3.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Subaru XV kulkee korkealla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru XV päivitettiin uudella muotoilulla. Hyvää: portaaton automaattivaihteisto, tilat, hyvä maavara. Huonoa: ryntäily liikkeelle lähdettäessä, istuinmukavuus. Subaru XV on pohjimmiltaan Subaru Impreza. Perusrakenne on sama. Subaru XV:n maavaraa on korotettu. Ulkonäköä on lisätty puskureiden ja lokasuojan levityksillä. Lopputuloksena on henkilöautomainen katumaasturi, joka nelivetonsa ansiosta myös etenee vahvasti. Ulkoapäin Subaru XV näyttää sopivan muhkealta arkisiin koitoksiin.Vuonna 2016 malli uudistui ulkoa sekä sisältä. Keulassa on uudet valot, maski ja puskureissa uutta muotoa. Ohjaamossa on muun muassa uusittu mittaristo, ratti sekä keskikonsoli, jossa on nyt seitsentuumainen kosketusnäyttö. Sisätilojen muotoilun suunta on valmistajan mukaan kohti eurooppalaisia makutottumuksia. Lopputuloksen voi kukin arvioida itse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme voimanlähdettäSubaru XV:n tekniikka pysyi ennallaan. Tarjolla on kolme boxermoottoria. 1,6 - ja 2,0-litraiset bensiinimoottorit sekä kaksilitrainen diesel. Koeajettu XV on varustettu isommalla 150 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla sekä automaattivaihteistolla.Subarun Lineatronic automaattivaihteisto on portaattomasti välitetty, joten veto on täysin tasaista. Periaate on sama kuin variaattorivaihteistoissa. Normaalissa maantieajossa eroa perinteiseen automaattivaihteistoon ei juuri huomaa. Kierroslukumittari näyttää nauliintuneen samaan kohtaa vaikka nopeus vaihteleekin. Voimakkaassa kiihdytyksessä kierroksetkin nousevat ja tuntuu siltä kuin voima katoaisi vaihteiston luistamiseen. Tosiasiassa vaihteisto ei luista vaan moottorin kierrosluku on aina taloudellisella alueella.Muuten niin mukavalta tuntuva voimansiirto ontuu pahasti liikkeelle lähtiessä. Subaru hyökkää voimakkaasti jos on vähänkin varomaton kaasun kanssa. Loikkimiseen tottuu vähitellen kun ajokilometrejä alkaa kertymään.Vakaata kulkuaHyvästä maavarasta huolimatta Subaru kulkee maantiellä vakaasti ja kallistelematta. Jousitus on tukeva. Lievä pintakovuus vaivaa ajoittain, mutta ajomukavuus on silti kohtuullisen mukava. Ohjaustuntuma on hyvä ja samoin suntavakavavuus. Äänieristys on riittävä.Istuimet ovat auton ajomukavuuden kannalta avainasemassa. Subaru XV:n etuistuimella kuljettaja jää vaille riittävää reisitukea. Varsinkin jos pituutta on enemmän.Istuimen korkeussäätökään ei auta, vaan kaasujalka alkaa vähitellen puutumaan. Ohjauspyörän pituussäätö helpottaa hyvän ajoasennon löytymistä, mutta sekään ei auta tarpeeksi.Sisätilat ovat riittävät myös takamatkustajilla. Tavaratila on kooltaan 380 litraa, jonka voi kasvattaa takaistuimet kaatamalla aina 1 270-litraan asti.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Subaru XV Hinta alkaen 30 282 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 6200 r/min Vääntö 196 Nm (4200 r/min) Vääntö 196 Nm (4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2635 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?