3.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Subaru XV kulkee korkealla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru XV päivitettiin uudella muotoilulla. Hyvää: portaaton automaattivaihteisto, tilat, hyvä maavara. Huonoa: ryntäily liikkeelle lähdettäessä, istuinmukavuus. Subaru XV on pohjimmiltaan Subaru Impreza. Perusrakenne on sama. Subaru XV:n maavaraa on korotettu. Ulkonäköä on lisätty puskureiden ja lokasuojan levityksillä. Lopputuloksena on henkilöautomainen katumaasturi, joka nelivetonsa ansiosta myös etenee vahvasti. Ulkoapäin Subaru XV näyttää sopivan muhkealta arkisiin koitoksiin.Vuonna 2016 malli uudistui ulkoa sekä sisältä. Keulassa on uudet valot, maski ja puskureissa uutta muotoa. Ohjaamossa on muun muassa uusittu mittaristo, ratti sekä keskikonsoli, jossa on nyt seitsentuumainen kosketusnäyttö. Sisätilojen muotoilun suunta on valmistajan mukaan kohti eurooppalaisia makutottumuksia. Lopputuloksen voi kukin arvioida itse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme voimanlähdettäSubaru XV:n tekniikka pysyi ennallaan. Tarjolla on kolme boxermoottoria. 1,6 - ja 2,0-litraiset bensiinimoottorit sekä kaksilitrainen diesel. Koeajettu XV on varustettu isommalla 150 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla sekä automaattivaihteistolla.Subarun Lineatronic automaattivaihteisto on portaattomasti välitetty, joten veto on täysin tasaista. Periaate on sama kuin variaattorivaihteistoissa. Normaalissa maantieajossa eroa perinteiseen automaattivaihteistoon ei juuri huomaa. Kierroslukumittari näyttää nauliintuneen samaan kohtaa vaikka nopeus vaihteleekin. Voimakkaassa kiihdytyksessä kierroksetkin nousevat ja tuntuu siltä kuin voima katoaisi vaihteiston luistamiseen. Tosiasiassa vaihteisto ei luista vaan moottorin kierrosluku on aina taloudellisella alueella.Muuten niin mukavalta tuntuva voimansiirto ontuu pahasti liikkeelle lähtiessä. Subaru hyökkää voimakkaasti jos on vähänkin varomaton kaasun kanssa. Loikkimiseen tottuu vähitellen kun ajokilometrejä alkaa kertymään.Vakaata kulkuaHyvästä maavarasta huolimatta Subaru kulkee maantiellä vakaasti ja kallistelematta. Jousitus on tukeva. Lievä pintakovuus vaivaa ajoittain, mutta ajomukavuus on silti kohtuullisen mukava. Ohjaustuntuma on hyvä ja samoin suntavakavavuus. Äänieristys on riittävä.Istuimet ovat auton ajomukavuuden kannalta avainasemassa. Subaru XV:n etuistuimella kuljettaja jää vaille riittävää reisitukea. Varsinkin jos pituutta on enemmän.Istuimen korkeussäätökään ei auta, vaan kaasujalka alkaa vähitellen puutumaan. Ohjauspyörän pituussäätö helpottaa hyvän ajoasennon löytymistä, mutta sekään ei auta tarpeeksi.Sisätilat ovat riittävät myös takamatkustajilla. Tavaratila on kooltaan 380 litraa, jonka voi kasvattaa takaistuimet kaatamalla aina 1 270-litraan asti.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Subaru XV Hinta alkaen 30 282 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6200 r/min Vääntö 196 Nm (4200 r/min) Vääntö 196 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2635 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen