7.12.2015

Subaru näkee hirvet ja jalankulkijat

EyeSight-järjestelmä tunnistaa, varoittaa, hiljentää ja tarvittaessa pysäyttää auton, kun se havaitsee edessä esteen.

Subarun törmäyksiä estävä EyeSight-järjestelmä tunnistaa, varoittaa, hiljentää ja tarvittaessa pysäyttää auton, kun se havaitsee edessä esteen. Järjestelmä erottaa muun muassa jalankulkijat, pyöräilijät ja isot eläimet kuten hirvet. EyeSight-järjestelmä on kuulunut Suomessa myytävien Subaru Outbackien vakiovarustukseen jo tämän vuoden ajan.

Törmäyksiä estävät järjestelmät eivät ole vain Subaru-asiakkaille tarjottavaa herkkua. Muun muassa hiljattain esitellyn Volvon S90:n varustukseen kuuluvaa City Safety -hätäjarrutusjärjestelmää laajennetaan suureläinten tunnistuksella. Auto voi auttaa välttämään hirvikolarin tunnistamalla eläimen ja jarruttamalla. Samanlaista avustavaa teknologiaa on käytössä myös muilla autovalmistajilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiitosta törmäysteisteissä

Puolueettomissa Euro NCAP, Japanin NCAP ja Amerikan IIHS -törmäystesteissä viisi tähteä saavuttanut EyeSight järjestelmä käyttää hyväkseen CMOS-teräväpiirtostereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla järjestelmä ennakoi liikennetilanteita, estää törmäyksiä ja peräänajoja, erottamalla esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät, isot riistaeläimet ja autot toisistaan.

Järjestelmän stereokamerat on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle taustapeilin molemmille puolille. Valmistajansa mukaan se pystyy erottamaan myös kaikki eri värit. Jos järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti auton nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton.

Subaru antoi ensimmäisenä autonvalmistaja maailmassa kuluttajille mahdollisuuden testata EyeSight-järjestelmän hätäjarrutusta käytännön ajotilanteessa. Suomessa Subaru Nordicin ja Subaru-jälleenmyyjien yhteinen EyeSight-kampanja käynnistyi viime toukokuussa. Kampanjan aikana yli tuhat suomalaista autoilijaa kävi testaamassa järjestelmän toimivuuden. Aivan aukottomasti järjestelmä ei toiminut kuten videolta näkyy.

EyeSight –järjestelmällä varustettuja Subaru-henkilöautoja on valmistajan mukaan myyty Japanissa yli 300 000 kappaletta. Subaru Outback oli ensimmäinen automalli, jonka yhteydessä EyeSight-järjestelmä esiintyy Eurooppaan myytävissä autoissa. Tällä hetkellä käytössä on EyeSightin kolmas sukupolvi.

Lähde ja kuva: Subaru

Näin EyeSight toimii

1. EyeSight-järjestelmä käyttää hyväkseen stereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita sekä estää törmäyksiä ja peräänajoja. Järjestelmä, joka erottaa toisistaan jalankulkijat, pyöräilijät, isot eläimet – kuten tiellä seisovan hirven ja autot, on kehitetty myös estämään peräänajot. Jos järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti auton nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton. Järjestelmä toimii yhteistyössä vakionopeudensäätimen kanssa.

2. Järjestelmän stereokamerat on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle taustapeilin molemmille puolille. Järjestelmä pystyy erottamaan myös kaikki eri värit. Kameroiden näkökenttä on laajentunut ja pidentynyt 40 prosentilla ensimmäiseen kehitysversioon verrattuna.

3. EyeSight pystyy estämään peräänajon vielä 50 km/h:n nopeudesta ja toteuttamaan hätäjarrutustoiminnon 70 km/h:n nopeudessa. EyeSight tunnistaa jarru- ja liikennevalot nopeasti, joten peräänajojen riski jono- ja kaupunkiajossa vähenee merkittävästi.

4. Jos ajoneuvojen välinen nopeusero on alle 30 km/h eikä kuljettaja huomioi nopeuseroa, EyeSight hiljentää automaattisesti nopeutta ja tarvittaessa pysäyttää auton. Jos nopeusero on yli 30 km/h, järjestelmä säätää auton nopeuden niin, että peräänajovaara väistyy. Jos peräänajovaara on ilmeinen, järjestelmän hätäjarrutoiminto aktivoituu ja auto pysähtyy sen toimesta.

5. EyeSight ja Subarun vakionopeustoiminto huolehtivat myös siitä, että välimatka edellä ajavaan pysyy turvallisena. Aktiivinen vakionopeudensäädin vertaa autojen välistä nopeutta, pitää välimatkan edellä ajavaan haluttuna ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton – ja kiihdyttää auton jälleen liikennetilanteen niin salliessa takaisin säädettyyn matkanopeuteen. Jos edellä ajava auto on järjestelmän mielestä liian lähellä, se varoittaa merkkiäänellä kuljettajaa.

Luetuimmat