Ajoneuvot Esittely Moottoriurheilu 9.12.2021
Tältä näyttää Fiat Panda, joka on ahminut Ford Fiesta R5:n sisuksiinsa
Lisäkiloja ei tästä herkkupalasta Pandalle kovastikaan kertynyt, mutta leveyttä se kasvoi 36 senttimetrillä.
Fiesta R5:n Pandalle syöttänyt virityspaja on englantilainen M-Sport. Se muun muassa vastasi toistakymmentä vuotta Fordin WRC -tehdasralliautosta, kuten taas ensi kauden Puma Rally1:sta ja on virittänyt Bentleytä timmimpään kuntoon. Seuraava luonnollinen askel ilmeisesti oli 90-luvun Fiat Panda. Sitä tosin tehdään vain tämä yksi kappale, ja siinä on vähän muutakin erikoista.
M-Sport on joutunut muokkaamaan Pandaa melkoisesti, jotta a) Fiestan lavetti mahtuu sen sisään ja b) lopputulosta saa käskyttää sorataipaleella laillisesti. Autoa kutsutaan edelleen Fiat Panda 4×4:ksi, vaikka korkeamaavaraisen, maastohenkisen olemuksen onkin korvannut matala, B-ryhmäläisiä muskeleita uhkuva ralliauto. Pohjana käytettävä Fiesta R5 Mk1 on M-Sportin menestynein kaupallinen ralliaihio. Sitä on myyty vuodesta 2013 alkaen 294 kappaletta ja kilpailuvoittoja on kertynyt tähän mennessä lähes tuhat.
Voimavarat… moninkertaistuneet
Tiedämme, että asianosainen Panda on ”poimittu kadulta”, mutta emme tiedä esimerkiksi tarkkaa vuosimallia (joka tapauksessa kuitenkin 90-lukua) tai alkuperäistä voimanlähdettä. Jos puhuisimme esimerkiksi 1,1-litraisesta FIRE-koneesta, olisivat moottorin teholukemat kuusinkertaistuneet 50:stä aina 300:aan hevosvoimaan asti. Sen verran tehoa ja peräti 450 newtonmetriä vääntöä tuottaa Pandan keulalla Fordin 1,6-litrainen EcoBoost. Kaikille neljälle pyörälle voimavarat välittyvät viisipykäläisen sekventiaalivaihteiston ja räätälöityjen tasauspyörästöjen kautta.
Ralliautosta kun on kyse, sääntöjen mukaisen siitä tekevät tietysti riittävän vahvat turvakaaret. Auto on myös täysin katulaillinen. Saa nähdä, mihin se sitten lopulta päätyy.