3.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Subaru XV kulkee korkealla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru XV päivitettiin uudella muotoilulla. Hyvää: portaaton automaattivaihteisto, tilat, hyvä maavara. Huonoa: ryntäily liikkeelle lähdettäessä, istuinmukavuus. Subaru XV on pohjimmiltaan Subaru Impreza. Perusrakenne on sama. Subaru XV:n maavaraa on korotettu. Ulkonäköä on lisätty puskureiden ja lokasuojan levityksillä. Lopputuloksena on henkilöautomainen katumaasturi, joka nelivetonsa ansiosta myös etenee vahvasti. Ulkoapäin Subaru XV näyttää sopivan muhkealta arkisiin koitoksiin.Vuonna 2016 malli uudistui ulkoa sekä sisältä. Keulassa on uudet valot, maski ja puskureissa uutta muotoa. Ohjaamossa on muun muassa uusittu mittaristo, ratti sekä keskikonsoli, jossa on nyt seitsentuumainen kosketusnäyttö. Sisätilojen muotoilun suunta on valmistajan mukaan kohti eurooppalaisia makutottumuksia. Lopputuloksen voi kukin arvioida itse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme voimanlähdettäSubaru XV:n tekniikka pysyi ennallaan. Tarjolla on kolme boxermoottoria. 1,6 - ja 2,0-litraiset bensiinimoottorit sekä kaksilitrainen diesel. Koeajettu XV on varustettu isommalla 150 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla sekä automaattivaihteistolla.Subarun Lineatronic automaattivaihteisto on portaattomasti välitetty, joten veto on täysin tasaista. Periaate on sama kuin variaattorivaihteistoissa. Normaalissa maantieajossa eroa perinteiseen automaattivaihteistoon ei juuri huomaa. Kierroslukumittari näyttää nauliintuneen samaan kohtaa vaikka nopeus vaihteleekin. Voimakkaassa kiihdytyksessä kierroksetkin nousevat ja tuntuu siltä kuin voima katoaisi vaihteiston luistamiseen. Tosiasiassa vaihteisto ei luista vaan moottorin kierrosluku on aina taloudellisella alueella.Muuten niin mukavalta tuntuva voimansiirto ontuu pahasti liikkeelle lähtiessä. Subaru hyökkää voimakkaasti jos on vähänkin varomaton kaasun kanssa. Loikkimiseen tottuu vähitellen kun ajokilometrejä alkaa kertymään.Vakaata kulkuaHyvästä maavarasta huolimatta Subaru kulkee maantiellä vakaasti ja kallistelematta. Jousitus on tukeva. Lievä pintakovuus vaivaa ajoittain, mutta ajomukavuus on silti kohtuullisen mukava. Ohjaustuntuma on hyvä ja samoin suntavakavavuus. Äänieristys on riittävä.Istuimet ovat auton ajomukavuuden kannalta avainasemassa. Subaru XV:n etuistuimella kuljettaja jää vaille riittävää reisitukea. Varsinkin jos pituutta on enemmän.Istuimen korkeussäätökään ei auta, vaan kaasujalka alkaa vähitellen puutumaan. Ohjauspyörän pituussäätö helpottaa hyvän ajoasennon löytymistä, mutta sekään ei auta tarpeeksi.Sisätilat ovat riittävät myös takamatkustajilla. Tavaratila on kooltaan 380 litraa, jonka voi kasvattaa takaistuimet kaatamalla aina 1 270-litraan asti.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Subaru XV Hinta alkaen 30 282 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6200 r/min Vääntö 196 Nm (4200 r/min) Vääntö 196 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2635 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?