3.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Subaru XV kulkee korkealla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru XV päivitettiin uudella muotoilulla. Hyvää: portaaton automaattivaihteisto, tilat, hyvä maavara. Huonoa: ryntäily liikkeelle lähdettäessä, istuinmukavuus. Subaru XV on pohjimmiltaan Subaru Impreza. Perusrakenne on sama. Subaru XV:n maavaraa on korotettu. Ulkonäköä on lisätty puskureiden ja lokasuojan levityksillä. Lopputuloksena on henkilöautomainen katumaasturi, joka nelivetonsa ansiosta myös etenee vahvasti. Ulkoapäin Subaru XV näyttää sopivan muhkealta arkisiin koitoksiin. Vuonna 2016 malli uudistui ulkoa sekä sisältä. Keulassa on uudet valot, maski ja puskureissa uutta muotoa. Ohjaamossa on muun muassa uusittu mittaristo, ratti sekä keskikonsoli, jossa on nyt seitsentuumainen kosketusnäyttö. Sisätilojen muotoilun suunta on valmistajan mukaan kohti eurooppalaisia makutottumuksia. Lopputuloksen voi kukin arvioida itse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme voimanlähdettä Subaru XV:n tekniikka pysyi ennallaan. Tarjolla on kolme boxermoottoria. 1,6 - ja 2,0-litraiset bensiinimoottorit sekä kaksilitrainen diesel. Koeajettu XV on varustettu isommalla 150 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla sekä automaattivaihteistolla. Subarun Lineatronic automaattivaihteisto on portaattomasti välitetty, joten veto on täysin tasaista. Periaate on sama kuin variaattorivaihteistoissa. Normaalissa maantieajossa eroa perinteiseen automaattivaihteistoon ei juuri huomaa. Kierroslukumittari näyttää nauliintuneen samaan kohtaa vaikka nopeus vaihteleekin. Voimakkaassa kiihdytyksessä kierroksetkin nousevat ja tuntuu siltä kuin voima katoaisi vaihteiston luistamiseen. Tosiasiassa vaihteisto ei luista vaan moottorin kierrosluku on aina taloudellisella alueella. Muuten niin mukavalta tuntuva voimansiirto ontuu pahasti liikkeelle lähtiessä. Subaru hyökkää voimakkaasti jos on vähänkin varomaton kaasun kanssa. Loikkimiseen tottuu vähitellen kun ajokilometrejä alkaa kertymään. Vakaata kulkua Hyvästä maavarasta huolimatta Subaru kulkee maantiellä vakaasti ja kallistelematta. Jousitus on tukeva. Lievä pintakovuus vaivaa ajoittain, mutta ajomukavuus on silti kohtuullisen mukava. Ohjaustuntuma on hyvä ja samoin suntavakavavuus. Äänieristys on riittävä. Istuimet ovat auton ajomukavuuden kannalta avainasemassa. Subaru XV:n etuistuimella kuljettaja jää vaille riittävää reisitukea. Varsinkin jos pituutta on enemmän. Istuimen korkeussäätökään ei auta, vaan kaasujalka alkaa vähitellen puutumaan. Ohjauspyörän pituussäätö helpottaa hyvän ajoasennon löytymistä, mutta sekään ei auta tarpeeksi. Sisätilat ovat riittävät myös takamatkustajilla. Tavaratila on kooltaan 380 litraa, jonka voi kasvattaa takaistuimet kaatamalla aina 1 270-litraan asti. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Subaru XV Hinta alkaen 30 282 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6200 r/min Vääntö 196 Nm (4200 r/min) Vääntö 196 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2635 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe