9.12.2021 Ajoneuvot Tältä näyttää Fiat Panda, joka on ahminut Ford Fiesta R5:n sisuksiinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisäkiloja ei tästä herkkupalasta Pandalle kovastikaan kertynyt, mutta leveyttä se kasvoi 36 senttimetrillä. Fiesta R5:n Pandalle syöttänyt virityspaja on englantilainen M-Sport. Se muun muassa vastasi toistakymmentä vuotta Fordin WRC -tehdasralliautosta, kuten taas ensi kauden Puma Rally1:sta ja on virittänyt Bentleytä timmimpään kuntoon. Seuraava luonnollinen askel ilmeisesti oli 90-luvun Fiat Panda. Sitä tosin tehdään vain tämä yksi kappale, ja siinä on vähän muutakin erikoista. M-Sportin tallissa söötti Panda saa osakseen viiltäviä katseita. M-Sport on joutunut muokkaamaan Pandaa melkoisesti, jotta a) Fiestan lavetti mahtuu sen sisään ja b) lopputulosta saa käskyttää sorataipaleella laillisesti. Autoa kutsutaan edelleen Fiat Panda 4x4:ksi, vaikka korkeamaavaraisen, maastohenkisen olemuksen onkin korvannut matala, B-ryhmäläisiä muskeleita uhkuva ralliauto. Pohjana käytettävä Fiesta R5 Mk1 on M-Sportin menestynein kaupallinen ralliaihio. Sitä on myyty vuodesta 2013 alkaen 294 kappaletta ja kilpailuvoittoja on kertynyt tähän mennessä lähes tuhat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimavarat... moninkertaistuneet Tiedämme, että asianosainen Panda on ”poimittu kadulta”, mutta emme tiedä esimerkiksi tarkkaa vuosimallia (joka tapauksessa kuitenkin 90-lukua) tai alkuperäistä voimanlähdettä. Jos puhuisimme esimerkiksi 1,1-litraisesta FIRE-koneesta, olisivat moottorin teholukemat kuusinkertaistuneet 50:stä aina 300:aan hevosvoimaan asti. Sen verran tehoa ja peräti 450 newtonmetriä vääntöä tuottaa Pandan keulalla Fordin 1,6-litrainen EcoBoost. Kaikille neljälle pyörälle voimavarat välittyvät viisipykäläisen sekventiaalivaihteiston ja räätälöityjen tasauspyörästöjen kautta. Ralliautosta kun on kyse, sääntöjen mukaisen siitä tekevät tietysti riittävän vahvat turvakaaret. Auto on myös täysin katulaillinen. Saa nähdä, mihin se sitten lopulta päätyy. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: M-Sport Lisää aiheesta Käytetyt erikoisuudet – Ford Fiesta Rally2 Fordin rallitiimi saattaa luopua Fiestasta vuonna 2022 – seuraajaksi väläytellään katumaasturia Käytetyt erikoisuudet – Ford Fiesta R2 Valtteri Bottas lähtee ralliin – edessä ensimmäinen kilpailu ja alla Ford Fiesta RS WRC Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta