Ajoneuvot | Uutinen | 26.3.2020

Tekniikan Maailman kesärengasvertailu: yksi ylivoimainen, kiinalaismerkki yllätti

Laaturengas on aina laaturengas, todetaan Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa. Kärkisijoja tosin kolkuttelee yhä useampi haastaja.

Jaa artikkeli

Tekniikan Maailman tuoreessa kesärengastestissä (TM 06/2020) oli mukana 15 uutta kesärengasta ja kolme kulunutta rengasta. Testin voittaja selvisi varsin reilulla erolla, kuten toiseksi paras sijoituskin, mutta seuraavan viiden renkaan kesken kilvoittelu oli tiukkaa.

Rengastestin voittajaksi ratkesi Michelin Pilot Sport 4, josta ei testaajille kertynyt huonoa sanaa. Toiseksi paras rengas oli Continental PremiumContact 6. Kolmannen ja neljännen sijan veivät tasapistein Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 ja Nokian Hakka Black 2.

Kesärengastestissä mukana olleet renkaat:

  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental Premium Contact 6
  • Falken Azenis FK 510
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Hankook Ventus S1 Evo 3
  • Kumho Ecsta PS71
  • Linglong Sport Master
  • Maxxis Victra Sport 5
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nexen N’Fera Sport SU2
  • Nokian Hakka Black 2
  • Rotalla Setula S Race RU01
  • Sava Intensa UHP 2
  • Toyo Proxes Sport A
  • Vredestein Ultrac Vorti

Yllättävintä Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa kuitenkin oli kiinalaisen Maxxiksen kilpailukykyisyys hintavampiin ja laaturenkaiksi miellettäviin renkaisiin verrattuna. Maxxis Victra Sport 5 sijoittui vertailussa viidenneksi jättäen taakseen muun muassa Bridgestone Turanza T005:n ja Hankook Ventus S1 Evo 3:n. Huonoimman arvosanan sai Rotalla Setula S Race RUO1.

Tekniikan maailman vertailussa renkaita arvioitiin muun muassa ajo-ominaisuuksien, taloudellisuuden ja melun perusteella. Vertailussa mukana olleet kuluneet renkaat osoittautuivat lähes kaikkia tuoreita malleja huonommiksi.

Moottori vertaili uusien ja kuluneiden renkaiden eroja Moottorissa 3/2020. Moottorin suuren kesärengastestin löydät Moottorista 4/2020. Moottorin voi lukea myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

Lähde ja kuvitus: Tekniikan Maailma

Jaa artikkeli

Keskustelu