylittäminen mittausolosuhteissa on johtanut entistä suurempiin pettymyksiin arkiajon päästöissä.Viime vuosina vallinnut "pienempi moottori ja turbo tai pari" -muoti on auttanut autovalmistajia alittamaan kiristyvät päästötestit, mutta arkielämän suorituskyky on jättänyt toivomisen varaa. Kahteen tai kolmeen sylinteriin pienennetyt moottorit menestyvät usein hienosti päästökokeissa, mutta vaativammassa arkiajoissa ne ylittävät hiilidioksidirajat ja ongelmalliset typpioksidirajat moninkertaisesti.– Tekniikat, joita olemme käyttäneet moottorikokojen pienentämiseen eivät enää salli päästörajojen kohtaamista. Olemme saavuttaneet pienentämisen rajat, kommentoi Renault-Nissanin voimalinjapäällikkö Alain Raposo Reutersille Pariisin autonäyttelyssä.Ongelmana on se, että arkiajossa moottorit joutuvat käyttämään testitilannetta enemmän voimavaroistaan. Pienet turbodieselit ylittävät typen oksidien rajat jopa 15-kertaisesti ja pikkubensaturbot kärsivät polttoainetaloudessa, pienhiukkasissa ja hiilidioksidissa.– Ne saattavat pärjätä hyvin nykyisessä eurooppalaisessa testimenettelyssä, mutta tosimaailmassa ne eivät pärjää. Luvassa onkin hiukan moottoreiden suurentamista, erityisesti dieselin osalta, kommentoi IHS Automotiven analyytikko Pavan Potluri.Ensi vuodesta alkaen autoja aletaan testata NOx-typpioksidipäästöjen osalta arkielämän tilanteissa, mittaustavan tullessa pakolliseksi vuodesta 2019. Polttoainekulutuksen ja hiilidioksidin osalta sama tapahtuu 2021 maailmanlaajuisen testimenettelyn myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin sorvin ääreenAutovalmistajien osalta tilanne sattuu tietysti huonolla hetkellä, sillä monet ovat panostaneet voimakkaasti sähkö- ja hybridiautojen kehitykseen. Nyt osa tuotekehitysbudjetista täytyy kuitenkin suunnata moottoreiden uudelleensuunnitteluun.Reutersin lähteiden mukaan esimerkiksi General Motors ei korvaa nykyistä 1,2-litraista dieseliään vuonna 2019, vaan uuteen arkkitehtuuriin perustuva pienin moottori on noin neljänneksen nykyistä suurempi. Volkswagen suunnittelee 1,4-litraisen kolmisylinterisen dieselinsä korvaamista 1,6-litraisella nelisylinterisellä.Renaultilla puolestaan suunnitellaan noin 10 prosentin iskutilavuuden lisäystä nykyiseen 1,6-litraiseen R9M-dieselmoottoriin, joka puolestaan korvasi yhtiön tutun 1,9-litraisen dieselin vuonna 2011. Tulilinjalla on myös 0,9-litrainen kolmisylinterinen H4Bt-bensiinimoottori, joka joutuu käyttämään ylimääräistä polttoainetta ylikuumenemisen välttämiseksi, johtaen ylimääräisiin hiilidioksidi-, hiilivety- ja pienhiukkaspäästöihin. Korvaajaksi on suunniteltu moottoria, joka tarjoaa paremman alaväännön lämpöongelmien välttämiseksi arkiajossa.– Ei voida pienentää tietyn pisteen ohi, joten painopiste on siirtymässä siihen, että yhdistellään eri ratkaisuja. Jatkossa pienentäminen tarkoittaa pientä moottoria yhdessä sähkömoottorin kanssa, kommentoi Frost & Sullivanin analyytikko Sudeep Kaippalli, joka ennustaa hybridien voimakasta kasvua.Analyytikkojen mukaan kiristyvät päästötestit voivat koitua alle 1,5-litraisten dieseleiden ja alle 1,2-litraisten bensiinimoottoreiden kohtaloksi. Isompi moottorikoko on taas ongelmallinen hiilidioksidirajojen suhteen, joten apua haettaneen hybridiratkaisuista ja sähköautojen kehitystyöstä.Lähde: Reuters Kuvituskuva: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa